במאמר זה אסקור את הדרכים העיקריות לשם ביצוע מחיקת רישום פלילי אשר נמצא בגיליון הרישום הפלילי שלכם הידוע בשמו "תעודת יושר", שאותו ניתן להוציא בכל תחנת משטרה.


רישום פלילי הוא רישום המופיע תחת קטגורית הרשעות בגיליון הרישום הפלילי, והוא נרשם בעקבות הרשעה בבית משפט.


איך ניתן למחוק רישום פלילי?


ישנן שתי אפשרויות עיקריות למחיקת הרישום:


1. המתנה לתקופת המחיקה ותקופת ההתיישנות. ככלל מדובר בתקופה ארוכה של 17 שנה.


2. ניתן להגיש בקשה לנשיא המדינה לקיצור תקופת ההתיישנות ותקופת המחיקה, ועל ידי כך להביא למחיקת הרישום הפלילי.


רישום משטרתי הוא רישום המופיע תחת קטגורית תיקים סגורים בגיליון הרישום הפלילי, והוא נרשם ככלל לאחר שהתנהלה חקירה במשטרה והתיק נסגר בעילות העיקריות של "חוסר עניין לציבור" או "היעדר ראיות מספיקות".


איך ניתן למחוק רישום משטרתי?


ישנן שתי אפשרויות עיקריות למחיקת רישום משטרתי:


1. על פי חוק המרשם הפלילי ותקנות השבים, התשמ"א-1981 ובהתאם לתקנות המרשם הפלילי ותקנות השבים (אמות מידה לביטול רישומי משטרה), התשס"ט-2009, ישנם קריטריונים וביניהם חלוף הזמן ממועד החקירה, קריטריון שהוא תנאי סף, חומרת העבירה, גיל ונסיבות אישיות, קיומם של רישומים פליליים או משטרתיים אחרים ועוד.


2. בקשה לשינוי עילת סגירה לחוסר אשמה, בכל עת. מדובר על מקרים שבהם אין אשמה פלילית במעשיכם, והתיק נסגר מהיעדר ראיות מספיקות או חוסר עניין לציבור, על כן בקשה זו נסמכת בעיקר על חומר הראיות בתיק מבחינה עובדתית ומשפטית.


מב"ד (ממתין לבירור דין) הוא רישום המופיע תחת קטגורית מב"ד בגיליון הרישום הפלילי, והוא נרשם ככלל לאחר שנחקרתם במשטרה וטרם הוחלט האם להגיש כתב אישום או לסגור את התיק באחת העילות המרכזיות: חוסר עניין לציבור, היעדר ראיות מספיקות או היעדר אשמה פלילית. יצוין כבר עתה שרק אם ייסגר התיק בגין היעדר אשמה פלילית לא יופיע שום רישום בגיליון הפלילי שלכם.


איך ניתן למחוק או יותר נכון מה ניתן לעשות?


1. ניתן להמתין להגשת כתב האישום או לסגירת התיק מאחת העילות המרכזיות כפי שהובהר לעיל.


2. ניתן להגיש בקשה לסגירת התיק. כאן חשוב לציין כי בבקשה מסוג זה, מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין העוסק במשפט הפלילי, שכן בשלב זה אין החשוד זכאי לחומר הראיות ויש לבחון כל מקרה לגופו, האם הגשת הבקשה מומלצת, שכן מחד גיסא התוצאה יכולה להיות חיובית מאוד ולא יתנהל כנגדכם הליך פלילי במובן זה שלא יוגש כתב אישום, אך מאידך גיסא התוצאה יכולה להיות שלילית, במובן של הגשת כתב אישום. לכן הבקשה צריכה להיות כזאת שלא חושפת את ההגנה שלכם יתר על המידה.


לסיכום, הטיפול המשפטי בכל הנוגע למחיקת רישום פלילי בקטגוריות דורש טיפול שונה. החלטה איזו בקשה יש להגיש, עליה להתקבל על בסיס ייעוץ משפטי מוקדם, תוך אבחון המקרה ונסיבותיו.