בתאריך 1.4.2019 נכנסה לתוקף הוראת השעה באשר זכתה לכינוי "אי הפללת משתמשי הקנאביס" ולפיה מי שייתפס משתמש או מחזיק בקנאביס לצריכה עצמית (עד כמות של 15 גרם) יוטל עליו קנס במקום העמדה לדין פלילי.


עדיין אין זה אומר שניתן להחזיק או להשתמש בקנאביס באופן חופשי אלא מדובר בתיקון לחוק המחייב את המשטרה לנקוט במדיניות אכיפה "סלחנית" יותר כלפי צרכני הקנאביס.


מה משמעות המדיניות החדשה?


אדם שייתפס בפעם הראשונה מחזיק או משתמש בקנאביס יוטל עליו קנס בסך 1,000 שקלים. בפעם השנייה יוטל עליו קנס בסך 2,000 שקלים.


בפעם השלישית הוא יופנה להליך של סגירת התיק בהסדר מותנה המהווה חלופה נוספת להליך פלילי (כלומר "בתמורה" לסגירת התיק על הצרכן להודות כי ביצע את העבירה ולהתחייב לבצע תנאים נוספים בהתאם להסדר המותנה). ורק בפעם הרביעית ינוהל כנגדו הליך פלילי "רגיל" בבית המשפט.


מתי לא חל התיקון לחוק?


המדיניות החדשה לא חלה על קטינים, חיילים, אסירים או מי שהורשע בחמש שנים שקדמו לביצוע העבירה בעבירות מסוימות, וכן מי שביצע עבירות נלוות לעבירת ההחזקה והשימוש בקנאביס.


קיבלתי קנס בגין שימוש או החזקה בקנאביס מה אפשר לעשות בנדון?


בהתאם לתיקון לחוק באפשרות הנקנס לפנות לתובע בבקשה להישפט על העבירה או לפנות לתובע תוך 30 יום מהיום בו הומצא הקנס בבקשה לבטל את הקנס.


אם ההשגה כנגד הקנס תדחה, לא רק שהנקנס יאלץ לשלם את הקנס אלא שהתביעה גם תהא רשאית לנקוט כנגדו הליך פלילי.


אם הנקנס לא שילם את הקנס ולא הגיש בקשה להישפט במועד, יראו את הנקנס כמי שהורשע בעבירה ועל הקנס יחולו תוספות פיגורים וגבייתו תועבר לטיפול המרכז לגביית קנסות.


מה קורה אם ביצעתי עבירת החזקה או שימוש לפני תאריך 1.4.19?


המדיניות החדשה תחול רק על עבירות החזקה ושימוש בקנביס לצריכה עצמית, שנעברו החל מתאריך 1.4.19 ואילך. עם זאת, בהתאם לתיקון החדש לחוק, לאדם שביצע את העבירה לפני יום התחילה, קיימת האפשרות לפנות למשטרה בבקשה כי ההסדר החדש יחול עליו וזאת בתנאי שביום התחילה טרם התקבלה החלטה על סגירת תיק החקירה שנפתח כנגדו וטרם הוגש כנגדו כתב אישום.

 

מאת: עו"ד שי שקד בשיתוף מערכת lawguid


עורך הדין שי שקד בעל ניסיון וידע רב בכל עבירות הסמים, מייצג חשודים ונאשמים בעבירות סמים בכל בתי המשפט בישראל.


בכל שאלה או לצורך יעוץ משפטי אישי ניתן לפנות ישירות לעו"ד שי שקד.


הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il


המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך.


נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.


כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.