לאחר שנפתח תיק חקירה נגד חשוד וכאשר המשטרה מחליטה לסגור את התיק ולא להגיש כתב אישום כנגד החשוד, היא משתמשת בשלוש עילות סגירה עיקריות:


1. "חוסר עניין לציבור" או "נסיבות העניין אינו מצדיקות העמדה לדין".


2. "חוסר ראיות", כלומר חקירת המשטרה לא הביאה לראיות מספיקות כדי להעמיד לדין והראיות הקיימות מותירות ספק סביר לגסי חפותו של החשוד.


3. חוסר אשמה: תיקים נסגרים בעילה זו במקרים מועטים כיוון שהמבחן המשפטי לסגירת תיק בעילה זו הוא שאין אפילו שמץ של ראיה, ובדרך כלל קיימות ראיות כלשהן כנגד החשוד, למשל עדותו של המתלונן כנגד החשוד.


ההשלכות של העובדה כי לחשוד נשאר רישום משטרתי בתדפיס המרשם הפלילי ברורות. אנשים רבים חשים כי מדובר בכתם, בשל העובדה שמקומות רבים נמנעים מלזמן לראיונות עבודה ולהעסיק אדם בשל רישום כזה או אחר. נוסף על כך, קיימת הגבלה בהוצאת ויזה לארצות הברית או בהנפקת אזרחות במדינות אחרות, ומניעה ממשית לעבוד בתעשיות ביטחוניות.


סגירת התיק בעילות אחרות מותירה רישום פלילי


חשוב לדעת כי רק סגירת תיק בעילה של "חוסר אשמה" תגרור אחריה מחיקת הרישום המשטרתי, ואילו סגירת תיק בעילות של "חוסר עניין לציבור" או "חוסר ראיות" יותירו רישומים משטרתיים אשר יופיעו שנים רבות בתדפיס המרשם הפלילי של החשוד.


על פי חוק הסדר הפלילי לתובע משטרתי או לפרקליט הסמכות להורות על סגירת תיק חקירה באחת משלושת העילות המפורטות לעייל. על פי שיקול דעתו של התובע ייסגר התיק ויגרור אחריו רישום בתדפיס המרשם הפלילי.


לפיכך, במקרים רבים בהתאם לעובדות המקרה ונסיבות החקירה, אני ממליצה ללקוחותיי להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה לעילה של "חוסר אשמה".


איך מגישים בקשה לשינוי עילה?


לצורך הגשת בקשה לשינוי עילת הסגירה ועל פי זכות העיון הנתונה לחשוד, אני דואגת לצילום כל חומר החקירה אשר נאסף על ידי המשטרה, לימוד המסכת העובדתית וגיבוש הטענות המשפטיות המתאימות יחד עם הלקוח.


הבקשה כוללת טיעונים משפטיים לגבי התשתית הראייתית ונסיבותיו האישיות של החשוד ומוגשת לקצין החקירות או התובע אשר קיבל את ההחלטה לסגירת התיק.


כל החלטה של קצין החקירות נבחנת לגופה ואינה מהווה סוף פסוק. קיימת אפשרות להגשת ערר אשר נבחן על ידי מקבל ההחלטה ומועבר בצירוף עמדתו למחלקת עררים בפרקליטות המדינה.


אם הערר נדחה קיימת אפשרות נוספת, אשר צריכה להיבחן אף היא לגופו של עניין, והיא להגיש עתירה מנהלית לבג"ץ.


בקשות לשינוי עילת הסגירה מחייבות בחינה משפטית של הראיות שנאספו בתיק, איסוף ראיות ומסמכים באופן מקיף וממצה וגיבוש קו הגנה מתאים עם הלקוח בהתאם לנסיבות העבירה והחקירה עצמה.


לא כל תיק חקירה מתאים להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה, ולכן מומלץ לתאם פגישת ייעוץ עם עורך דין המתמחה בתחום זה ולו הידע, הניסיון והכלים המשפטיים אשר יובילו להגשת בקשה מתאימה.