שלא כמו אזרח ממדינת האיחוד האירופי, אזרח ישראלי צריך לקבל ויזה כדי לבקר בארצות הברית. רוב האזרחים ממדינות האיחוד האירופי זכאים באופן אוטומטי, מרגע הגעתם לארה"ב, לוויזת תייר, שמקנה להם זכות לשהות בארה"ב במשך 90 יום. לאזרחים ישראליים שאינם נושאים בדרכון אירופאי כלשהוא, תהליך קבלת ויזת התייר הוא ארוך וסבוך אל מול שגרירות ארה"ב בארץ, שלעתים גם עלול להסתיים בקבלת תשובת סירוב מצידם.

טרם קבלת הוויזה, המבקש נדרש למלא בקשה מקוונת און ליין, לשלם אגרה ולקבוע פגישה לריאיון בשגרירות ארה"ב. ביום הריאיון, צפויה המתנה של שעות ארוכות עד להגעת תורך. הריאיון עצמו יכול להיות חוויה לא נעימה, כשהמראיין מטעם השגרירות


לדוגמא, דורש לוודא שלתייר הפוטנציאלי אמצעים כספיים מספיקים ושבכוונתו לשוב לישראל בתום הטיול ולא להאריך את שהותו ולעבוד באופן לא חוקי. בתוף התהליך, במידה ואכן כל הדרישות נענו, מוענקת ויזת כניסה לארה"ב למשך 10 שנים.


הרבה ישראלים מתקשים לקבל ויזה לארצות הברית, במיוחד צעירים שסיימו את לימודיהם או חיילים משוחררים המעוניינים לבקר בארצות הברית, נתקלים לעיתים בסירוב.


הוויזה היא מעין סטיקר שמדביקים בתוך הדרכון הישראלי. במידה ותוקף הדרכון הישראלי פג ונדרש חידוש, עליכם לוודא כי אתם שומרים על הדרכון הישן בו נמצאת הוויזה האמריקאית בת התוקף.


מה קורה אם מאבדים את הדרכון או שהדרכון נגנב?


כלומר, הוויזה נשארת בדרכון הישן למרות שקיבלתם דרכון ישראלי חדש, ועליכם לשאת עמכם את הדרכון הישן במידה והנכם טסים לארה"ב. כמו כן, בזמן חידוש הדרכון ישראלי, בעל וויזה של ארה"ב צריך לוודא שהפקיד במשרד הפנים לא מחורר או באופן אחר מזיק לוויזה. אם מאבדים את הדרכון בו נמצאת הוויזה, או באם הדרכון נגנב, הוויזה תאבד את תוקפה ויהיה צורך להגיש בקשה והוצאת ויזה חדשה.


כל אדם המחזיק באשרת שהיה של תייר לארה"ב או בכל אשרה אחרת כגון אשרת שהיה לצורכי עבודה, אשרה לצורכי לימודים וכדומה, מחויב לעזוב את שטח המדינה בתום התוקף של הוויזה. שהייה נוספת מעבר למה שהוויזה מאפשרת, הינה עבירה על החוק ורשויות ההגירה עלולים לשלול מכם אפשרות כניסה לארה"ב למשך 10 שנים הבאות.


מחזיקי הוויזה לארה"ב צריכים לוודא כי הם מחדשים את הוויזה שברשותם בזמן ולפני שהיא מאבדת את תוקפה. כלומר, יש לחדש את תוקף הוויזה בעוד הוויזה עדיין בתוקף, על מנת שלא לעבור את תהליך הבקשה בשנית! במידה וכבר פג תוקף הוויזה, הרי שאותו אדם יידרש לעבור שוב את תהליך קבלת הוויזה הארוך והסבוך. לא כדאי.


כיום ניתן לחדש וויזה שתוקפה צפוי להסתיים או וויזה שפג תוקפה לפני זמן קצר, גם ללא ריאיון בשגרירות, אלא דרך בקשה מקוונת ושליחת הדרכון בדואר. כעבור 10 ימים לערך, מקבלים בדואר את הדרכון בחזרה יחד עם הוויזה המחודשת.


על כן, אם הנך מחזיק בוויזה לארה"ב, עליך לוודא שהיא תישאר בתוקף בכדי להימנע מהליכים בירוקרטיים מתישים ובזבוז של זמן יקר.


כיום ישנה אפליקציה המהווה פתרון פשוט קל ומהיר לכל נושא חידוש הוויזה בזמן. אפליקציה זו, הנקראת Passport Reminder, תתריע לכם כי תוקף הוויזה שלכם עומד לפוג, ובכך מאפשרת לכם לחדש את הוויזה במועד הדרוש ומונעת מכם כאבי ראש רבים.

 

עורך דין יעקב האודייק עלה לישראל מהולנד ומתמחה בדין של איחוד האירופי ובהוצאת דרכונים של מספר רב של מדינות של האיחוד.


הכתבה מאת עורך דין יעקב האודייק באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il