עד מועד הקמת תאגידי המים והביוב, גבו הרשויות המקומיות, היטלי מים והיטלי הביוב, כחלק מהליך גביית היטלי פיתוח מבעל נכס.


עם הקמת תאגידי המים והביוב, ניתנה לתאגידים הסמכות לגביית היטלי מים והיטלי ביוב. גביית ההיטלים בוצעה, בהתאם לחוקי העזר הרלוונטיים, בכל רשות ורשות ובהתאם לתעריפים הקבועים בחוקי העזר.

 

אופן גביית ההיטלים בדרך האמורה, הוביל לתעריף חיוב שונה בין הרשויות המקומיות. נוצר אף מצב אבסורדי, לפיו תאגיד מים אחד המרכז תחתיו מספר רשויות מקומיות, גבה מאת בעלי הנכסים היטלים בתעריפים שונים וזאת בהתאם לחוק העזר החל ברשות בה מתגורר בעל הנכס.

 

ביום 31.3.2015 פורסמו כללי תאגידי מים וביוב (דמי הקמה למערכות מים ומערכות ביוב) תשע”ה- 2015 (להלן- “כללי דמי הקמה”) אשר עם פרסומם הובילו לשינוי בשיטת חישוב, חיוב וגביית היטלי המים והביוב.

 

ביום 1.5.2015 נכנסו לתוקף כללי דמי הקמה במסגרתם הוסדר נושא חישוב וחיוב התשלום בגין הקמת תשתיות מים וביוב ונוצרה אחידות בהיבט זה, בין תאגידי המים והביוב.

 

בכללי דמי ההקמה, קבע המחוקק, בין השאר, תעריף אחיד של דמי הקמת תשתיות מים וביוב, אותם יגבו כל תאגידי המים והביוב בארץ מבעל נכס. לתעריף הבסיס נקבעו תוספות שונות בהתאם לאופי הגאוגרפי של התאגיד ומצב המערכות הקיימות כך שבפועל התעריף בין התאגידים השונים, עשוי להיות שונה אך יחד עם זאת מבוסס על אופן חישוב אחיד.

 

העילות הקבועות בכללי דמי ההקמה להקמת חיוב הינן:

 

אושרה בקשה להיתר לבנייה בנכס.


תאגיד המים והביוב חיבר את הנכס לראשונה לאספקת מים או להזרמת ביוב למערכת מים.


נודע לתאגיד שקיימת בנייה חורגת בנכס.

 

המחוקק סייג את העילות שלעיל וקבע כי תנאי להטלת חובת תשלום דמי ההקמה הוא כי הוקמה מערכת מים ביוב שמשמשת או תשמש את מה שנבנה או ייבנה בנכס, או שתאגיד המים והביוב החל בפעולות להקמתה של מערכת מים או מערכת ביוב כאמור, המאפשרת את חיבורו של הנכס לאספקת מים או להזרמת ביוב במקרים כאמור או במקרה בו. תחילת ההקמה לעניין זה כוללת גם עריכת תוכניות לביצוע העבודות או אישורן והחלטה כי בתוך 12 חודשים תאגיד המים והביוב יצא למכרז או יתקשר כדין, בדרך אחרת, לביצוע העבודות.


תאגיד המים והביוב רשאי לגבות דמי הקמה גם במקרה שבו התאגיד הקים את מערכת המים או את מערכת הביוב המאפשרת את חיבורו של נכס לראשונה לאספקת מים או להזרמת ביוב או החלה בפעולות להקמה כאמור והנכס טרם חובר למערכת המים והביוב, לדוגמא במקרה בו טרם הוגשה בקשה להיתר.

 

ביחס לבעל נכס אשר הומצאה לו דרישת תשלום ביום 25.3.2015 או לאחר מכן, שנשלחה וחושבה על פי חוקי העזר, יכול בעל הנכס לבקש לבטלה ולהחליפה בדרישת תשלום בהתאם לכללי דמי הקמה. בקשה כאמור, יכולה להיות רלוונטית מקום שכללי דמי ההקמה מיטיבים עם בעל נכס לעומת התנאים או התעריפים שהיו קבועים בחוקי העזר הרלוונטיים.

 

השטח בגינו ניתן לחייב, על פי כללי דמי ההקמה הינו סך כל שטחי הבניה המחושבים לפי תקנות התכנון והבניה (חישוב שטחים ואחוזי בניה בתכניות ובהיתרים), תשנ”ב- 1992 ולמעט מרתפי חניה כהגדרתם בסעיף 2 כללי דמי הקמה.

 

בכל סוגיה משפטית ולבטח כאשר עסקינן בסוגיות משפטיות המתייחסות לכללים וחוקים חדשים, מומלץ להיוועץ עם עו”ד בטרם נקיטת פעולות.

 

** כל המוצג והמפורט במאמר זה הינו מידע כללי ואין בו כדי להוות חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. הקוראים נדרשים לקבל ייעוץ משפטי, לפני ביצוע כל פעולה המסתמכת על האמור והמפורט במאמר זה. כותבי ועורכי מאמר זה אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים.