הסכם הורות משותפת נועד עבור זוגות המעוניינים להביא ילד לעולם מבלי לקיים מערכת זוגית ביניהם, לא מדובר בקשר ספונטני אלא במטרה ספציפית שנשקלה בכובד ראש, זהו מודל משפחתי שנפוץ יותר ויותר הנובע מסיבות שונות, בעידן של פירוק התא המשפחתי והופעתם של תאים משפחתיים חדשים המחייבים מסגרת חוקית ברורה לסוג יחסים אלו. הבאת ילד לעולם מחייבת את הצדדים לקבוע ביניהם מערכת הסכמות לגבי האחריות ואופן גידול הילד. החלטה כזו מחייבת עיגון מפורש את תנאי ההורות המשותפת והסכמות בין ההורים.


חשיבות ההסכם תיאום ציפיות בין בני הזוג תוך העלאת כל הסוגיות הנוגעות לגידול הילד. בנושא של חלוקת תפקידים בין ההורים, מסגרת האחריות של כל הורה, מגורי הצדדים, זמני השהות, המשמורת, המסגרת החינוכית, חוגים, קשר עם המשפחה המורחבת נסיעות לחו"ל ועוד.
מדוע כדאי לערוך הסכם? הסכם הורות משותפת מגדיר זכויות וחובות של הצדדים ביחס לילד לאלה המעוניינים להקים משפחה ללא התבנית המסורתית, עצם הבאת ילד לעולם מטיל על בני הזוג אחריות ומסגרת חוקית שיש לעגנה בהסכם שיתייחס לאופן גידול הילד וסיפוק צרכיו – באין מסגרת חוקית עלול להתפתח סכסוכים שבהם כולם עשויים להיפגע, כדי להימנע מכך, יש צורך בהסכם מפורט המסדיר את כל הנושאים הנובעים מגידול ילד במשותף וצופה פני עתיד.


מה יכלול הסכם הורות? חשוב מאוד שהסכם ינוסח ע"י עורך דין מתחום המשפחה ויכלול בו את כל הסוגיות המהותיות בחיי הילד: על ההורים לקבוע הסדרים בנושא המשמורת, תשלום המזונות, מגורים, חינוך ועוד.


ההסכם חייב להיות מפורט וברור שימנע מחלוקות עתידיות. מומלץ לכלול בהסכם מנגנון במקרה של אי הסכמות בין ההורים, ניתן לקבוע שבמקרה של אי הסכמה יש לפנות להליך גישור.


הסכם הורות יכלול גם את חלוקת התפקידים בין ההורים, הסביבה החינוכית, תדירות הקשר עם המשפחה המורחבת, הוצאת הילד לחו"ל ועוד. הסכם זה יש לאשרו בבית משפט ולתת לו תוקף פסק דין . חשיבות נוספת של ההסכם אם חלילה אחד ההורים יתנער מאחריות כלפי הילד ניתן יהיה לאוכפו בבית המשפט.