לאחרונה, בעיקר בעקבות התגברות הפרסום בערוצי התקשורת השונים, אנו חשופים יותר לתוכניות פנסיה המשווקות על ידי גורמים שונים, אך האם אנחנו באמת יודעים מהי פנסיה?

 

פנסיה היא למעשה תוכנית פיננסית, המבטיחה למי שחוסכים בה, סכום גמלה חודשית בקרות אחד משלושת האירועים הבאים: (1) בהגיעם לגיל פרישה מהעבודה: 67 לגבר ו- 62 לאשה ולכל ימי חייהם (2) חלילה בהיות החוסך במצב של נכות, לפני הגיעו לגיל פרישה מהעבודה, (3) חלילה לאחר מותו, גמלה חודשית לשאיריו - בן/בת הזוג או ילדיהם עד להגיעם לגיל 21.

 

אדם יכול לרכוש זכויות מפנסיה תקציבית ולהיות זכאי לתשלום מקרן פנסיה צוברת או מתוכנית ביטוח מנהלים בחברת ביטוח.

 

פנסיה תקציבית, היתה נהוגה בעבר וזיכתה את עובדי המדינה בזכויות, בהתאם לוותק שצברו במקום עבודתם ולשכר הקובע לצורך חישוב הפנסיה. החל משנת 2001 לא מתקבלים עובדים למסלול פנסיה זו בעקבות הסכם קיבוצי שנחתם. בצה"ל הופסקה ההצטרפות לפנסיה תקציבית משנת 2004. בפנסיה התקציבית העובד לא נדרש להפריש תשלומים לתוכנית הפנסיונית והגמולים משולמים מתקציב המדינה.

 

בעקבות התחייבויות עתק של מדינת ישראל לפנסיות (שהגיעו לכמעט מיליארד שקלים), הופסקה ההצטרפות לפנסיה תקציבית והוחל לצרף עובדים שהצטרפו למערכת, כמו במערכות אחרות במשק, לפנסיה צוברת.

 

פנסיה צוברת, היא תוכנית שהחוסך בה צובר סכומים בעקבות הפרשה חודשית סדירה שלו ושל מעסיקו. בשנת 2008 הוחל צו הרחבה על ככל העובדים במשק, המחייב את המעסיקים להפריש עבור עובדיהם לתוכנית פנסיה ולנכות משכר העובד חלק מסוים מהשכר. עובדים שחל עליהם הסכם קיבוצי מיטיב, הסכם אישי מיטיב או צו הרחבה מיטיב, זכאים לשיעורי הפרשה ותנאים מיטיבים על אלו שנקבעו בצו ההרחבה.

 

בהתאם לצו ההרחבה, המעסיק חייב להפריש בכל חודש 12.5% מהשכר המוגדר כשכר לפנסיה ואילו העובד מפריש 6.0% ובסה"כ 18.5% מדי חודש. הפרשה זו, מיועדת לרכישת הכיסויים למקרה נכות ושאירים וחלקה הארי מושקע בחיסכון, באפיקי חסכון שונים בהתאם לבחירת החוסך והנושא ריבית, עד להגיעו לגיל פרישה מהעבודה. מתוך הסכום שנצבר נקבע סכום הגמלה החודשית שיקבל לכל ימי חייו. אם העמית הופך מעובד שכיר לעצמאי הוא יכול להמשיך את חברותו בקרן ולהפריש את חלקו לתוכנית עד הפרישה.

 

סוגי ניהול הפנסיה שונים במהותם ומאופיינים בשני אפיקים מרכזיים

 

קרן פנסיה, מאגדת עמיתים שזכויותיהם בקרן נקבעות על פי תקנון הקרן המשתנה מעת לעת ולעמית אין כל שליטה על כך. בגין ניהול החיסכון, משלם העמית דמי ניהול לקרן הפנסיה. בקרן הפנסיה, העמיתים ערבים זה לזה, ודואגים שיהיה מספיק כסף לשלם את התחייבויות הקרן. אם תשלומי כל העמיתים לא יספיקו לתשלום כל ההתחייבויות, יפחת סכום הגמלה החודשית שתשולם לעמית, וההיפך. ככל שתוחלת החיים תעלה, קרן הפנסיה תאלץ לשלם יותר גמלאות חודשיות ולכן סכום הגמלה עלול לקטון.

 

ביטוח מנהלים, הינה תוכנית פנסיה המנוהלת בידי חברת ביטוח ומהווה חוזה בין המבוטח למבטח שאת תנאיו לא ניתן לשנות במהלך תקופת ההתקשרות. בניגוד לקרן הפנסיה, התנאים בתוכנית זו לא ניתנים לשינוי. גם בתוכנית זו, משולמת פרמיה חודשית בידי המעסיק ומנוכה פרמיה מהעובד לרכישת הכיסויים הביטוחיים והחיסכון שממנו תקבע הגמלה החודשית. המבוטח בתוכנית זו, משלם דמי ניהול לחברת הביטוח עד לתקרה שנקבעה. בעבר, עד שנת 2012 הגמלה החודשית היתה מובטחת ולא יכלה להשתנות בעקבות עלייה בתוחלת החיים.

 

החל משנת 2013, בהתערבות משרד האוצר, הוסר סעיף ההבטחה לקצבה מביטוחי המנהלים ומצטרפים לאחר מועד השינוי, חשופים לעליית תוחלת החיים וכתוצאה מכך להקטנת סכום הגמלה החודשית. גם בתוכנית זו ניתן להיות מבוטח הן כשכיר והן כעצמאי.

 


עודכן ב: 28/10/2021