כאשר היינו ילדים לא ממש חשבנו על זה לעומק, אבל אי שם בראש בתוך מגרה קטנה הייתה לנו איזו תקווה שבבוא היום יהיה לנו בן זוג שנאהב, שנביא אחד, שניים או יותר ילדים לעולם ואפילו שיהיה בתמונה כלב חמוד. אבל לא לכולנו בבוא היום החלום הזה מתממש, ולפעמים לחיים יש תוכניות אחרות עבורנו, מפני שהחיים חזקים מכל דמיון.


כך הגיעה אליי הילה אשר רצתה להביא בכל מאודה ילד לעולם, בחורה נאה וכריזמטית בת 36 אשר יצאה כל חייה לדייטים ולא מצאה את האחד, אך על דבר אחד לא הייתה מוכנה לוותר, על הבאת ילד לעולם. כך אמרה לי שמבחינתה החלום הכי גדול הוא להביא ילד ואם זוגיות תבוא אז מצוין, ואם לא, היא לא קושרת את ההורות שלה ואת החוויה שלה כאימא בבן זוג.


הילה הכירה את נדב כבר עשר שנים. הוא היה לה מכר בתחילה, וככל שעברו הימים היא מצאה בו הרבה תכונות חיוביות אבל היא לא חשבה שהוא מתאים לה מבחינת בן זוג לחיים. בשיחה שקיימה עמו היא הציעה לו לערוך איתה הסכם הורות ולהביא ילד משותף לעולם, כששניהם יהיו ההורים הביולוגיים שלו ללא קשר לזה שאינם בני זוג, ויכול מאוד להיות שהם ימצאו בעתיד בני זוג אחרים.


הילה ונדב הגיעו אליי והתיישבו לפגישה עמי בנושא כדי שאבהיר להם כמה דברים: הם יהיו ההורים הביולוגיים של הילד, הם כמובן אינם בני זוג ושניהם נוטלים אחריות מוחלטת על הילד ככל הורה ביולוגי.


אוסיף כי הסכם להורות משותפת מתאים גם לבני זוג שאינם נשואים, לבני זוג גברים שהחליטו להביא ילד לעולם יחדיו בשיתוף עם אישה, או לבני זוג שאינם ידועים בציבור ואין ביניהם קשר רומנטי אשר מעוניינים להביא ילד משותף לעולם.


מה יכלול הסכם הורות שכזה?


שם הילד: בהתאם לחוק השמות, במקרה שהילד נולד להורים לא נשואים, בשונה מהורים נשואים שבהם הילד אוטומטית זוכה בשם משפחתו של האב, הילד נושא את שם האם ולא את שם האב, ולכן אם הם מסכימים אחרת, ההסכמה היא שתתפוס.


דמי המזונות: ניתן לקבוע את גובה תשלומי המזונות, הוצאות חינוכיות וכדומה.


היכן הילד יגור: מקום מגורי הילד, מרחקו מההורה השני, באיזו עיר אפשר לגור ובאיזו לא, המרחק המוסכם בין הצדדים שלא יהווה הפרה של המוסכם ביניהם ועוד.


הסדרי ראייה ולינה: מתי יראה ההורה שאינו המשמורן את הילד, בחגים, בחופשות ועוד.


משמורת על הילד: על ההורים להסדיר ביניהם מי יהיה ההורה המשמורן על הילד, כלומר אצל מי יהיה הילד ברוב הזמן, אצל מי יאכל ומי ידאג לו ברמה היומיומית. אם לדוגמה הילה ונדב יחליטו שהמשמורת על הילד תהיה משותפת אזי שניהם יישאו בתפקיד המשמורן.


בהתאם לחוק במדינת ישראל שני ההורים של הילד הם האפוטרופוסים שלו, ואפוטרופסות זו כוללת חובות וזכויות כלפי הילד.


בדיקות גנטיות ובדיקות נוספות: התחייבות לשיתוף פעולה מלא בכל הקשור לילד ומה יקרה במקרה של חילוקי דעות, מה שנקרא מנגנון באשר לאי הסכמה.


כמובן, יש עוד סעיפים רבים שלא כולם מובאים במאמר זה.


מתי נחתום על הסכם הורות?


כדאי לחתום על הסכם הורות עוד בטרם האישה נכנסה להיריון ולנסחו באופן מלא אשר צופה כמה שיותר אירועים עתידיים כדי לכסות את כל התמונה, וזאת כדי להבהיר את כל הסוגיות עוד בטרם הגענו אליהן.


ההסכם מצריך אישור של בית משפט?


כדי לבסס את תוקפו המשפטי של הסכם הורות משותפת יש לאשרו בבית משפט, ובו הוא יקבל תוקף של פסק דין.


אז לאחר שניסחנו ועבדנו על הסכם הורות משותפת שיחזה את העתיד, הילה ונדב הביאו לעולם תינוק יפהפה בהיר שיער, ולאחר אישורו של ההסכם בבית המשפט וקבלת תוקף של פסק דין להסכם, אני יכולתי להמשיך לעזור לאנשים אחרים להביא עוד תינוקות יפים לעולם.