החשבוניות קובעות? החשבוניות לא אלו שקובעות האם אני שכיר או עצמאי, אבל אם אני מציג חשבוניות על מנת לקבל את תמורתי יש בזה כן איזו סממן שאני עצמאי. עדיין בית הדין בוחן את התמונה הגדולה.


מהי התמונה הגדולה?


צריך קודם להתחיל בכך שהנטל להוכיח קיומם של יחסי עובד ומעסיק מוטל על התובע ולכן כבר מההתחלה כדאי להצטייד בראיות לעניין ההשתלבות שלי במקום העבודה וכפי שנראה. המבחן הדומיננטי והחשוב בעניין הזה הוא מבחן ההשתלבות, על שני פניו, החיובי והשלילי.


הפן החיובי, כלומר האם הפעולות שלי הם חלק מהפעילות הרגילה ומהמערך הארגוני השגרתי של המפעל. בפן השלילי נבדק האם אני בעל עסק עצמאי משלי. אך לא רק מבחן זה קיים. קיימים מספר מבחנים נוספים, שכל אחד מהם מהווה סממן נוסף לבחינת טיב היחסים בין הצדדים ויכול להטות את הכף.


לדוגמא, מי נותן לי את כלי העבודה. השכיר מקבל אותם מהמעסיק, העצמאי קונה משלו. עוד דוגמא, אני דווקא אני באופן אישי זה שיכול לעשות את הפעולה או שמא גם אם יהיה לי מחליף שיעשה את אותה עבודה זה יספיק.


האם יש עלי פיקוח? עד כמה הוא מצוד? האם יש לי שעות עבודה מסוימות? האם אני צריך להודיע שאני רוצה לצאת לחופשה? האם אני צריך אישור לכך? ועוד, מאידך אני מוגדר בדיווח לרשויות השונות, לרבות מס הכנסה.


הצלחות


לשם הדוגמא אפשר להביא כאן הצלחה של המשרד שלנו, משרד עו"ד אביטן ושות', שם קיבלנו הכרעה שקבעה על ספק באחת מרשויות המדינה שקיבל תמורה על בסיס חשבוניות, שיש להכיר בו כעובד שכיר ולשלם לו בהתאם את מלוא הזכויות הסוציאליות.


משרדנו טען במקרה זה שהתקיימו יחסי עובד מעביד במשך כל התקופה והסכם הספק אשר קיים בין הצדדים הינו הסכם פיקטיבי אשר נועד אך ורק להכניס את התובע כעובד באופן אשר חוסך מהרשות הוצאה למכרז וכן חוסך המתנה עד כניסתו לעבודה.


בפסק דין זה, קובע כב' השופט אייל אברהמי, כתוארו אז, שהתובע למעשה השתלב בליבת העשייה והעבודה של הנתבעת כאחד מעובדיה... והכריע כי התקיימו יחסי עובד מעביד בין התובעת לנתבעת.


אם תרצו, במספרים, פסק בית הדין כי עבור כשנתיים וחצי שנות עבודה ברשות, יש לשלם לעובד סך 126,084 שקלים עבור זכויות קוגנטיות בדיני עבודה בגין עבודתו כשכיר ברשות (פדיון חופשה, דמי הבראה, פיצויי פיטורים, דמי פנסיה ושכר עבודה) ובנוסף סך 9,000 שקלים בגין הוצאות משפט.


אז מה חשוב לזכור?


בפסק דין זה ושכמותו, אנחנו לומדים שיחסי עבודה לא נקבעים לפי הדרך של מסירת התמורה - אם דרך חשבונית או תלושי שכר. לכן הצדדים צריכים לברר מה המבחנים המהותיים בעניין זה ולבדוק את היישום שלהם במקרה שלהם.


בלי להכיר את המבחנים ולדעת ליישם אותם במקרה שלך, את/ה, המעסיק/ה, עלול/ה להיחשף להוצאה גבוהה במיוחד ללא צפיות מצידך, וכן את/ה, העובד/ת, עלול/ה לוותר שלא בצדק על זכויות סוציאליות לאורך כל תקופת עבודה שאת/ה זכאי/ת לקבל לפי דין.