התגברות על אתגרים במושבים : שיפור תהליכי רשות מקרקעי ישראל

לרשות מקרקעי ישראל תפקיד מכריע ברכישת נחלות במושבים. עם זאת, התהליכים הכרוכים ברישום זכויות, קבלת היתרים וחישוב דמי רכישה הפכו למקור תסכול עבור מוכרים ורוכשים רבים.

 

 

בתחום רכישת נחלות במושבים, מסירותם של נותני השירותים ראויה לשבח, אך המוכרים והרוכשים מוצאים עצמם לא פעם מתוסכלים מהעיכובים בתהליכים. קיים צורך דחוף בפעולה, שכן על רשות מקרקעי ישראל למלא את חובתה לפעול במהירות ולטפל בתוצאות הסחבת. חישוב הוגן של "דמי הרכישה", לצד קריאה לתוספת כוח אדם והנחיות מקלות, הם צעדים חיוניים. הרשו לנו להכיר גם במקצועיות של נותני השירות השואפים לספק את החוויה הטובה ביותר האפשרית.

 

 

מסירותם של נותני השירות

 

נותני השירותים ברשות מקרקעי ישראל, ובפרט במחלקת חוזים לדורות, מפגינים רצון כן לסייע ללקוחות ולטפל בתיקים כמיטב יכולתם. הם עובדים בחריצות ושומרים על גישה מקצועית וחמה. למרות מאמציהם, אופייה המסורבל של המערכת והעיכובים בכינוס ועדות ובהכשרת ועבודת שמאים מעכבים לא פעם את ההתקדמות.

 

התסכול של תהליכים מעוכבים

 

רוכשים המבקשים לרשום את זכויותיהם כבעלי נחלה ולקבל היתרי בנייה נתקלים בעיכובים משמעותיים. חוסר היכולת להמשיך בבנייה או לקבל בעלות מלאה על הנחלה גורם למצוקה כלכלית ורגשית. צוואר הבקבוק בטיפול של רשות מקרקעי ישראל בתיקים הביא לתקופת המתנה בלתי סבירה לקונים.

 

הצורך הדחוף בפעולה

 

על פקידי הממשלה, ובהם ראש רשות מקרקעי ישראל, שר הפנים ושר הבינוי והשיכון, לתעדף פעולות על פני דיונים ותוכניות גרידא. התערבות מיידית, אישור תקציבים ותקנים, והקצאת כוח אדם נוסף לתמיכה בספקי שירותים הם צעדים הכרחיים להקלת העומס ולזירוז תהליכים.

 

חובת הרשות לפעול במהירות

 

על הרשות המינהלית מוטלת החובה לפעול בהקדם. עקרון המינהל התקין קובע כי על רשויות השלטון לפעול באופן הוגן, נאמן וסביר. חיוני להיצמד לסעיף 11 לחוק הפרשנות, המחייב פעולה מיידית כאשר לא נקבע לוח זמנים מוגדר. על ידי מילוי תפקידם, רשות מקרקעי ישראל יכולה להבטיח טיפול מהיר ויעיל בתיקים.

 

ההשלכות של גרירת רגליים

 

לסחבת מצד רשות מקרקעי ישראל, לרבות עיכובים בטיפול בבקשות ומחסור בכוח אדם הכרחי, יש השלכות מרחיקות לכת. מוכרים וקונים במגזר החקלאי נאלצים לפנות שוב ושוב לרשות מקרקעי ישראל, בחיפוש אחר מענה וטיפול. עיכובים בלתי סבירים אלה מפרים את חובות הרשות וגורמים לפגיעה קשה בפרט ובענף כולו.

 

חישוב "דמי הרכישה" בצורה הוגנת

 

כדי לחשב את "דמי הרכישה" בצורה מדויקת, חשוב להעריך אותה על פי מועד הסכם המכר ולא על פי מועד הוצאת השומה ע"י רשות מקרקעי ישראל. המחיר צריך לשקף את שווי השוק במועד העסקה בין הצדדים, הכולל התחשבות של הצדדים בפוטנציאל העתידי, ואת מחיר הנחלה בהתאם לעסקה. חישובים בלתי סבירים ובחלוף שנים ממועד העסקה, יפגעו בזכות הקניין ויגרמו לנזק כלכלי משמעותי.

 

 

הקריאה לתוספת כוח אדם והנחיות מקלות

 

על רשות מקרקעי ישראל להעסיק כוח אדם נוסף בתחומים הרלוונטיים ולקבוע הנחיות מקלות לדרישות מינוריות. באמצעות ייעול תהליכים והפחתת העומס על המערכת והעובדים, ניתן למזער הוצאות ועיכובים מיותרים. גישה זו תטפל בחששות ארוכי השנים של בעלי הזכויות במגזר החקלאי ותקדם טיפול יעיל ומענה בזמן.

 

הכרה במקצועיות נותני השירות

 

אמנם יש צורך בשיפורים, אך חשוב להכיר ולהעריך את המקצועיות, ההקפדה והיחס האישי הניתנים על ידי נותני השירותים במסגרת רשות מקרקעי ישראל. במקום לעסוק בביקורת חסרת בסיס, חיוני להכיר במסירותם ולשמר את הגורם האנושי בעל הערך המייחד את רשות מקרקעי ישראל.

 

 

לסיכום, האתגרים העומדים בפני המוכרים והרוכשים במושבים מחייבים פעולה מיידית מצד מנהל רשות מקרקעי ישראל וגורמים ממשלתיים. ייעול תהליכים, הקצאת כוח אדם נוסף ואימוץ הנחיות מקלות הם צעדים חיוניים לטיפול בעיכובים ולהבטחת טיפול הוגן ויעיל בתיקים. בכך יכולה רשות מקרקעי ישראל לשפר את החוויה עבור המוכרים והרוכשים ולתת מענה בזמן תוך שמירה על מקצועיות נותני השירות.

עו"ד ארז גיל - בעל ניסיון של שנים רבות בייצוג בעלי נכסים במושבים ובמגזר הכפרי, דיני מקרקעין ותכנון ובנייה, ירושות, הסכמים בין יורשים, פיצולים מנחלות, מכר ורכישה המתמקדים בעסקאות במגזר החקלאי, במגזר הכפרי, מושבים קיבוצים, מיסוי מקרקעין, מיסוי מכר נחלות ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

 

 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.