כחלק מתופעות ביצוע של עבירות מין באינטרנט, הוקם מערך סייבר על ידי משטרת ישראל שתפקידו הוא להילחם בתופעה זו, תוך שימוש בסוכנים-שוטרים, אשר מתחזים בין היתר לקטינים בני 13 בחדרי צ'אטים.


למילה הכתובה ברשתות החברתיות כגון Facebook, Whatsup,,Snapchat, חדרי צ'אט ועוד, יש חשיבות מרבית. שכן, מילים אף שמבחינת הכותב אולי נאמרו "בצחוק", אך ככל שהם בעלי גוון מיני ופונים למיניות האדם כגון, התייחסות לאיברי מין, חזה וכדומה, אין הדבר משנה כיצד מבחינה סובייקטיבית (אישית) קיבל או קיבלה את זה אותו אדם שהופנה אליו המילים, הדבר יכול להיחשב עבירה פלילית - שאינה חמורה פחות מעבירה בעולם הפיסי, ובתי המשפט נוקטים בגישה מחמירה בעבירות מין אשר מבוצעות באמצעות האינטרנט, לאחרונה נגזר דינו של פדופיל שפעל ברשת ל 18 שנה מאסר בפועל.


פרשת הפדופיליה בערוץ 10


בשנת 2010, התפרסם תחקיר חדשותי בערוץ 10, בו עיתונאים התחזו לקטינות בנות 13, אשר התכתבו עם אנשים בגירים וזאת על מנת להוביל לחשיפת פדופילים במרחב האינטרנטי.


מבלי להיכנס לתוך הפרשה, רבים מהחשודים שנחקרו העלו טענות על עצם ביצוע החקירה על ידי ערוץ מסחרי ובשל כך הדיחו אותם לביצוע עבירה והכל למען קבלת רייטינג גבוה, ועל כן, טענות אלו השפיעו באופן ישיר על הגשת כתבי אישום כנגד חלק מהחשודים, בחלק אחד זוכו הנאשמים ובחלק אחר השפיע באופן משמעותי על העונש שבית המשפט גזר עליהם שהיה קל בשל טענות אלו.


מדוע גיל 13?


בחירת הגיל אינה מקרית, על פי חוק העונשין, הטרדה מינית, מעשה מגונה או אונס, כאשר קורבן העבירה הינו מתחת לגיל 14, הינה עבירה פלילית ומתקיימת אף אם קורבן העבירה הסכים לביצוע האקט המיני.


עבירת האונס באינטרנט


ייתכן ולחלק מהקוראים יישמע הדבר מוזר, אך יש ביכולתם של בתי המשפט להרשיע בעבירת האונס גם אם הצדדים לעולם לא נפגשו והמפגש היחידי בין הצדדים היה בעולם הווירטואלי.


סעיף 345 לחוק העונשין מגדיר מהי עבירת האינוס:


הבועל אשה -


(1) שלא בהסכמתה החופשית;


(3) כשהאשה היא קטינה שטרם מלאו לה ארבע עשרה שנים, אף בהסכמתה;

 

מהי ההגדה של בועל?


"בועל" - המחדיר איבר מאיברי הגוף או חפץ לאיבר המין של האישה;


לכן, כאשר אדם משוחח עם קטינה או המתחזה להיות קטינה, בת 13, ומבקש ממנה להחדיר דבר מה לאיבר מינה ואף היא מסכימה לכך ומחדירה לעצמה - הרי שהוא ייחשב כמי שמבצע עבירת אינוס, ואין זה משנה אם הוא עשה את המעשה או גרם שהמעשה ייעשה בו או באדם אחר.

 

עבירת המעשה מגונה וההטרדה המינית באינטרנט


כמו גם עבירת האינוס, עבירת המעשה המגונה וההטרדה המינית שאף היא נפוצה יותר יכולה לחול במרחב האינטרנטי גם ללא מפגש בין הצדדים.


למשל, שליחת תמונות בטלפונים הניידים, המתמקדות במיניות והעלולות להשפיל את האדם או לבזותו כאשר לא ניתנה הסכמה ואף אם ניתנה הסכמה אין הדבר בהכרח אומר שלא ביצעתם עבירה פלילית, שכן בחוק ישנם אוכלוסיות מסוימות כגון קטינים שעבירת ההטרדה המינית והמעשה המגונה יחולו אף אם הסכימו לכך וגם אם המדובר במקרה חד פעמי ולא התנהגות חוזרת.

 

זומנת לחקירה באזהרה, מה עושים?


כאמור, עבירות המין באינטרנט נתפשות אצל משטרת ישראל ובתי המשפט בחומרה רבה ואין הדבר מהווה נסיבה מקלה שהמעשים נעשו במרחב הווירטואלי או שהאדם שחשוד בעבירה הנו נורמטיבי.


על כן, התמודדות עם חקירה באזהרה במשטרה דורשת ידע משפטי מעמיק, שכן יסודות ביצוע העבירה, רובן משפטיות ומסירת תשובות לחוקר, שנראות לאדם הפשוט תמימות, עשויות להיות הרות גורל.


דבר נוסף החשוב בהכנה לחקירה, הנו מוכנות נפשית ללחצים שיפעילו החוקרים והכנה לתחבולות שיפעילו השוטרים בזמן החקירה - הכול כדי לחלץ מכם הודאה בביצוע העבירה.


ישנם לא מעט מקרים, שאדם פרטי ברשת מחליט לצוד פדופילים ברשת האינטרנט, מטרה אשר על פניה, חשובה. יחד עם זאת, לא פעם משטרת ישראל שחררה חשודים בעבירות מין באינטרנט, על פי "חקירה" של גורם פרטי. חקירה מסוג זה עשויה לגרום עוול ענקי לחשוד על לא עוול בכפו, ובמקרים הגרועים יותר, על חשודים שהראיות אותם השיג אותו גורם פרטי אינן חוקיות ובתי המשפט מבטלים אישומים כנגדם.


לכן, טרם החקירה במשטרה ומסירת תשובה לחוקרים, מומלץ לעמוד על זכות ההיוועצות בעו"ד, גם אם הדבר נראה שמצייר אתכם באור שלילי או שהחוקר מנסה לגרום לכם לוותר על עו"ד מטעמכם.