לאי חתימה על הסכם מול הקבוצה בה הם משחקים עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת בעתיד.


הסכם - מסמך בו הצדדים מעלים את הסכמותיהם על הכתב, לאחר משא ומתן שהתקיים ביניהם. ניתן לראות בעשיית הסכם כרצון להעלות על הכתב, לצורך תיעוד והוכחה שהדבר אכן נעשה ונחתם, את מפגש רצונות בין הצדדים, את העמק השווה אליו הגיעו.


גם הסכם שמוכר כ"חוזה אחיד" (ובענייננו ניתן לראות ב"חוזה בקרה" כחוזה אחיד) הוא מסמך שבגינו נוהל משא ומתן, ושמכיל את הסכמות הצדדים.


בפועל, בהסכמי ספורטאים, צד אחד (לרוב הקבוצות) מציע תנאים (רוב התנאים הינם קבועים ולא משתנים) והצד השני בוחר אם לקבל את התנאים, או לא.


בענפי הספורט השונים, ספורטאים צעירים בגילאי נוער אינם מודעים למצב המשפטי העדין בו הם נתונים, בו במקרה של סכסוך או נקודת מחלוקת בין השחקן לבין הקבוצה, ברירת המחדל נוטה באופן עקרוני וגורף לטובת הקבוצות.


כרטיס שחקן


בהתאם לתקנוני ההתאחדויות השונות, ברירת המחדל היא כי "כרטיס השחקן" של כל שחקן ושחקן (אותו מסמך אמורפי שניתן להגדירו גם כ"כרטיס רישום" או "תעודת זהות של השחקן" בקבוצה ובליגה ו/או כ"רישיון לשחק" בקבוצה ובליגה) שייך לקבוצה, אלא אם הוסכם אחרת.


הזכות להחזיק בכרטיס מאפשרת לקבוצה להחליט היכן ישחק השחקן בעונות הבאות, וזאת ללא קשר לעובדה כי הקבוצה זכאית לקבל דמי השבחה עבור השנים בהם התאמן ושיחק השחקן בשורותיה.


דמי השבחה


בעגה המקצועית "דמי השבחה" מוכרים בתקנון ההתאחדות לכדורגל כ"פיצוי עבור קידום ואימון השחקן".


כך למעשה, קבוצה אשר מחזיקה בכרטיס השחקן של שחקן נוער, יכולה לבחור שלא לשחרר את השחקן לקבוצה אחרת, אלא אם תקבל פיצוי עבור קידום ואימון השחקן כפי שנקבע בתקנון הרלבנטי. כל עוד לא ישולם אותו פיצוי מדובר, השחקן לא ישוחרר.


מנגנונים שונים ונוספים מאפשרים פתרונות שונים למקרים בהם הקבוצה המחזיקה בכרטיס השחקן מסרבת לשחררו. למשל, פנייה להליך בוררות, או פניה לוועדה למען השחקן. חשוב לציין כי במקרים רבים אותם ועדות יקבעו תג מחיר לשחקן, בהתאם לתקנון הרלבנטי.


במילים אחרות, שחקן אשר מבקש להשתחרר מקבוצתו הנוכחית, והיא מסרבת לשחררו, והשחקן בוחר להיכנס להליך של הסגר (מנגנון שחרור שחקן מקבוצה), בסופו של תהליך, הקבוצה עדיין תהיה זכאית לקבל פיצוי עבור קידום ואימון השחקן. אם לא תקבל את הפיצוי שדרשה או הפיצוי שנקבע בוועדות השונות, היא רשאית לא לשחרר את השחקן.


אופן תשלום דמי ההשבחה ומחירם משתנה בין ענפי הספורט השונים, כגון כדורגל, כדורסל וכדוריד. ברם, מה שלא משתנה, היא העובדה כי אם הורים לספורטאים צעירים יבחרו ויתעקשו לחתום על חוזה מול המועדונים והקבוצות השונות, הרי שהם יכולים לבחור כיצד לסיים את הקשר המשפטי, ולהתוות את הדרך הרצויה מבחינתם לעניין שחרור השחקן מהקבוצה הנוכחית שלו.


