בשנת 2008 נכנס לתוקפו חוק איסור אלימות בספורט. החוק קובע שורה של כללים לשמירה על ה"רוח הספורטיבית" במהלך קיום אירועי ספורט, שמירה על כללי בטיחות, סדר ועוד.

 

איסור על שירים, קריאות וכל התבטאות גזענית אחרת 


בחוק נקבעו מספר סעיפים של אחריות פלילית שמטרתם למגר את תופעת הגזענות הפושה במגרשי הכדורגל ולעיתים הכדורסל ותחומי ספורט נוספים. סעיפים אלה אוסרים באופן רחב ביותר כל ביטוי גזעני במהלך אירוע ספורט, לרבות קריאות גזעניות, שירים גזעניים, ואף השמעת צלילים, נהמות וכל התבטאות חזותית גזעניים. למשל על ידי איפור, לבוש וכדומה. המעשים אסורים באם נעשו על ידי יחיד או על ידי קבוצה של אוהדים; ואם נעשו כלפי אדם אחד או כלפי ציבור אנשים.


הגדרתה של גזענות בחוק היא רחבה: כל התבטאות שיש בה השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות וכדומה תיחשב כגזענית, אם היא מופנית כלפי קבוצה או אדם בשל השתייכות לגזע מסוים, לדת, למוצא לאומי - אתני או בשל צבע העור.

 

העונש: צו הרחקה ממגרשי הכדורגל לתקופה ארוכה 


סמכויות התביעה על פי החוק הינן אף הן רחבות וכוללות אפשרות להגשת כתב אישום כנגד מי שהתבטא התבטאות גזענית במהלך אירוע ספורט, ואפשרות להוצאת צו הרחקה או הגבלה כנגד מי שהתנהג באופן המפורט לעיל, או שיש חשש סביר שהוא עלול להתנהג כך בעתיד באירועי ספורט נוספים.


צו הרחקה או הגבלה מלהכנס לאירועי ספורט כאלה ואחרים יכול להינתן למשך תקופה ממושכת של עד שלוש שנים לפני הרשעה (כלומר, כאשר ישנו רק חשד, ותיק משטרה פתוח), ולמשך תקופה ממושכת של חמש שנים לאחר הרשעה. כמובן שעבור כל חובב ספורט זוהי סנקציה חמורה ביותר, ומניסיוני היא ממומשת במקרים רבים, אם כי על פי רוב לתקופות קצרות יותר.

 

האם שירים גזעניים שהושמעו באוטובוס אוהדים מהווים עבירה על החוק? 


לפני מספר חודשים נתקלתי באירוע בו הוגשה ע"י משטרת ירושלים בקשה להוצאת צווי הרחקה כנגד אוהדים שבמהלך נסיעה באוטובוס למשחק כדורגל שרו שירים בעלי אופי גזעני כלפי קבוצת "בני סכנין".


בשל נוכחות כתב סמוי של אחד מערוצי הטלוויזיה באוטובוס, דלף העניין לתקשורת והגיע לטיפול משטרתי. באותו עניין, בית משפט השלום בירושלים החליט להוציא צווי הרחקה לאוהדים, תוך קביעה כי הקריאות היו גזעניות ונכנסו לתחולת החוק האוסר אלימות בספורט. בית המשפט המחוזי חשב אחרת. השופט אשר דן בעניין ביטל את צווי ההרחקה תוך קביעה כי היות והקריאות הגזעניות נעשו בתוך האוטובוס ובין האוהדים לבין עצמם, לא היתה סמכות לבית משפט השלום להוציא צווי הרחקה. יחד עם זאת ביהמ"ש המחוזי בהחלט לא הקל ראש מול התופעה, וקבע כי המעשים היו קרובים מאוד למעשים האסורים בחוק.

 

התבטאות גזענית במסגרת אירועי ספורט יכולה להוביל להליך פלילי!


במקרה אחר שנדון בבית משפט השלום בירושלים לאחרונה, הוגש כתב אישום נגד אוהד אשר הואשם בכך שביציאה ממשחק כדורגל באיצטדיון "טדי" השליך אבן על רכב הנהוג על ידי בן מיעוטים. גם במקרה זה התביעה ביקשה לכרוך את המעשה שנעשה לחוק איסור אלימות בספורט ולראות בכך אירוע גזעני, ואכן האוהד הורחק למשך עונת משחקים מהאצטדיון. בסיום ההליכים הוברר שלא היה קשר בין המעשה לבין ההשתתפות במשחק הכדורגל, אך ההרחקה כבר הסתיימה.


סיכומם של דברים, יש לזכור כי התבטאות גזענית מכל צורה שהיא, שנעשית במסגרת ובקשר לאירוע ספורט, מלבד היותה מכוערת ובלתי מוסרית, יכולה להוביל להליכים פליליים ואף להרחקה לתקופות משמעותיות ממגרשי הספורט. אולם בכל מקרה יש לדייק ולבחון האם אכן ישנו קשר בין ההתנהגות לבין אירוע הספורט והאם המקרה נכנס בתחומי החוק.