לפני כחודש ניתן בבית משפט השלום ברמלה פסק דין הראוי לכל התשבחות מצד מגיני זכויות האזרח, בסוגיה של ביטול כתב אישום בשל טענת הגנה מן הצדק.


פסק הדין ניתן ע"י כב' השופט ה. אבו שחאדה בת"פ 51384-06-12 מדינת ישראל נ' עמרם סבאח. סיפור המעשה כי הנאשם שם, עובד בחנות (פיצוציה) שבבעלות אשתו בתחומי העיר לוד, מכר לקטין בן 17 משקה אלכוהולי (בקבוקי בירה). הנאשם הועמד לדין באשמת מכירת אלכוהול לקטינים, וטען להגנתו כי לא ידע שהלקוח הוא קטין וזאת בשל חזותו הבוגרת – הלקוח היה בעל מבנה גוף גדול מאוד, כבד גוף ובעל זיפי זקן, והוא לא חשב ולא חשד שהמדובר בקטין, אלא לתומו הניח שמדובר בצעיר בגילאי העשרים לחייו.


הסתבר כי אותו "לקוח" לא היה אלא סוכן שהופעל ע"י המשטרה, הוא נשלח לבצע רכישת אלכוהול בחנויות שונות באזור, וזאת כחלק מהליכי האכיפה של החוק האוסר מכירת אלכוהול לקטינים. הנאשם העלה טענות שונות בעניין עבירת מכירת אלכוהול לקטינים, אשר לא נפלו על אוזנו הקשבת של בית המשפט, אולם טענה אחת ניצחת התקבלה ע"י בית המשפט באופן גורף ובשלה בוטל כתב האישום.

 

טענה זו היתה כי הפעלתו של הסוכן באופן המתואר, כלומר בחירה דווקא של "לקוח" בעל חזות בוגרת, גבוה עב בשר ומזוקן, היתה פעולה אשר פוגעת בתחושת הצדק וההגינות באופן חריף ביותר, ועל כן מחייבת ביטולו של האישום מכל וכל ולא "תרופות" מתונות יותר כמו הקלה בעונשו של הנאשם.


פסק הדין, אשר הועלה לאתרים משפטיים באינטרנט, מומלץ לקריאה היות ויש בו סקירה מקיפה ומעניינת מאוד של ההתפתחות (לטובה) שחלה בפסיקה הישראלית (בדומה לדין זר בפסיקת בית המשפט האירופי לזכויות אדם ובמשפט האנגלי) בשאלת הפעלת סוכן מדיח וקבלת טענת ההגנה מן הצדק.


כך למשל, הוכר הצורך בשימוש בסוכן מדיח לצורך מלחמה בפשיעה, כאשר מדובר בפעולה מידתית הנעשית מול אזרח אשר קיים לגביו חשד למעורבות פלילית או כאשר זוהי הדרך היחידה להשגת ראיות נגד אותו אזרח (לדוגמא בעבירות שוחד המבוצעות בהסתר). אולם במקרה שבו דן בית המשפט דובר על חנות הפועלת באופן חוקי ולגיטימי, בפרהסיה, לא היתה שום אינדיקציה מוקדמת כי בעלי העסק מעורבים בביצוע עבירות של מכירת משקאות לקטינים, והעיקר – השימוש באותו סוכן ספציפי היה בבחינת שימת מכשול בפני עיוור.


אומר בית המשפט בסיכום דבריו: "עצם הבחירה בסוכן המסוים שהופעל במקרה דנן, כמי שבאופן אובייקטיבי נחזה להיות בגיר, יצרה "הזדמנות יחודית" (exceptional opportunity) לנאשם לביצוע העבירה, ...יצירת הזדמנות ייחודית לנאשם לביצוע עבירה יש בה בכדי לפגוע בתחושת הצדק וההגינות, כאמור בסעיף 149(10) לחוק סדר הדין הפלילי" (=הוא הסעיף המסמיך את בית המשפט לבטל כתב אישום בטענת הגנה מן הצדק)... לאור האמור לעיל, על פי סמכותי בסעיף 150 לחוק.. הנני מורה על ביטול כתב האישום כנגד הנאשם".


עודכן ב: 23/12/2014