"ויברך אתם אלוקים ויאמר להם אלוקים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה" (בראשית א, כח)


בפגישתם האחרונה עם רופא הפריון התבשרו דוד ותהילה זוג בשנות ה 50 לחייהם כי לאחר 25 שנות טיפולי פוריות מורכבים וכואבים שבני הזוג עברו, שתהילה לא תוכל להרות.


יחיאל ומזל זוג בשנות ה 30 לחייהם התבשרו כי בשל סיבוך שנוצר לאחר לידת בנם בכורם, מזל לא תוכל שוב להרות.


דוד ורחל זוג צעיר אשר מעוניין להינשא ניגשו לשיחת ייעוץ עם רופא הנשים של רחל על מנת לבחון אלטרנטיבות לפיהן בני הזוג יוכלו להביא ילד לעולם, זאת משום שרחל נולדה עם תסמונת מאייר-רוקיטנסקי (Mayer-Rokitansky Syndrome) תסמונת המאופיינת בהתפתחות לקויה של מערכת הרבייה הנשית לקות בה יש לאישה ביציות אך לא רחם, ומכאן רחל לא תוכל לשאת הריון.


תהילה, מזל ורחל הגיעו לפגישות במשרדי בירושלים יחד עם בעליהן על מנת לקבל סיוע משפטי להקמת משפחתן באמצעות אם פונדקאית וזאת בנוסף לנשים רבות אשר מוצאות את הליך הפונדקאות כאפשארות מעשית יותר ויותר .


מצוות הפריון וההולדה הינה המצווה הראשונה בתורה ונכתבה מיד לאחר תיאור בריאת האדם, עוד נאמר על מצוות פרו ורבו בביאור בספר החינוך כי זו "מצווה גדולה שבסיבתה מתקיימות כל המצוות בעולם...." רחל אימנו ביטאה את הצורך הקיומי של אישה להולדה בדבריה ליעקב; "ותאמר אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי" (בראשית ל, א)


מהי פונדקאות?


פונדקאות הינה דרך מבורכת וריאלית להולדת ילד באמצעות ובעזרת אישה נוספת המשמשת כמי שנושאת את ההיריון ברחמה ומוסרת את התינוק שנולד לבני הזוג, שהם הוריו הביולוגיים, ההורים המיועדים, מיד לאחר לידתו.


פונדקאות הינה אפשרות יעילה מאוד המאפשרת לבני זוג סטרייטים או חד מיניים, וגם לנשים ולגברים יחידניים שמסיבות שונות ואובייקטיביות, אינם יכולים להרות, להביא תינוק לאוויר העולם, להקים או להרחיב את משפחתם.


מדוע לפנות להליך פונדקאות?


פונדקאות הינה דרך יעילה בה לפחות אחד מבני הזוג הינו הורה ביולוגי לילד שנולד, ובמרבית המקרים בהם בני הזוג הם סטרייטים, אף שני בני הזוג הם ההורים הביולוגיים של התינוק שנולד, זוהי דרך נהדרת וראויה המאפשרת לנשים ולגברים לממש את חלומם להיות הורים לילד אשר יהיה קשור אליהם גנטית.

 

פונדקאות על פי ההלכה


הליך הפונדקאות טומן בחובו שאלות הלכתיות רבות וחשובות, השאלה העיקרית היא מהי עמדת ההלכה היהודית כלפי ההליך? מהם התנאים לקיומו של ההליך ע"פ ההלכה ? מי היא אם התינוק, הפונדקאית שנשאה את התינוק או מי שהביצית שלה? האם התינוק שנולד יהודי? ומהי התשובה לשאלה הקודמת אם הפונדקאית שנשאה את ההיריון אינה יהודייה ? האם צריך לגייר תינוק שנולד באמצעות הליך פונדקאות?


כמובן שההלכה היהודית כבר דנה ועסקה רבות בשאלות דתיות ומוסריות אלו, אנחנו כעורכי דין המלווים הליכי פונדקאות רבים, פונים ומתייעצים עם סמכויות רבניות שונות ובעיקר עם רבני מכון פוע"ה בירושלים אשר עוסקים במלאכה באופן יום יומי.


באופן עקרוני נוכל לומר בביטחון מלא כי הליך הולדת ילדים באמצעות שימוש באם פונדקאית הפונדקאות הינו הליך אשר מוכר ע"פ ההלכה היהודית ומותר בסייגים שונים. רבנים רבים ומוכרים מאוד מתירים את קיום ההליך הן בארץ והן בחו"ל, וחלקם גם לא מייחסים חשיבות לדתה של האם הפונדקאית, שהרי גישתם היא שבמלא התינוק שנולד הוא אינו בנה אלא בנה של האם שנתנה את הביצית והקשר הגנטי של התינוק הוא אליה.


חשוב לציין כי כל הליך פונדקאות אותו אנו מלווים בפן המשפטי שבו בני הזוג הם יהודים דתיים, ההליך נבחן עפ"י צרכי הזוג ולאחר בחינה זו ניתן היתר ייחודי לזוג לקיים את ההליך עפ"י תנאי ההיתר, חשוב גם לציין כי החוק בישראל החוק לנשיאת עוברים – 1996 (מוכר בישראל בשם חוק הפונדקאות) הינו חוק מתקדם מאוד ביחס למדינות העולם והוא מותאם ברובו ואינו חורג מדרישות ההלכה היהודית.


