אישה כבת 80 שנים הלכה לבית עולמה, לאחר שכתבה צוואה ערוכה כדין. כשמונה שנים לפני פטירת המנוחה, ערכה המנוחה צוואה כדין.

 

דובר בשני אחים תאומים, אשר אחד מהם חי עם המנוחה עד ליום מותה, ואילו התאום השני עזב את הבית כשהיה כבן 20, לפני כשלושים שנים.

 

במסגרת צוואת המנוחה, היא ציוותה את כל רכושה לתאום שהתגורר עימה, ונישלה מהצוואה את התאום השני, אותו אחד שעזב את הבית לפני כשלושים שנים. האח שנושל מהצוואה, התנגד לצוואה והגיש התנגדות לרשם הירושות בתל אביב.

 

האח המנושל, זה שהגיש את ההתנגדות לצוואה, טען כי הייתה קיימת השפעה בלתי הוגנת של האח התאום שחי עם המנוחה במשך השנים, טען שהייתה מעורבות של האח היורש בעריכת הצוואה, וכי יש לפסול את הצוואה. כמו כן טען בין היתר כי המנוחה לא הייתה כשירה לצוות.

 

בסופו של יום, לאחר כשנתיים של דיונים, בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, דחה את ההתנגדות, כלומר, קיבל את הצוואה ואת האמור בה – שרק אח תאום אחד יירש את המנוחה (האח שהתגורר עם המנוחה במשך השנים עד לפטירתה).

 

בית המשפט פסק שהצוואה כן משקפת את רצונה של המנוחה וכן משקפת את גמירות דעתה

 

בנוסף, קבע בית המשפט בין היתר, כי לא ניתן להתעלם מקיומה של הצוואה. לא זו אף זו, המתנגד חוייב לשלם הוצאות בסכום של 10,000 ₪ לאח היורש. (תע 47613-06/17 ע.ל. נ’ י.ל., האפוטרופוס הכללי במחוז תל-אביב משרדי ממשלה).

 

לאור פסק הדין שהובא לעיל, ברורה החשיבות בקיום צוואה וכתיבת צוואה שערוכה כדין. לצערנו, הדבר הבטוח היחידי בעולמנו הוא המוות ולא נוכל להתנער מכך.

 

אדם שמרגיש שהוא רוצה לצוות את רכושו, מומלץ וכדאי לו לכתוב צוואה, ערוכה כדין, והמלצתי היא לכתוב צוואה בעדים אצל עורך דין.

 

חשוב לפנות לעורך דין שמוסמך ובקיא בכתיבת צוואות, וכתיבת צוואה בעדים, על מנת לייתר וויכוחים, ריבים ואי נעימויות רבים שנגרמים לאחר המוות בדרך כלל עם בני המשפחה.

 

כמובן שאין ביטוח שגם אם כותבים צוואה לא יהיו ריבים

 

לדאבוננו, במקרים רבים כסף מעוור עיני חכמים, ואנשים מחריבים משפחות בגללו, אבל, כאשר קיימת צוואה, הריבים בדרך כלל מצטמצמים או לא קיימים.

 

לאור פסק הדין שתיארתי לעיל, עולה המסקנה כי כשיש צוואה שערוכה כדין, גם כאשר רבו עליה, במשך כשנתיים, בסופו של דבר, בית המשפט לא פגע בצוואה, וקבע כי היא תקפה ויש לקיים את האמור בה.

 

בנוסף, לעניות דעתי, הלקח הנלמד הוא – כי כאשר ישנה צוואה שכתובה כדין, לא בהכרח כדאי ללכת לבית משפט ולהתנגד לה, ולראיה המקרה שהבאתי, שבו המתנגד גם בזבז כמעט שנתיים על משפטים, וגם השופטת חייבה אותו לשלם בנוסף סכום הוצאות של 10,000 ₪.

 

שנזכה כולנו לאריכות ימים.