לאורך השנים עמדו ליהדות צרפת אישים יוצאי דופן אשר אחראים על תופעות חברתיות הרות משמעות - כמו למשל הנאורות, הפילוסופיה המערבית, המודרניזם, התפתחות הסוציאליזם האירופי, הקפיטליזם וגם החילוניות. מאמר זה נועד להציג אותם על פי סדר דורות.


הכתוב מציין רשימה של כ-27 דמויות מפתח, אשר זכו למוניטין לאומי או עולמי בזכות גילויים מדעיים, חידושים פילוסופיים, המצאות או לקיחת חלק בפעילויות חברתיות אחרות.


קבלת אזרחות צרפתית - רקע היסטורי


צרפת הייתה המדינה הראשונה שחתרה ליישם שוויון זכויות אזרחיות ליהודייה בשנת 1791. זה בזכות מאמץ נרחב של אינטלקטואלים שפעלו מאחורי הקלעים בימי המהפכה הצרפתית.


האינטלקטואלים הושפעו מתפיסות נאורות הומניות, שהכריזו כי האדם הוא יציר הטבע ולכן נוצר בשווה לשאר בני האדם - מבלי הבדלי דת, גזע, לאום או מין. זאת בהתאם לעקרונות המהפכה ובשורת השוויון, האחווה והחירות שהביאה איתה.


תודות לכך, יהודי המדינה החלו להשתלב והצטיינו בענפים ציבוריים רבים. ביניהם היו ראשי ממשלות, משפטנים מצליחים, פילנתרופים, אנשי עסקים מדופלמים, זוכי פרס נובל, מתמטיקאים, אקטיביסטים פוליטיים, מדענים, אמנים, סופרים, מוזיקאים ועוד. לפניכם הרשימה:


תקופת ימי הביניים


1. אֲבּוּן הגדול – אב למשפחת הרבנים הרחבה אבון ואחד ממניחי היסודות הרבניים של יהדות אשכנז. התפרסם כגאון תורה ובעל הון רב. צאצאיו מיוחסים כמייסדי חסידות אשכנז.


2. רבינו גרשום – פוסק ואיש הלכה. כה אדירה הייתה השפעתו והנהגתו הרוחנית על יהדות צרפת עד שכונה "מאור הגולה". רפורמטור שאסר על פוליגמיה, דרש כי גם הסכמתן של נשים תתחייב בתהליך גירושין, וכן הקל את היחס כלפי "משומדים" שנאלצו להתנצר מאונס. רש"י העיד כי "כל חברי תפוצת אשכנז הם תלמידיו".


3. רבי שלמה יצחקי – גדול המנהיגים הרבניים באשכנז ובכיר הפרשנים היהודיים בכל הדורות. מפעל הפרשנות המונומנטלי שהקים לאורך עשרות שנים משמש עד היום להבנה בסיסית של התנ"ך והתלמוד.


4. רבינו תם – ראש בעלי-התוסְפות של דורו, פרשן תלמוד נודע ופייטן. העמיד המוני תלמידים ששימשו כמנהיגים של יהדות צרפת כמו רבי יעקב ויוסף מאורליינש, ר' יעקב מקורביל, ר' אפרים מרגנסבורג ועוד.


5. רבי אברהם בן דוד מפּוֹשְׂקִיֵירֵה – מכונה "אבי הקבלה". פרשן תלמוד מוכר, מחבר פורה ונחשב לגדול ה"משיגים" של חיבור משנה-תורה לרמב"ם.


6. רבי יצחק סגי-נהור – על אף היותו עיוור מלידה עלה גבוה במעלה הסולם הרבני. כונה בין מלומדי דורו כ"החסיד". תורת הקבלה כפי שאנו מכירים אותה כיום (על פי הספירות) נמסרה מפיו.


7. רבי יחיאל הלוי – ראש ישיבת פריז וחבר בקהילת "בעלי-התוספות". עמד כראש חכמי דורו ב"ויכוח פריז" המפורסם. הוויכוח נועד לגנות את התלמוד כנגד "השמצותיו" כלפי הנצרות.


8. רבי חזקיהו בן-מנוח – ידוע בשל ספרו "חִזְקוּנִי" שמשמש פירוש חשוב על החומש.


