מהו הסכם ממון?


הסכם ממון הנו הסכם בענייני רכוש, בין בני זוג נשואים, לא נשואים(ידועים בציבור) או בני זוג העומדים להינשא, בו מוסדרים ביניהם כל ענייני הרכוש והממון, בהתאם להעדפותיהם האישיות.


מתי צריך הסכם ממון?


הסכם ממון נועד למנוע מאבקים משפטיים עתידיים בין בני הזוג, במצב של פרידה או גירושין.


להבדיל מהסכם גירושין אותו עורכים בני הזוג לאחר שהיחסים ביניהם מתערערים וברצונם להיפרד, הסכם ממון צופה פני עתיד ובני הזוג עורכים אותו מבעוד מועד כאשר היחסים ביניהם טובים בכדי להבטיח כי במקרה של פקיעת הקשר לא יתעוררו ביניהם מחלוקות, שכן בני הזוג מגדירים מבעוד מועד את כל ענייני הממון והרכוש ביניהם בדרך המוסכמת על שניהם . הווה אומר כי הנפקות של הסכם ממון הנה רק לאחר פקיעת הנישואים בשל פרידה או פטירה.


החשיבות של הסכם ממון


הסכם ממון גובר על "הסדר איזון המשאבים" כפי שנקבע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג- 1973. בהיעדר הסכם ממון, יחול "הסדר איזון המשאבים" הקובע כי לאחר פקיעת הנישואין, כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית השווי של כל הנכסים של בני הזוג.


בני זוג רבים מוצאים כי הסדר זה אינו מתאים להם, וברצונם להסדיר את ענייני הממון והרכוש ביניהם בדרך אחרת.


האפשרות העומדת לרשותם הנה עריכת הסכם המבטא את רצונם ביחס לענייני הממון והרכוש וכך לגבור על ההסדר המוצע בחוק. למעשה, ההסדר הקבוע בחוק יחסי ממון מהווה ברירת מחדל אשר תחול רק על בני זוג שלא הסדירו את יחסי הרכוש ביניהם בדרך של הסכם ממון.


בהסכם הממון בני הזוג יקבעו איך ינהלו את משק הבית המשותף, האם ינהלו חשבון בנק משותף ו/או חשבון בנק אישי וכן מה דינם של רכוש וכספים משותפים אשר יצברו ביחד.

 

מי צריך הסכם ממון?


חרף הדעה הרווחת לפיה רק עשירים צריכים לערוך הסכם ממון בכדי להגן על רכושם, הסכמי ממון נחוצים כמעט לכל בני זוג, שכן הסכם ממון מסדיר את הנכסים הקיימים בהווה ואף אלו שיצברו בני הזוג בעתיד. מכאן, עולה החשיבות לערוך הסכם ממון אף בין בני זוג צעירים, אשר אינם מחזיקים ברכוש ו/או נכסים בעלי ערך כלכלי משמעותי. שכן, בעתיד בני הזוג עשויים לצבור זכויות ו/או נכסים בעלי שווי כלכלי רב לרבות נכסי קרירה.


כיצד הסכם ממון מקבל תוקף משפטי מחייב?


סעיף 1 לחוק יחסי ממון בין בני-הזוג, תשל”ג – 1973 קובע כי הסכם ממון חייב להיות בכתב.


כל הסכמה אשר אינה באה לידי ביטוי בכתב, אין לה כל תוקף מחייב. בנוסף לדרישת הכתב, כאשר ההסכם נערך בין בני זוג אשר טרם נישאו- יש לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה או בפני נוטריון או בפני רשם הנישואין. כאשר ההסכם נערך בין בני זוג אשר נישאו- יש לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

מלי זריצקי, עו"ד

***האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו מהווה ואינו יכול להוות כייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הנאמר ואין באמור משום הצעה או קיבול של משרדינו לקבל או ליתן ייצוג משפטי. האמור במאמר זה הינו לנוחיות ציבור הקוראים ובמטרה להקנות ידע ראשוני לגבי הסוגיות המפורטות בו, וכאמור, איננו מהווה מקור להסתמכות או תחליף לייעוץ משפטי.האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.