מרגע שילד מגיע לגיל 12 הרי שהוא מוגדר על פי חוק כ"בר עונשין" ועל כן יאלץ לתת את הדין בגין התנהגויות האסורות על חוק, ככלל קטין בגיל 12-18 החשוד בביצוע עבירה פלילית הנחקר במשטרת ישראל זכאי לנוכחות מבוגר מטעמו בחדר החקירות ולהתייעצות עימו לפני החקירה, על המשטרה חלה החובה ליידע את הקטין ולזמן את המלווה ולא להתחיל את החקירה בטרם הגעתו, כמו כן, כמו לכל נחקר אחר גם לקטין הזכות להיוועץ עם עו"ד, למלווה בחקירה אסור להתערב בחקירה או לעזוב באמצע, ובמקרים מסויימים למשטרה הזכות לחקור גם ללא נוכחות אדם ואף במקרים חריגים גם טרם הוועצות עם עורך דין.

 

ואולם אם המשטרה תפעל אחרת, רק במקרים חריגים תפסל החקירה. ואף לעתים כאמור קמה למשטרה הסמכות לחקור ללא הלווי של המבוגר, כמו למשל, כשנשקפת סכנה לנחקר מהמבוגר המלווה, או במקרה שהקטין הביע התנגדות לנוכחותם של המבוגרים ומסר נימוק סביר.גם כאשר קצין המשטרה סבור שנוכחות המלווה עלולה לפגוע בחקירה, לגרום לשיבוש, לפגוע בביטחון המדינה, ועוד. חשוב לדעת שלקטין הזכות להתייעץ עם עורך דין לפני חקירתו, כמו כן קמה לו זכות השתיקה, אם הילד מתחת לגיל 14 חל איסור על חקירתו בין השעות 20:00 (שמונה) בערב ועד לשבע בבוקר למחרת, ואם הילד מעל גיל 14 ומתחת לגיל 18 איסור החקירה יחול בין השעות 22:00 (עשר) בלילה ועד לשבע בבוקר למחרת.

 

למרות האיסור ניתן לחקור בכפוף לאישור קצין מוסמך אם העבירה קרתה בסמוך לעיכובו/מעצרו של הילד, אם הורי הילד והילד נתנו הסכמתם ובלבד שהחקירה תסתיים לפני חצות.ואף כשדחיית החקירה עלולה להביא לשיבוש, סיכון, ועוד.ובתום החקירה במשטרה יופנה הקטין לשירות המבחן לנוער לצורך חקירה על ידי קצין מבחן לנוער.

 


עודכן ב: 28/08/2022