שיטות המשפט השונות מצאו את הדרך להקל עלינו ולעזור לנו להבטיח את רצוננו על ידי מסמך משפטי הנקרא - צוואה.


במדינת ישראל, נחקק חוק הירושה, אשר מקנה לנו את האפשרות לערוך צוואה בעודנו בחיים. בצוואה אדם מציין מראש (אד מצווה) מי הם האנשים (זוכים) להם נרצה להוריש את רכושנו, וכן מפרט את אופן חלוקת הרכוש לכל יורש.


חשוב מאוד לציין כי לא כל מסמך שנכתוב יהווה צוואה ויהא בר תוקף. כדי שמסמך זה יקרא צוואה הוא צריך לעמוד בתנאים מסוימים שנקבעו בחוק.


החקיקה הישראלית מכירה בארבעה סוגי צוואות


צוואה בכתב יד: כל מרכיבי המסמך, תוכן, חתימה ותאריך הם בכתב יד. מסמך זה מהווה צוואה לכל דבר ועניין. אך כאן המקום להדגיש כי זוהי הצוואה הקלה והפשוטה ביותר לעשותה, רק לאחר מותו של המצווה. לכן רבים הסיכויים כי אם ינסח את המסמך אדם שאינו משפטן, יהיו בו שגיאות רבות שיביאו לפסילתה של הצוואה.


על כן צוואה מסוג זה מומלצת רק למי שבטוח לחלוטין כי הוא מכיר את הוראות החוק, ויכול לנסח צוואה תקפה ושלמה שתעמוד בכל התנאים.


צוואה בעדים: זוהי הצוואה הנפוצה ביותר, מצוין בה תאריך והיא חתומה על ידי המוריש, צוואה זו כוללת את חתימתם של שני עדים. צוואות מסוג זה נערכות לרוב במשרדי עורכי דין, ובמקרה זה מסתייע המצווה לרוב בשירותי עורך הדין כדי להבטיח שצוואתו תכיל את כל התנאים הנדרשים על ידי החוק.


צוואה בפני רשות: צוואה מסוג זה, נאמרת בעל פה בפני אדם מוסמך בחוק. ניתן לערוך צוואה מסוג זה בפני שופט, רשם או נוטריון. בזמן האמירה נערך פרוטוקול, ואותו אדם מאשר וחותם על גבי הפרוטוקול כי הוא נערך בפניו.


צוואה בעל פה או צוואת שכיב מרע: אדם אשר רואה עצמו, ניצב אל מול פני המוות, ומצווה את אשר יעשה ברכושו לאחר מותו בפני שני עדים, ועדים אלו ערכו את דבריו בכתב והפקידו אותו אצל הרשם לענייני ירושה בסמוך ככל האפשר לאמירת הדברים. צוואה זו פוקעת כעבור חודש ימים מהרגע בו תם האיום על חיי המצווה, אם הוא נותר בחיים.

 

פגמים בצוואות


לא כל מסמך שאנו עורכים ורוצים שיהיה צוואתנו אכן עומד בתנאים המשפטיים הראויים. ישנם מספר פגמים, שעליהם נרחיב בהמשך, אשר יפסלו את המסמך אותו ערכנו:

 

פגם בכשירות המצווה: רק אדם הכשיר מבחינת גיל ומבחינת צלילות דעתו, יכול לערוך מסמך אשר בסופו של יום יהפוך לצוואתו. כלומר, אדם מעל גיל 18 ואדם אשר צלול בדעתו.


פגם צורני בצוואה: לפעמים אנו שוכחים לכתוב תאריך על גבי הצוואה או שישנה בעיה הנוגעת לחתימה. יש לציין כי אם התקיימו כלומר המרכיבים החשובים ביותר ולא היה לבית המשפט ספק כי היא אכן משקפת את רצונו של המצווה רשאי, בית המשפט יאשר את הצוואה ויורה לפעול בהתאם לכתוב בה.


פגם הנוגע להוראת הצוואה: ישנם הוראות שפשוט לא ניתן לקיים ועל כן החוק מונה מספר הוראות צוואה שאין לקיימן, החשוב ביותר הוא הוראת צוואה המזכה את מי שלקח חלק בעריכתה. במקרים רבים יש לזוכה חלק מסוים בכתיבת הצוואה. נדגים: אחד הילדים לוקח את האב הזקן אל עורך הדין. צריכה להיות הפרדה מוחלטת בזמן עריכת הצוואה אין איש בחדר מלבד עורך הדין והמצווה, ובזמן חתימתה לא יהיה נוכח במקום איש מן הזוכים על פי הצוואה.


פגם הנוגע לנסיבות עריכת הצוואה: זוהי צוואה אשר נערכה תחת איום, מרמה, או השפעה בלתי הוגנת ולא באמת משקפת את רצונו של המוריש - הצוואה בטלה.

 

הצוואה אינה מסמך מוחלט, וישנם מקרים שבהם המצווה חוזר בו ומעוניין לבטל את הצוואה אשר ערך.


הדרכים לביטול צוואה

 

1. עריכת מסמך ביטול: זו היא דרך פשוטה מאוד, כל מה שצריך לעשות הוא לכתוב מסמך ביטול, כלומר, לערוך מסמך חדש בו נאמר במפורש כי הצוואה אשר ערך בטלה ומבוטלת.


2. השמדת הצוואה: המצווה יכול להשמיד פיזית את צוואתו וכך יראו את הצוואה כבטלה ומבוטלת.


3. צוואה חדשה: דרך נוספת לביטול צוואה היא עריכת צוואה חדשה, ועל אף שאין בצוואה החדשה הוראה מפורשת אשר מבטלת את הצוואה הישנה, רואים את הצוואה הראשונה כבטלה ומבוטלת.


משרדנו מתמחה ביעוץ בענייני עיזבון, עריכת צוואות, הגשת בקשות צו ירושה וצו קיום צוואה לרשם הירושה והגשת התנגדויות לצווי ירושה ולצווי קיום צוואה. לתיאום פגישת ייעוץ, ניתן ליצור קשר עם משרדנו.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ויש להיוועץ עם עורך דין המתמחה בעריכת צוואות בטרם קבלת החלטות.