יותר ויותר זוגות בוחרים במוסד הידועים בציבור המאפשר יחסית תנאי כניסה קלים לזוגות שאינם מעוניינים בטקס דתי הפורמלי והגבלות הקיימות בדת כגון איסור נישואין של כהן וגרושה, וישנם את חסרי דת ובני זוג בעלי דתות שונות, יהודי ומוסלמי, ו/או נוצרי כל אלה אינם יכולים להינשא נישואים דתיים לפחות לא בישראל. קיימים גם נימוקים כלכליים בעיקר בני זוג במערכת יחסים שניה החוששים לאבד זכויות מסוימות בעקבות הנישואין כגון: פנסיה תגמולים וכיוב'.


מוסד הידועים בציבור מצביע על ייחודיות של המשפט הישראלי בהקשר זה, ייחודיות זו משתקפת בהעדרן של מגבלות פורמליות, כגון משך זמן מינימלי של חיים משותפים, כתובת מגורים משותפת, כשירות לנישואין, משק בית משותף ממושך, נאמנות מינית בין הצדדים, שיתוף ברכוש ועוד. אמנם כדי להיכנס להגדרה של ידועים בציבור יש ללמוד ממערכת היחסים שיש בה אופי של חיי משפחה, כפי שהגדיר השופט ברק בפס"ד דנילוביץ "זו שעימה הוא חי ואיתה הוא מנהל משק בית משותף, ממנה הוא נפרד כשהוא יוצא לענייניו ואליה הוא חוזר בערוב היום". זו אמת מידה לבן/בת הזוג ולידוע/ה בציבור.


נטל ההוכחה על קיומם מאפיינים אלה מוטל על זה הטוען למעמד של "ידוע בציבור" צריך לשכנע את בית המשפט כי חיי משפחה במשק בית משותף שמתקיים בין בני הזוג לא נעשה מטעמי נוחות או כדאיות כספית, אלא כפועל יוצא של חיי משפחה כמקובל בין בעל ואישה נשואים שבחרו בקשר לכל ימי חייהם. עם התפתחות הפסיקה והשוואת מעמדם של הידועים בציבור למעמדם של הנשואים מבחינת זכויות וחובות, יותר ויותר זוגות בעיקר צעירים מוותרים על הטקס הדתי ומעדיפים למסד את הקשר בניהם אם זה בנישואין אזרחיים או בעריכת טקס אלטרנטיבי. המוסד ידועים בציבור נתפס כתחליף חילוני לנישואין אזרחיים והוא נוח בעיקר לאלה דוחי הרבנות, אלה במערכת זוגית שניה שצברו רכוש ומעיינים להגן על רכושם באמצעות הסכמים.


גישת בית המשפט לתת פרשנות מצמצמת למושג "ידועים בציבור" קשר אינטימי ומגורים משותפים אינם מספיקים להגדרת ה"ידועים בציבור". על מנת להוכיח קיומו של משטר רכושי רחב יותר, יש צורך בראיות נוספות להוכחת כוונת שיתוף מגורים בדירה השייכת לאחד מבני הזוג או לשניהם, מכונית המשמשת את בני הזוג, תקופה משמעותית של חיים בצוותא, קיומם של ילדים משותפים, או יחסי תלות של בן זוג אחד בשני. בהתקיים התנאים של בית משותף וחיי משפחה ולא נערך הסכם ממון עשוי להיות מצב בו האישה תוכר כידועה בציבור ותהיה זכאית לרשת את בן הזוג יחד עם ילדיו. לעיתים די בפרק זמן קצר כדי שבני הזוג יקראו ידועים בציבור.


המונח ידוע/ה בציבור הוא מצב משפטי המכיל בתוכו זכויות בסעיפי חוק שונים, אין הגדרה אחידה למושג ידועים בציבור, אפשר שבני זוג יהיו ידועים בציבור לצורך חוק אחד, אך לא יוגדרו ככאלה לצרכיו של חוק אחר. בני זוג המעוניינים לקבל הכרה כידועים בציבור לעניין זכויות סוציאליות או זכויות ירושה הקבועות בחוק, נדרשים להוכיח את היותם ידועים בציבור. כיוון שהנושא אינו מוסד בחוק ואין כללים ברורים ואחידים, תפקידו של המשפט לפרש את המונח ולמלאו תוכן, התוצאה של פרשנות זו עשויה להיות תלויה בנסיבות ובשופט הדן בנושא.