סרטה של מלי קמפנר, "ילדים תחת חוזה", אשר שודר לאחרונה במסגרת תוכנית התחקירים "הסיפור" של הזכיינית קשת, חשף את ציבור הצופים לתיעוד נדיר יחסית של בני זוג אשר גמרו אומר להביא לעולם ילדים במסגרת חוזה הורות משותפת. רבים אינם יודעים זאת, אך ההורות המשותפת, החורגת מה"תא המשפחתי הקונבנציונאלי", איננה תופעה בשולי החברה.

 

בשנים האחרונות, מסתמנת התפתחות אשר צוברת תאוצה בניסיון להגדיר את המשפחה סביב ההורות בלבד ולא סביב הקשר הזוגי או קשר הנישואין. התפתחות זו עונה על הצורך הבסיסי של אישה וגבר למימוש ההורות והולדת ילדים. מתוך ניסיון זה הולכים ומתרבים המקרים בהם אשה וגבר אשר לא מצאו בן זוג לחיים, או מנהלים מערכת יחסים חד מינית ו/או הגיעו לגיל מסוים מבלי לממש את פוטנציאל ההורות, מבקשים עתה להפוך להורים משותפים לילד או לילדים מבלי לחיות במסגרת זוגית מקובלת. סביב רצון זה, נחקק חוק משפחות חד הוריות, התשנ"ב-1992.


הזוגות אשר מבקשים לממש הורות משותפת, עורכים ביניהם "הסכם להורות משותפת". מטרתו של הסכם זה הינה - מחד, להבטיח את זכויותיהם וחובותיהם של ההורים כלפי ילדיהם המשותפים, ומאידך, להבטיח כי תתבצע הפרדה מהבחינה הרכושית כלכלית, והן מבחינות אחרות הנוגעות למהלך אורח החיים.

 

מה כדאי שיכלול הסכם ההורות המשותפת:

  1. שם הילד – עפ"י חוק השמות, הורים אשר אינם נשואים, התינוק הנולד, נושא אוטומטית את שם משפחתה של האם. על כן, על ההורים להסדיר ב"הסכם ההורות המשותפת" את שם המשפחה שאותו הם מבקשים שהילד ישא.
  2. משמורת – בהסכם הורות משותפת, על ההורים להסדיר מי יהיה ההורה המשמורן, או אם ברצונם כי המשמורת על הילד תהיה משמורת משותפת. יודגש, כי עפ"י חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ד 1962 שני ההורים הינם אפוטרופא הטבעיים של הילד הכוללת בתוכה את החובה והזכות לדאוג לכל צרכיו של הילד.
  3. הסדרי ראיה – לרוב הורים, ב"הסכם הורות משותפת" בוחרים במשמורת משותפת. קרי, חלוקה פחות או יותר שווה בהסדרי הראיה עם הילד. אולם, כל מקרה לגופו והסדרי הראיה נקבעים בהתאם לצרכי הצדדים ובהתחשב באילוצים הנובעים מחיי היום יום.
  4. מזונות- ניתן לקבוע את חובת המזונות והיקפה, הוצאות חינוך, הוצאות בריאות שאינם מכוסים מכח חוק ביטוח בריאות ממלכתי כגון: טיפולי שיניים, פסיכולוגים וכו'.

חשוב לדעת: "הסכם להורות משותפת" מחייב את אישורו של בית המשפט. בית המשפט יבחן את סבירות ההסכם בנסיבות הקיימות במועד הבקשה לאישורו. תפקיד בית המשפט הינו לוודא כי ההורים הבינו את משמעות ההסכם ואת תוצאותיו. אישור בית המשפט מהווה נדבך נוסף וחשוב בתוקפו של ההסכם ומקשה על ההורים ביחד ולחוד, לחרוג מתוכן ההסכם.