9. יצחק אֲלְבַּלָג – פילוסוף אריסטוטלי בעל חשיבה ייחודית על אמונת התורה, היווצרות העולם ובריאתו. על-אף בקיאותו וחכמתו נוּדָה על-ידי הרבנים עקב רעיונות כפירה.


10. יוסף אבן-כספי – דקדקן, פילולוג, פרשן מקרא ופילוסוף בעל דעות מקוריות. על-אף שהיה סופר רחב אופקים לא זכה לתהילה עקב מחשבתו השונה והקיצונית בין רבני דורו.


11. רבי לוי בן גרשום - ידוע בשפות אירופה כ- GERSONIDES. גישתו הפילוסופית המקורית יחד עם מכשירי תצפית אסטרונומיים שפיתח, הקנו לו מוניטין בקנה מידה עולמי בתקופתו. היה איש-אשכולות קלאסי ומומחה בהנדסה, מתמטיקה, תורה, אסטרונומיה, רפואה ועוד. על שמו נקרא מכתש בירח.


12. רבי עמנואל בּוֹנְפִיס – אדם משכיל ורב תחומי עניין. ניתן להגדירו כאסטרונום ורופא, אך קודם כל כמתמטיקאי. חלוץ בתחום החישוב האקספוננציאלי ונחשב למפתח שיטת השבר העשרוני (ויש אומרים ממציא).


העת החדשה


1. מישל דה מוֹנְטֵיין – צאצא למשפחת אנוסים מכובדת שהתנצרה. היה פוליטיקאי, משפטן, מסאי והומניסט. מהפילוסופים המובהקים של תקופת הרנסנס הצרפתי ואחד המסאים המשפיעים בעולם. רעיונותיו היצירתיים היו חובקי עולם בימי הביניים.


2. יצחק אוֹרוֹבְּיוֹ דה קסטרו – נולד למשפחה אנוסה בפורטוגל. בבגרותו נסע לעיר טולוז שבצרפת על-מנת לכהן באוניברסיטת העיר כפרופסור לרפואה. בנוסף, הפך לחבר המועצה המלכותית של המלך לואי ה-14.


3. יעקב פֵּרֵירָה – בן למשפחת אנוסים מספרד גם כן. בשנות ה-20 לחייו עבר עם משפחתו לבורדו – שם חזר ליהדותו בגלוי. נחשב ל"מורה הצרפתי הראשון שחינך ציבור של חירשים". פעל גם כמתורגמן תחת המלך לואי החמישה עשר והיה בין המפתחים של שפת הסימנים.


4. אדולף כְּרֵמְיֵיה – משפטן, פוליטיקאי מצליח ומנהיג יהודי. מונה לשר המשפטים של צרפת. בתקופת כהונתו התיר ליהודי אלג'יריה להגר לצרפת ולהתאזרח בה באופן חופשי. בנוסף, היה אחד המייסדים של ארגון ה"אליאנס" – כי"ח (מוסד שנועד להגן על האינטרסים היהודיים בתפוצות) בצרפת. עמד גם כנשיא הארגון.


5. אמיל דוּרְקְהַיִים – מחלוצי מדע הסוציולוגיה ובין מניחי היסודות של מדעי-החברה. רעיונותיו החדשניים ומחקריו המדויקים על התהוות החברה הנוצרית באירופה והשלכותיה על הפרט, מהווים עד היום מפתח בגילוי משברים ומצוקות נפשיות אצל האינדיבידואל. שימש כראש הקתדרה לחינוך באוניברסיטת סורבון שבפריז.


6. אנרי ברגסון – חתן פרס נובל לספרות. התמנה להיות פרופסור בקולז' דה-פראנס ועמד בה כראש הקתדרה לפילוסופיה-יוונית.


7. מויס דה-קָמוֹנְדוֹ – בן למשפחת הבנקאים החשובה דה-קמונדו ששורשיה בספרד. משפחה זאת הייתה אחת המתחרות המובהקות של משפחת רוטשילד. נודע כאספן אומנויות.


8. ז'וליאן בֶּנְדָה – פילוסוף, סופר ומבקר תרבות. ידוע בשל המאמר הנוקב שחיבר בשם "בגידת האינטלקטואלים". בו האשים את בני דורו האינטלקטואלים בכך שנטשו את ערכי הרוח, המוסר והצדק והפכו למשרתים של פוליטיקאים פופוליסטיים המשעבדים את העם במקום לשרת את האינטרסים שלו.