סיום התקשרות עם קבוצות


לפי חוק הספורט, שחקן עד גיל 15 יכול לעבור קבוצה במתן הודעה בלבד, בלא מגבלות רבות באופן יחסי במקרה זה. במידה והודיע שחקן מתחת לגיל 15 על רצונו לעבור קבוצה, הרי שיוכל לעשות כן במהלך הפגרה בין עונות המשחקים, או בין שני הסיבובים, תלוי במועד הגשת הבקשה למעבר קבוצה.


כלומר, שחקן מתחת לגיל 15 המבקש להשתחרר מקבוצה מסוימת, יוכל לעשות כן לכל היותר תוך שישה חודשים, מבלי שיוטלו עליו מגבלות של אימון ומשחק במסגרת תחרותית.


בתקנוני ההתאחדות לכדורגל למשל, על שחקן מתחת לגיל 17 שרוצה לעבור קבוצה ואשר כרטיס השחקן לא שייך לו אלא לקבוצה, יחולו הוראות חוק הספורט. מכוח הכלל כי חוק/ תקנה ספציפית גובר על חוק כללי (כל עוד לא נוגד את החוק) ההתאחדויות השונות בכלל,

 

וההתאחדות לכדורגל בפרט, לדוגמא, הוסיפו תנאי נוסף לשחרור שחקן על פי חוק הספורט והוא תשלום דמי השבחה עבור קידום ואימון שחקן.


אז מתי לא ישולמו דמי השבחה לפי תקנון ההתאחדות לכדורגל?


יש מספר תנאים המגדירים מתי אין צורך בתשלום דמי השבחה. בין תנאים אלו ניתן למצוא כי אם קטין בגילאי 15-17 ביקש לעבור בטרם מלאו שנתיים להימצאותו במועדון, או כאשר הקטין הגיש בקשה לעבור קבוצה לפני שמלאו לו 15 שנים, לא יקום הצורך בתשלום פיצוי עבור קידום ואימון השחקן (לעניין זה יצוין כי לכשיעבור השחקן בגיל מאוחר יותר לקבוצה אחרת, כן ישולמו דמי השבחה בעד אותן שנים בהן שיחק במועדון כלשהו והיה לפחות בן 12 שנים).


בהתאם לתקנון הכדורסל, דמי השבחה משולמים החל מגיל 15. כלומר, עד גיל 15 ניתן לעבור קבוצה ללא דמי השבחה.


תקנון הכדורסל מוסיף ואומר לעניין "העברת שחקן בית ללא חוזה": "שחקן אשר כרטיסו שייך לקבוצה ו/או לאגודה, אף ללא חוזה בכתב (להלן: "שחקן בית"), יהיה רשאי לעבור לקבוצה אחרת במו"מ שיתנהל בין הקבוצה המעבירה לקבוצה הקולטת בהסכמת השחקן. ככל שלא תגענה הקבוצות להסכמה - לא ישוחרר השחקן."


כלומר, שחקן ללא חוזה, צריך את הסכמת המועדון כדי להשתחרר מהקבוצה.


חשיבות הגיל


למעשה, כל עוד השחקן אינו בן 15, הוא יכול לעבור קבוצה ללא תשלום דמי השבחה, כאשר המגבלות החלות עליו הינם ניתנות להתמודדות באופן שפוגע במידה הכי פחותה בשחקן. באופן יחסי, הכח בידיים של השחקן!


מכאן, חשוב ששחקנים עד גיל 15 יגיעו עם המועדון להסכמה על איך וכיצד ישתחרר השחקן מהמועדון לכשירצה בכך. ברור לכל, וכפי שנכתב בפתיח, כי מדובר בהסכמה הדדית, אך מנוף הלחץ נמצא באופן יחסי בידי השחקן, ולבטח כשמדובר על שחקן עד גיל 15.


לסיכום, על מנת לשמור ולהגן כמה שיותר על זכויות השחקן, חשוב להבין כי יש לייצר מסמך משפטי מקיף והוגן גם כלפי הקבוצה וגם כלפי השחקן, אשר יעגן את זכויותיו של השחקן.


על מנת להימנע מטעויות של ניסוח, שהרי כל מילה חשובה, חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום הספורט, לצורך עריכת הסכם שכזה.