רובנו, או לפחות אלה המשתמשים בדואר אלקטרוני, מחויבים להירשם לאתרים אגב גלישה באינטרנט. כשאנו גולשים, מבקשים מאתנו להסכים לתקנונים שאף אחד לא באמת מקדיש זמן כדי לקרוא את תוכנם. להפתעתנו, במקרה הטוב תוך כמה ימים ובמקרה הרע תוך כמה שניות נתחיל לקבל הודעות בדואר האלקטרוני. ההודעות ברובן מכילות תוכן פרסומי, אשר בחלק גדול מהמקרים בכלל לא קשור לאתר ולמה שעניין אותנו לחפש ואפילו לא קרוב לסיבת ההרשמה לאתר. כאן מתחילה הבעיה: האם ובאיזה אופן מותר לשלוח לנו הודעות כאלה, ואם מותר, איך מפסיקים את השירות שלפעמים לא רצוי?


האם מותר לשלוח הודעות פרסומת לדואר האלקטרוני?


התשובה לשאלה קצת מורכבת: מותר, אבל רק בתנאים מסוימים, אחרי קבלת הסכמה מפורשת ממקבל ההודעה. ההסכמה יכולה להיות בסימון V או בלחיצת כפתור. הכול אפשרי, בתנאי שנותן השירות הבליט את שירות שליחת הודעות הפרסומת.
איזה תוכן פרסומי מותר לשלוח?

 

ראשית, אסור לשלוח תוכן פרסומי. בשנים האחרונות חל שינוי רחב בתחום ותוקן חוק בזק (תקשורת ושירותים), הידוע כחוק "דואר זבל", אשר קובע כי אין לשלוח הודעות פרסומת ללא הסכמה. מרגע שהסכמנו, יישלחו אלינו הודעות שהנושא שלהן יכלול במקום בולט את הכותרת "פרסומת". שנית, משכבר הסכמנו וקיבלנו הודעת פרסומת, חייבת להיות אפשרות במקום בולט בתחתית העמוד להסיר את כתובת הדואר האלקטרוני משירות שליחת הפרסומות. לבסוף, תמיד חייבים להופיע פרטי התקשרות עם המפרסם (כתובת, טלפון וכדומה).


שימו לב: חל איסור כאמור על משלוח הודעות פרסומת ללא הסכמתכם. לכן, הדרך הנכונה לשליחת הודעות פרסומת, אם מעולם לא הסכמתם לקבל כאלה, היא משלוח הודעה מוקדמת שתוכנה חייב להיות בקשה לשליחת הודעות פרסומת. גם בהודעות כאלה חייבת להיות האפשרות להסיר את כתובתכם מרשימת התפוצה של המפרסם וכן חייבת להיות דרך התקשרות עמו.


מה עושים אם בכל זאת מקבלים הודעות פרסומת?


אחרי שבדקנו מה מותר ומה אסור, ואם מותר אז איך שולחים, נבדוק מה עושים אם בכל זאת קיבלנו הודעות פרסומת שלא באמצעות הדרכים הללו. מאז חקיקת חוק "דואר זבל" ואפילו לפני כן, בתי המשפט קבעו את דעתם בעניין זה, ופוסקים פיצויים של עד 1,500 שקל נגד מפרסמים שלא על פי החוק. כתבה זו לא מעודדת את הציבור הרחב להציף את בתי המשפט בתביעות דומות, אלא מזהירה מפרסמים בקשר לחוק.


כמו כן, בשנים האחרונות, כחלק משירותי הקידום האינטרנטי של ענקית האינטרנט גוגל, היא מציעה שירות בשם Remarketing. השירות מאפשר למפרסם, ברגע שלחצנו על קישור פרסומת כלשהו, להטמין במחשב האישי שלנו, בטאבלט או בסמארטפון קובץ המכיל את פרטי הפרסומת ואת פרטינו. מרגע שהקובץ שתול במחשב, בטאבלט או בסמארטפון, בכל מקום שאליו נגלוש תופיע הפרסומת אשר עליה לחצנו. ה-Remarketing יוצר תחושה של גודל ויכולת פרסום מאחר שהפרסומת תופיע בכל מקום שאליו נגלוש. חשוב להדגיש שהפרסומת תופיע אפילו אחרי כמה חודשים אם לא נדאג למחוק את קובצי המעקב. עוד חשוב לציין כי גם בעניין זה בית המשפט החליט והפעם לא קבע כל פיצוי, ואף קבע שהשירות חוקי ועונה על כל דרישות החוק.


לסיכום, אם אתם מקבלים הודעות פרסומת ולא נרשמתם לשירות קבלת הודעות אלה, נמצא הפתרון. נוסף על כך, שימו לב לפרסומות שאתם רואים אגב הגלישה באינטרנט, וחשבו אם לחצתם פעם על קישור שגרם לכם לראות את הפרסומת פעמים רבות כל כך.