לאחרונה, נכנס לתוקף תיקון חשוב ומשמעותי בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שינוי אשר משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו - ייפוי כח מתמשך.


אם עד התיקון לחוק, אדם אשר היה שרוי במצב בו לא היה מסוגל לפעול בענייניו (האישיים, הבריאותיים והכספיים), ועלה הצורך למנות לו אפוטרופוס, הליך מורכב ומסורבל, אשר שלל כמעט באופן מוחלט את שליטתו של האדם על רכושו וגופו בא המחוקק ואיפשר לאדם את החירות לקבוע, ואת השליטה בחייו בעודו כשיר לכך.


הליך מינוי אפוטרופוס לאדם מנוהל ע"י הרשויות (בית המשפט והאפוטרופוס הכללי) כאשר יש צורך בהגשת בקשה למינוי אפוטרופוס ולקבל את אישור בית המשפט


הליך זה, מתבצע לרוב לאחר שהאדם מגיע למצב שבו כבר אינו מסוגל לתפקד, אינו מסוגל לדאוג לענייניו ושרוי במצב של אי כשירות מבחינה משפטית (פציעה קשה, דמנציה, אלצהיימר, חוסר הכרה) ומשכך קם הצורך למנות לו אפוטרופוס שידאג לענייניו.


הליך מינוי אפוטרופוס גורר אחריו לעתים מתחים ומלחמות בתוך המשפחה המגיעים להכרעת בית המשפט כאשר בדרך נדרש גם תסקיר ממחלקת הרווחה אשר עלול לקחת זמן רב


ייפוי כח מתמשך הינו כלי משפטי חדש אשר שם את האדם עצמו ורצונותיו במרכז ומאפשר לכל אדם בגיר וכשיר לתכנן את עתידו על פי רצונו ובכלל זה, לתת לאדם אחר (אחד או יותר), סמכות, באופן זמני או קבוע, לבצע בשמו ובעבורו פעולות שהוא לא יוכל לבצען בעצמו, מעין סדרת הנחיות מקדימות.


תכלית התיקון לחוק היא שייפוי כח מתמשך יינתן ע"י אדם כשיר, וייכנס לתוקף כאשר הממנה (האדם שנותן את ייפוי הכוח המתמשך) יאבד את יכולתו לקבל החלטות בענייניו, בכלל או באופן מושכל.


ייפוי כח מתמשך שונה מייפוי כח אחרים כמו למשל, ייפוי כח חד פעמי התקף לפעולה ספציפית, כגון ייפוי כח בלתי חוזר ברכישת דירה. כמו כן, בניגוד לייפוי כח מתמשך, ייפוי כח "רגיל" פג תוקפו ברגע בו האדם אינו יכול לבצע עוד את הפעולה בעצמו.


כל אדם אשר מעוניין לדאוג לדרך בה יתנהלו חייו אם יאבד את צלילותו ו/או יהיה חסר כשרות משפטית, אם יהא חייב בטיפולים רפואיים קשים, אישפוזים ממושכים וכיוצ"ב, זקוק לייפוי כח מתמשך.


רק ייפוי כח מתמשך פותר את הבעיות הביורוקרטיות מול ביה"ח/ בית אבות/ כוח רפואי ועשוי לעזור במניעת ניצול אזרחים ותיקים מול חלופת האפוטרופוס שעלול לנצל את כספם ורכושם. חתימה על מסמך משפטי זה, חוסך מתחים וסכסוכים במשפחה, מפשט את ההליך ומסייע לאדם להתבגר בכבוד כאשר מי מקרוביו או חבריו מופקד על בריאותו ורכושו.


במסמך זה האדם יכול לקבוע בין השאר, מה יהיה המצב בו ייחשב לא כשיר, מי יהיו מיופיי הכח שלו, מה תהיה סמכותם (היינו לאיזה תחומים תקף הייפוי כח ולאילו לא), למי תהיה חובת הדיווח ומתי יפקע ייפוי הכח.


חשוב לציין כי המחוקק הגביל את מינויים של מיופיי הכח כך שאינם יכולים להיות פושטי רגל, מי שנותנים לאדם הממנה מגורים תמורת תשלום, מי שנותן לממנה טיפול רפואי תמורת תשלום. עוד חשוב לציין שהחתימה על ייפוי כח מתמשך חייבת להיעשות בפני עורך דין אשר עבר הכשרה מיוחדת לעניין ושאין לו עניין אישי בייפוי הכח.