חוק ה-FATCA שנחקק בשנת 2010 על מנת להדק את חובות הדיווח של אמריקאים על נכסיהם הזרים, גרר עימו שורה של תיקונים לחוקי המסים בארה"ב אשר בגינם נדרשו אמריקאים לדווח על נכסיהם מחוץ לארה"ב.


במקביל לחוקים אלו, חתמה ארה"ב על הסכמי דיווח הדדיים עם מרבית מדינות העולם אשר חייבו את אותן מדינות לדווח לארה"ב על נכסים או חשבונות של אזרחי ארה"ב בשטחי אותה מדינה, ובמקביל, ארה"ב התחייבה אף היא להעביר מידע חוזר, מצומצם, על נכסים המוחזקים בארה"ב על ידי תושבי המדינה הגומלת.


כיוון שהדיווח מטעם ארה"ב למדינות הזרות היה מצומצם ברוב ההסכמים ודרש מארה"ב לדווח על בעלי מניות זרים של חברות אמריקאיות בלבד (דהיינו corporations), נשארו חברות LLC מחוץ לחובת הדיווח האמריקאית.


כיוון שברוב מדינות ארה"ב אין חובה או צורך לציין ברשם החברות מיהם בעלי המניות של חברה רגילה או LLC, הרי שנוצר מצב לפיו תושבי חוץ רבים התאגדו בארה"ב באמצעות חברות LLC ועצם קיומם נותר חסוי לכל - אפילו לאמריקאים עצמם אשר לא קיבלו כל מידע בדבר תושבות אותם בעלי חברות LLC.


בעקבות לחץ בינלאומי מכיוון המדינות שאותן ארה"ב דווקא כן הכריחה לדווח בכיוון ההפוך, שינתה ארה"ב את כללי המשחק.


התקנות החדשות


בראשית שנת 2016 תוקנו תקנות דיווח חדשות אשר נועדו להרחיב את חובת הדיווח של תושבי חוץ המחזיקים בארה"ב חברות LLC.
כאמור, החוק הקיים (טרם התיקון) קבע כי כל חברה אמריקאית, אשר לה יש בעל מניות תושב חוץ המחזיק 25% או יותר מהחברה האמריקאית, מחויבת לצרף לדו"ח המס השנתי שלה דו"ח 5472 אשר בו ידווח לרשויות המס בארה"ב - שמם, מספר הזיהוי הזר שלהם ומידע נוסף ביחס לבעל המניות הזר. כמו כן, על החברה לדווח בטופס על "עסקאות ברות דיווח" אשר התקיימו בין החברה ובין בעל המניות הזר האמור.


התקנות החדשות למעשה השאירו את אותה חבות דיווח בקשר לחברות רגילות על כנה, והרחיבו אותה כך ש"חברה" לצורך חובת דיווח זו תכלול אף חברת LLC אשר לה יש בעל מניות אחד אשר הינו תושב חוץ.


כידוע, LLC מסוג זה הינה "לא קיימת" (disregarded) לצרכי מס אמריקאי כך שבפועל ה-LLC עצמה איננה נדרשת כלל להגיש דו" מס, אלא בעל המניות הזר יגיש דו"ח מס אישי בו ידווח על כל הכנסות החברה.


התקנות החדשות דורשות כי למרות זאת, ולצורך קיום חובה זו בלבד, תגיש ה-LLC דו"ח מס של חברות (1120) אשר בו תמלא אך את המידע המזהה של החברה (שם, כתובת וסעיפים מוגבלים נוספים) ותצרף אליו את טופס 5472.


כאמור בטופס 5472 ידווחו כל אותן "עסקאות ברות דיווח" בין בעל המניות לבין ה- LLC.


עסקאות ברות דיווח


עסקאות ברות דיווח הינן, בכלליות, כל עסקה מסחרית בין צד קשור (כגון בעל המניות) ובין החברה המדווח. עסקאות אלו כוללות למשל מכירה או קניית נכסים, תשלום/קבלת ריבית, תשלום/קבלת שכירות, תשלום/קבלת תמלוגים, תשלום/קבלת שירותים בתשלום וכיו"ב.
כמו כן, נדרשות החברות לדווח על כל עסקה שנעשתה שלא בתנאי שוק רגילים (כגון העברה של נכס ללא תמורה וכיו"ב).


לבסוף, ביחס לחברות LLC בלבד, נוספה הגדרה מורחבת של "עסקאות ברות דיווח" הכוללות גם השקעת הון בחברה (בין בצורת כסף ובין בצורה נכס אחר), חלוקת כספים או נכסים מן החברה וכדומה.


מי חייב בדיווח?


חובת הדיווח החדשה מתעוררת ביחס לכל תושב חוץ (דהיינו מי שאינו אזרח או תושב ארה"ב) ואשר הינו הבעלים היחיד של חברה "לא קיימת" (disregarded) לצרכי מס אמריקאי. במרבית המקרים מדובר ב-LLC אולם ההגדרה מתאימה גם לנאמנות עם מוטב אחד או יוצר אחד שהוא תושב חוץ.


ויודגש דומה כי ההגדרה לא חלה על שותפות שכל השותפים בה הינם תושבים זרים. לכן, חובת הדיווח האמורה איננה מתקיימת לגבי שותפויות עם תושבי חוץ אלא רק על LLC עם בעלים אחד. התקנות יכנסו לתוקף בגין כל LLC אשר קמה החל ב-1 בינואר 2017 ואילך.


קנסות בגין אי הגשת הדו"ח


אי הגשת הטופס טומנת בחובה קנס של $10,000 עבור כל שנת דיווח. בנוסף עשויים לחול קנסות פליליים בגין הגשת דו"ח כוזב או מרמה.


השלכות חובת הדיווח


יש להניח כי חובת הדיווח החדשה הזו תגרור דיווח חוזר למדינות התושבות של בעלי ה-LLC. משכך, בעלי LLC אשר עד כה לא דיווח על החזקתם ב-LLC ודיווח על הכנסותיהם מאותן חברות באופן אישי תוך התעלמות מקיומה של -LLC חשופים לביקורת במדינות התושבות במידה ורשויות המס באותן מדינות תעשנה הצלבה בין הנתונים.


כמו כן, יש להניח כי טכניקת ההגשה (כלומר החובה להגיש דו"ח 1120 ועוד טופס 5472) יגביר את עלויות הגשת הדו"חות בארה"ב שעד כה הסתכמו בדו"ח אישי של היחיד, בעל החברה.


מומלץ מאד לוודא כי רואי החשבון המגישים עבורכם את דו"חות המס בארה"ב מודעים לחובה האמורה על מנת להימנע מקנסות אי ההגשה לעיל.

 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי.