עו"ד הלוי, שלום רב,


אני קורא את הטורים שלך כשיוצא לי וחשבתי להיוועץ אתך על עניין שיש לי, אני מורה במקצועי, וקיבלתי בירושה נכס עסקי גדול באזור התעשייה 'עמק שרה' בעיר, לפני כשלוש שנים השכרתי את הנכס למאן דהו ואכלתי מרורים מהתנהלותו, אופן התשלומים ועוד מרעין בישין.


האמת, אני אדם די תמים, לא מחוספס ומרגיש 'גמד' מול הסוחרים מולי, אשמח אם תרשום כמה תובנות וטיפים שיוכלו לעזור לי בהתנהלותי העסקית.


מודה לך, דוד .נ. באר שבע.


שלום  שלום,


ראשית אביע דעתי ואומר כי אינך צריך להתבייש באופייך התמים והנוח ואשרייך שבורכת באופי ותכונות אלו, מעלת התמימות טובה היא, אך אסייג את דבריי בכך שאין לבוא לעולם העסקי עם אופי זה והבן.


כמה טיפים על חוזה שכירות עסקי, אשר ינותב לכיוונך כמשכיר הנכס:


א. מי מולי? מי הוא השוכר? חברה בע"מ? עוסק מורשה? מוניטין? עובדים? כדאי לעשות שע"ב מקיפים על התנהלותו הפיננסית של השוכר, תיקי הוצל"פ? חברה פעילה/לא פעילה? פירוק? בדוק המחאות באתר בנק ישראל, בקיצור, דע למפני מי אתה עומד.

 

ב. מה המטרה? מהי מטרת השכירות? האם המושכר בכלל מתאים? האם אמורים להתבצע שינויים במושכר? יש לשוכר הפוטנציאלי רישיונות? היתרים ספציפיים? דע שמא תפגע , שכן מטרה לא נכונה תחטיא את מטרתך שהיא דמי שכירות וכסף חודשי.

 

ג. שקלים שקלים עלינו נופלים - דוד, באלו תשלומים על השוכר לשאת? הגדר בפרוטרוט- תשלומי השכירות, ארנונה? דמי ניהול אם יש? מים? חשמל? קח המחאות מראש עבור חודשי השכירות, קח המחאות פתוחות עבור נזקים עתידיים אם יהיו, עבור העדר תשלומי חשמל-מים, וחכם עיניו בראשו.

 

ד. והבוטח בה' - ידידי היקר, אל תבטחו בנדיבים שאין להם תשועה, בקש ביטחונות וערבויות מהשוכר אשר יופקדו אצלך כגון: שיק ביטחון, שטרי חוב חתומים ע"י צדדי ג' אשר יערבו לתשלומי השוכר, אם מדובר בחברה בע"מ –הוסף חתימת בעל המניות על ערבות אישית לחובות החברה, וזכור, כולם נחמדים עד לכסף.


ה. כללי - מועדי החוזה, ביקורים בנכס, אי העברת זכויות, הגדת הפרות יסודיות , ביטוחים, וקצרה היריעה מלהכיל...

 

דוד, עשה כטוב בעינייך , ברם "חכם עיניו בראשו", גש למשרד עו"ד שייצג אותך, וכלל לא מובן לי מדוע לישראלי הממוצע יש בכלל ספק באשר לייצוג בחוזי שכירות עסקיים, מדובר בדמים רבים וייצוג מדויק ונכון יהא בהלימה לעסקה גדולה שכזאת.

 

הכלל בחוזים הוא: חוזה טוב - הנו חוזה שנכנס למגירה דקה לאחר החתימות ולא יוצא משם עד לסיומו'- ולוואי ותזכה לכך.

 

שבת שלום, ברק.