9. לאון בלום – משפטן, מבקר ספרות ופוליטיקאי מדופלם. ראש המפלגה הסוציאליסטית אשר כיהן שלוש פעמים כראש ממשלת צרפת.


10. מארק שאגאל – "מוישה סגל" – רב אמן סוריאליסטי שהצטיין בספקטרום רחב של סגנונות אומנותיים כגון ציורים, ויטראז'ים (זכוכית-צבעונית), קרמיקה, פיסול, איור-ספרים וכד'.


11. קלוד לוי שטראוס – מבכירי ההוגים של המאה ה-20. אינטלקט רחב אופקים ובעל חשיבה ייחודית שעבודותיו בתחום האנתרופולוגיה היוו פריצת דרך להבנת תאוריות חברתיות ומבנה החשיבה של התרבות האנושית. האסכולה שהקים נקראה סְטְרוּקְטוּרַלִיזֵם. עמד כראש הקתדרה של קולז' דה-פראנס היוקרתית.


12. רומן גַארִי – מחבר רב ספרים הידוע יותר בשם העט "אמיל אַזָ'אר". הפך בימיו לאחד מכותבי הרומנים הפופולריים בצרפת. כמו-כן, כיהן גם כדיפלומט, במאי-קולנוע ואף היה טייס במלחמת-העולם השנייה.


13. אלבר מֶמִי – סוציולוג וסופר מפורסם. ספריו הרבים היוו ז'אנרים מגוונים שביניהם רומנים, דו-קיום, בעיית הגזענות, השתחררות מן הדת ועוד. הוכר רבות כאינטלקטואל מבריק.


14. ז'אק דֵרִידָה – אחד הפילוסופים המשפיעים של המאה ה-20 וממציא זרם הדֵקוֹנְסְטְרוּקְצְיָה. זרם זה היווה ביקורת של טקסט וניתוחו באופן ששובר ומפצל אותו לאוסף של רעיונות, אשר בסופו נוצרת תמונה הוליסטית ברורה על כוונת המחבר.


15. אוּדְרֵה אזולאי – פוליטיקאית. מונתה לשרת התרבות בצרפת בשנים 2016-2017. יחד-עם-זאת, כיהנה כמנהלת הכללית של ארגון אונסק"ו. בתו של אנדרה אזולאי – יועץ למלך מרוקו חסן השני, ובהווה יועץ בכיר של בנו מוחמד השישי.


יתרונות אזרחות צרפתית


למה שווה להחזיק דרכון צרפתי? הרפובליקה הצרפתית היא אחת המדינות בעלות הכלכלה החזקה והיציבה בעולם. יחד עם היסטוריה עשירה, תרבות ייחודית, שפה ערבה לאוזן ואיכות חיים תרומית, עומדת גם בצמרת רשימת המדינות שטוב לחיות בהן.


קבלת האזרחות תעניק לכם את אחד הדרכונים המבוקשים בעולם. דרכון אירופי אשר דרכו תהיה לכם הגישה לחיות ולעבוד בכל מדינות האיחוד ללא הגבלת זמן, לפתוח עסק, להיכנס באופן חופשי למדינות אשר אין לישראלים גישה אליהן, לקבל הקלות עבור ויזה לארצות הברית ועוד.


מידע על הנוכחות היהודית הקיימת


היישוב היהודי משגשג כבר מאות שנים ומתקיים במספרים גבוהים בערים ידועות כמו פריז, טולוז, מרסי, ליון, שטרסבורג, מץ וכו'. סך האוכלוסייה נע בין 450-620 אלף איש (תלוי בין ועל-פי הלכה ובין שלא). כמו-כן, ישנן כמעט 250 קהילות הפזורות לאורך המדינה.


למרות שהאוכלוסייה נפגעה במהלך השואה, קצב הגידול שלה עלה באופן חד עקב הגירות מסיביות ממדינות צפון אפריקה שהתקיימו בשנות ה-50 וה-60. מפנה זה גם הוביל לכך שכיום כ-62% מיהודי צרפת הם בעלי שורשים ספרדיים.


הכתבה נכתבה בסיוע מר יהונתן גבריאלוב.

 

מחברת הכתבה: עו"ד מזל לוי זמור.