רוצים לרכוש דירה ולא יודעים מהיכן להתחיל? חוששים לעשות את כל הטעויות האפשריות ולהסתבך בכל צעד שני? אז אל דאגה! בשביל זה אנחנו כאן. נשמח להוציא אתכם באופן הברור והקל ביותר מן המבוך הקרוי "רכישת דירה".


עוד לפני שבחרתם את הדירה או הנכס המיועדים, עליכם לדעת מהן אפשרויות המימון שלכם, ולוודא האם יש לכם את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה והאם אתם עומדים בתנאים שמציבים הבנקים ללקיחת משכנתא. על כן, מומלץ בשלב הראשון להגיע לפגישה עם נציגת משכנתאות בבנק אשר תבדוק האם יש לכם את היכולת הכלכלית לעמוד בנטילת משכנתא ולשאת בתשלומים החודשיים שלה.


על סמך ההצהרות שלכם, יינתן לכם אישור עקרוני למשכנתא. כלומר, בהתאם להצהרות היכולת הכלכלית שהעמדתם בפגישתכם בבנק קיימת לכם האופציה ליטול משכנתא. בהמשך ההליך ולאחר שתגבו הצהרות אלה באסמכתאות, יינתן לכם אישור סופי מהבנק ללקיחת משכנתא.


מומלץ ביותר לתאם פגישות עם כמה בנקים כדי לבחון, להשוות ולבחור את ההצעה המשתלמת ביותר עבורכם מבחינת תנאי התשלום, גובה הריביות והדרישות הנלוות של הבנק.


הבטחתם את מקורות המימון שלכם? זהו הזמן להתחיל במלאכת חיפוש הדירה


מצאתם את הדירה או הנכס המיועדים, וזהו הזמן להגיע לפגישת ייעוץ אצל עורך דין המתמחה בנדל"ן ובמקרקעין. עורך הדין יבצע בדיקות משפטיות בהקשר לדירה, יבדוק היכן רשומה הדירה, האם היא אכן רשומה על שם מי שהזדהה כבעליה, ויבדוק האם קיימים שעבודים, צווים או משכנתאות על הדירה.


בהתאם לסוג הנכס: דירה, דירת גן, פנטהאוז, קוטג' או בית פרטי, ימליץ לכם עורך הדין לבצע בדיקות תכנוניות כדי לשלול מראש חריגות בניה. כאשר מדובר בדירת גן, בפנטהאוז או בקוטג' מומלץ לפעול במספר דרכים כלהלן:


1. לזמן שמאי מקרקעין כדי שיאמוד את ערך הנכס, יקבע האם המחיר שהוצע בעד רכישת הנכס הוא ריאלי, וכן יבחן האם קיימות חריגות בניה. אם אכן קיימות חריגות בניה, ניתן להתנות את רכישת הנכס בהסדר חריגות הבניה על ידי המוכר.


2. לגשת למחלקת ההנדסה של הרשות המקומית ולעיין בתוכניות הנכס, אם אין התאמה בין תוכניות הנכס לבין מבנה הנכס בפועל, ייתכן שהדבר מצביע על קיומן של חריגות בניה.


כאשר מדובר בדירה בבית משותף, למעט דירת גן, מספיקה הערכת שמאי בלבד, לצורך אומדן שוויה של הדירה.


לאחר שאספנו את כל המידע הדרוש, זהו הזמן לקבלת החלטה בדבר רכישת הנכס או לא. אם בשלב זה עדיין לא העסקתם עורך דין שילווה אתכם בתהליך, זהו הזמן. עורך הדין יבצע את הבדיקות המשפטיות ויעריך את מעמדו המשפטי של הנכס.


מכאן ואילך האחריות על ביצוע תקין של רכישת הדירה עוברת לאחריותם של עורכי הדין של שני הצדדים, המוכרים והקונים, לרבות עריכת הסכם, תנאי התשלומים, פינוי ומסירת מפתח הנכס וכן רישום כל זכויות הנכס על שם של הרוכשים.