בימים אלה שולחות הרשויות המקומיות למחזיקי נכסים את שומות הארנונה לשנת 2016 המכונה בפינו "חשבון ארנונה" – היום הראשון לשנת הכספים, הוא אירוע המס העיקרי היוצר את חבות הארנונה.

מדוע זה חשוב לכם?

 

משום שפעמים רבות שולחות הרשויות דרישת ארנונה גבוהה מהמגיעה לה ולכן כדאי לבדוק את החיוב כשהוא מתקבל.


אם אנו רוצים לתקוף את שומת הארנונה, החוק מחייב לעשות זאת בתוך 90 ימים מיום קבלת השומה, או מהיום הראשון של שנת הכספים לפי המאוחר בינהם. לכן, עם קבלת השומה, מומלץ לרשום את מועד קבלת השומה.


אציין, כי יתכנו עוד אירועי מס בתחום הארנונה במהלך השנה: חילופי נישומים אם אדם או ישות משפטית אחרת נכנס לנכס, או שינוי שימוש בנכס אם הפעילות בנכס השתנתה, הסתיימו הליכי בניה ועוד.


לכאורה שומת הארנונה נראית פשוטה, משום שהיא כוללת את שטח הנכס, את תעריף הארנונה ואת הסכום לתשלום. אולם, בתחום זה רב הנסתר על הגלוי, והבנת שומת הארנונה ובדיקתה מחייבת ידע בתחום חיובי ארנונה.


החוק הרלוונטי הוא חוק ההסדרים המגדיר שלושה קריטריונים המשמשים מבחן לצורך חישוב גובה הארנונה: סוג הנכס, שימושו ומיקומו. אלא, שכל רשות מקומית קובעת לה חוקים והגדרות משלה, וכך נושא הארנונה נעשה מורכב ונתון לפרשנויות רבות. כך, למשל:


על פי המצב המשפטי בישראל, אין שיטת חיוב אחידה ולכן כל רשות מקומית נוהגת בשיטת חישוב שיטת הארנונה הקבועה בצווי המסים העירוניים של אותה רשות מקומית.


בצווי הארנונה של הרשויות מקומיות מצויים סיווגים ספציפיים לעסקים כמו למשל: תעשיה, מלאכה, בתי תוכנה, חניה, בית מלון וכיוצ"ב ובנוסף ,מצוי סיווג שיורי אשר הינו למעשה, סעיף סל הנועד להכיל בתוכו נכסים שאין להם סיווג מסוים ומוגדר.


לעיתים הרשות המקומית מוציאה חיוב רטרואקטיבי עד שבע שנים אחורה, בו היא מגדילה את שטח הנכס או משנה את הסיווג/אזור, כך שחיובי הארנונה גדלים.


במקרים אלה יש לבחון את חיובי הארנונה בהקדם, שכן יש דרכים חוקיות לתקוף חיוב כזה באמצעות הליכי השגה וערר או עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים תוך 45 יום ממועד קבלת השומה.


לסיכום, בתחום חיובי הארנונה מתגלים פעמים רבות חיובי יתר בסכומים כספיים גבוהים. לכן, מומלץ מאוד לבדוק את החיוב שקיבלת לביתך או לעסק שלך ולא להתייחס לחיוב כאל גזרת גורל. כמו בכל תחום מומלץ להיעזר בגורם מקצועי ובמקרה זה בעורך דין המתמחה במיסוי עירוני.

עורכת דבי שור מומחית בדיני ארנונה בוחנת חיובי ארנונה ללא עלות. 

 


עודכן ב: 03/01/2016