מדור


במסגרת דיני המזונות, הבעל והאב היהודי מחויב לספק מדור ראוי לאשתו ברמה לה הורגלה ובנוסף, להשתתף במדור ילדיו בשיעור שנקבע בפסיקה: עבור ילד אחד 30% , עבור שני ילדים 40% פסה"ד המנחה: מ.א 52/87 הראל נ' הראל.


מה קורה כשיש משכנתא?


תשלומי המשכנתא אינם כדמי שכירות שכן מובילים בסוף לנכס קנייני שיש בידי אדם וכאשר אחד מבני - הזוג משלם את החזרי חוב המשכנתא הוא מגדיל את הונו של בן הזוג השני.


הפסיקה עסקה רבות ועוסקת עד היום האם המשכנתא הינה רכיב הוני או חלק ממזונות הילדים?!


גישה אחת בפסיקה היא הגישה בפס"ד שוקר נ' שוקר בה נקבע כי נושא חיוב בתשלום המשכנתא הוא עניין הקשור בקניין וברכוש המשותף של בני הזוג, ואין לעניין זה ולא כלום לחבותו של בעל-אב במזונות אשתו וילדיו.

 

גישה אחרת בפסיקה היא הגישה בפס"ד ברזילאי נ' ברזילאי, שם נקבע כי אם בני - הזוג נכנסו בשעתו להתחייבות לתשלום משכנתא, הרי המשך תשלום המשכנתא הוא האמצעי הנדרש להבטחת המדור.


מה זה מדור רעיוני??


כאשר הצדדים פרודים והאישה ממשיכה להתגורר בדירת הצדדים ויש עליה משכנתא


או


כאשר הצדדים גרושים והאישה והילדים מתגוררים בדירה שהינה בבעלות האישה ויש עליה משכנתא – במצבים אלו ניתן לראות בתשלום המשכנתא כחלק מחיובו של הגבר במזונות.


מדובר במדור רעיוני, שהרי לו הילדים היו מתגוררים בדירה שכורה, ממילא היה על הגבר להשתתף בדמי השכירות ועל כן אין סיבה שהאב לא ישתתף בגובה המשכנתא עד לשווי דמי השכירות שהיה משלם בכל מקרה.


הדברים נראים פשוטים על פניו אולם אין אחידות בין פסיקות שונות של שופטים שונים וכל מקרה יבחן על פי נסיבותיו.

 

 


 


עודכן ב: 12/06/2013