פונדקאות בישראל


הליך הפונדקאות בישראל מעוגן כאמור לעיל בחוק הפונדקאות. החוק קובע את התנאים לקיום הליך פונדקאות בישראל. החוק מיועד לזוגות הטרוסקסואלים, נשואים או בעלי הסכם חיים משותפים בלבד, על הפונדקאית היות בת דתה של האם המיועדת, ישנה עדיפות שהפונדקאית תהיה אישה לא נשואה, אסור שבין הפונדקאית ואחד מן ההורים המיועדים יהיה קשר דם, והזרע הזרע אשר משמש את ההפריה יהיה של האב המיועד וההיריון יושג באמצעים רפואיים בלבד.


עלות קיומו של הליך פונדקאות בישראל נע בין 220,000 - 250,000 ₪ לערך, כאשר כ- 160,000 – 170,000 ₪ מהווים סך התשלום המקובל לידי הפונדקאית, יתר התשלומים מיועדים לכיסוי הוצאות נוספות ובדיקות רפואיות ופסיכולוגיות נלוות.


מי רשאי לפנות להליך בישראל?


בני זוג (נשואים או ידועים בציבור) אשר התבשרו כי מבחינה רפואית לא יוכלו להיכנס להריון וללדת, כאשר גיל האם המיועדת: לא יעלה על 53 שנים בעת הגשת המסמכים לוועדה ולא יעלה על גיל 54 שנים בעת החתימה על ההסכם לנשיאת עוברים.


מי רשאית לשמש כפונדקאית בישראל?


אישה המוכנה לעשות "מעשה של חסד" שגילה נע בין 22-38. מצבה הבריאותי חייב להיות תקין, היא עברה לידות ללא סיבוכים (לפחות לידה אחת ועד 3 לידות מקסימום), הלידות היו במועדם והילודים במשקל לידה תקין לגיל ההיריון.


פונדקאות בעולם


ישראלים רבים שאינם זכאים לקיים הליך פונדקאות בארץ כגון: זוגות חד מיניים, נשים או גברים, בני זוג שהם מבוגרים מהגיל המקסימלי הקבוע בחוק או כאלה שמתקשים לאתר פונדקאית העונה על הקריטריונים בישראל, או שמתקשים לעמוד בעלות ההליך בישראל, פונים לקיים את ההליך בחו"ל.


הליך פונדקאות בחו"ל שונה מטבעו ממדינה למדינה, לכל מדינה מערכת חוקים שונה, מערכת בריאות שונה והעלויות משתנות. בעבר הליכי פונדקאות היו פופולאריים מאוד במדינות המזרח הרחוק, כגון הודו ונפאל וזאת בשל העלויות הנמוכות יחסית שהיו נגבות מההורים המיועדים ובשל זמינותן המידית של הפונדקאיות. ההליך במדינות אלה נסגר לאזרחים המגיעים מחוץ וכיום הוא אף אינו חוקי באותן המדינות.


מכאן שבבואי להמליץ לבני זוג או לגברים או נשים יחידניות, לאיזו מדינה כדאי לפנות על מנת לקיים את ההליך, וכדי לסייע להם בבחירת המסלול הנכון והראוי בחו"ל, יש לקבל את מכלול הפרטים לשם קבלת החלטה מושכלת וזאת שלא להיתקל בקשיים ובבעיות העלולות לגרום לכישלון ההליך, לאבדן כספים ולמפח נפש נוסף.


עם הבחירה במסלול הפונדקאות הראוי אנו נכנסים לסדרה מהירה של בדיקות רפואיות ומשפטיות, התקשרות עם סוכנות פונדקאות, בחירת פונדקאית, לעיתים בחירת תורמת ביציות, בחירת מרפאת פיריון וכו' ועל כך נספר במאמר הבא.


תהילה, מזל ורחל חובקות עתה יחד עם בעליהן ילד, דוד ורחל פנו אלינו שוב לאחרונה על מנת להתחיל הליך פונדקאות נוסף.


אין תחום משפטי משמח יותר מאשר ליווי זוגות בהליכי פונדקאות, כל תינוק שנולד זו יצירה של ממש, כל תינוק שנולד זה תיקון עולם, אשרינו שזכינו לעזור.

 

מי אנחנו? משרד עו"ד מור ושות' הינו משרד בוטיק בירושלים המתמחה בליווי זוגות המבקשים לקיים הליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל, וליווי של נשים המבקשות לשמש כפונדקאיות בהליכים המתקיימים בישראל.


עו"ד יגאל מור ועו"ד ליאת קרסקס מלוים ומכוונים כל פונה לפי צרכיו ומסייעים למציאת הדרך המתאימה והנכונה לכל פונה, אנו עובדים מול סוכנויות פונדקאות שונות בארץ ובחו"ל.


בנוסף לכך אנו פועלים ומסייעים לזוגות המעוניינים לבצע את ההליך תוך הקפדה על מסורת ישראל ולשם כך עובדים באופן ישיר מול מכון פוע"ה ומנהלים את פורום הפונדקאות באתר האינטרנט lawGuide.


מאת: עו"ד ליאת קרסקס