העסקה מעבר לשמונה שעות עבודה מחייבת את המעסיק לשלם אקסטרה בעבור כל שעה נוספת, שעתיים נוספות מעבר לשעות העבודה הרגילות תוספות של 25% לשכר הרגילו ולאחר מכן 50% תופסות לשכר הרגיל לכל שעה.


כמו כן גם במקרים בהם השכר המשולם הוא גלובאלי ולא שעתי המעסיק מחויב בתשלום שעות נוספות הן בדרך של תשלום כל שעה נוספות בנפרד או לחילופין לשלם לעובד מכסת שעות נוספות גלובאלית ידועה מראש בעבור מכסת שעות נוספות בהם מועסק העובד.


על פי חוק האחריות לדיווח שעות העבודה חלה על המעסיק ובמקרים בהם המעסיק אינו דואג להעמיד לרשות העובד אמצעי דיווח נוכחות הן אנלוגי והן טכנולוגי וזאת כאמור במטרה לתעד את שעות העבודה בהם מועסק העובד מידי יום ביומו.


מה קורה כאשר המעסיק לא מעמיד לרשות העובד אמצעי דיווח?


למעשה המעסיק פועל בניגוד לדרישות החוק וכאשר יגיע היום בו העובד יטען כי הוא מועסק בשעות נוספות הנטל להוכיח את שעות העבודה בפועל מוטלת על המעסיק בלבד כלומר העובד יטען לעבודה בשעות נוספות וככל שהמעסיק לא יצליח להוכיח את השעות בהן הועסק בפועל יתכן ובית הדין יקבל את הטענה של העובד ללא כל צורך להוכיח את שעות העבודה בפועל.


חשוב לדעת כי על אף שאין לעובד כל צורך להוכיח את השעות החוק מגביל את מכסת השעות הנוספות אותן העובד לא נדרש להוכיח. העובד יכול לטען למכסת שעות נוספות של 15 שעות נוספות מידי שבוע ועד 60 שעות מידי חודש.


ככל שהמעסיק לא דאג להעמיד לרשות העובד אמצעי דיווח והמעסיק לא יצליח להוכיח את שעות העבודה בפועל יתכן והעובד יוכל לזכות בתשלום שעות נספות ללא הצורך להוכיח את מכסת השעות הנוספות בפועל. כמו כן במקרה בו ישנו אמצעי דיווח יש לעובד את הזכות המלאה לדרוש מידי חודש את דו"ח השעות שלו ועל המעסיק החובה למסור אותו.


בנוסף לכך חשוב לציין כי מסכת שעות העבודה היומית אינה יכולה להיות מעל 12 שעות למעט במקרה בו ישנו היתר הניתן על ידי משרד העבודה והרווחה, ככל שמעסיק דורש מהעובד להמשיך בעבודתו מעבר ל-12 שעות מדובר בהפרה בוטה של החוק ואין להסכים לכך.


לסיכום, מקרה בו אתם מועסקים שעות נוספות עליכם לוודא שהמעסיק אכן משלם לכם לפי דרישות החוק ואף לדרוש את דוחות הנוכחות. ככל שהמעסיק אינו עושה זאת הוא לא מעשה עובר על החוק ולכם יש את הזכות המלאה לתבוע את השעות הנוספות בבית הדין לעבודה ללא כל חשש כיצד יוכל להוכיח את השעות בהן הועסק בפועל זאת מכיוון שנטל ההוכחה מוטל על המעסיק.


בטרם תחליטו לנקוט פעולה כלשהי נגד המעסיק בכל הקשור לתשלום שעות נוספות או לחילופין רצונכם לדעת מהי הזכאות שלכם בכל הקשור לשעות נוספות מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין העוסק בתחום דיני העבודה במטרה למצות את זכותכם בדין.