כיום ישנן סיבות רבות ומגוונות לכך שהרבה צעירים מגשימים את חלומם להפוך להורים בדרכים שונות. בשנים האחרונות התפתחה תפיסה מודרנית וליברלית יותר בנושא הבאת ילדים לעולם מהדרך המוכרת לנו של חתונה, זוגיות ומשפחה.

 

נשים שבחרו להביא את ילדם בתרומת זרע, חברי ילדות שבחרו ללדת במשותף ילדים למרות שאינם בני זוג בכלל וכמו כן משפחות חד מיניות.

 

 

כך לדוגמא יניב- בן 38 הומו מוצהר הכיר את שני- רווקה בת 42 שלא הצליחה למצוא בן זוג לחיים ואף העידה כי ויתרה על ה"תענוג".

 

גילם המאוחר (יחסית), בשלותם הנפשית וכמיהתם להפוך להורים, הולידה את הרעיון של הבאת ילד לעולם בהורות משותפת וכפועל יוצא מכך היה עליהם לחתום על הסכם הורות משותפת.

 

יניב ושני הגיעו אלינו לצורך יצירת הסכם הורות משותפת העונה לכל צרכיהם בהווה, וצופה פני עתיד ככל הניתן תוך ירידה לרזולוציות הכי קטנות שניתן.

 

אתם בוודאי שואלים מה תפקידו של הסכם הורות משותפת?

 

תפקידו של הסכם זה הוא יצירת מנגנון לתיאום ציפיות, הסדרת כל החובות והזכויות של ההורים כלפיי הילד וכלפיי ההורה השני, כמו כן להבטיח שאין שוני מהותי בסגנון חייהם של ההורים והשקפת עולמם. תפקידו של ההסכם הוא להעלות ככל הניתן את הבעיות שעולות או עלולות לעלות בעתיד ולפתור אותן ככל הניתן בהסכמה תוך גישור על פערים מראש ולסיום לעגן את ההסכמות בחוזה מפורט ומסודר.

 

למה חשוב לערוך את הסכם שכזה?

 

זוג הורים המעוניינים להביא ילד לעולם בדרך כלל לא מבינים את ההשלכות העתידיות הרבות של גידול ילד במשותף ואינם צופים את המחלוקות העתידיות שעלולות להתפתח לסכסוכים קשים ולעוגמת נפש רבה ומיותרת הן לילד והן להורים. הסכם הורות משותפת נועד לפתור מראש ועד כמה שניתן את המחלוקות הללו ולייצר קרקע יציבה ושקטה לילד ולהורים בגידולו.

 

מה חשוב לכלול בהסכם הורות משותפת?

 

1. משמורת

 

המשמורת מתייחסת להסכמות ההורים לעניין המשמורת ולהסדרי חלוקת הזמנים עם הילד (בשפה המשפטית: זמני שהות) יש הורים המעדיפים כי אחד ההורים יהיה המשמורן ויקבל את המשמורת לידיו תוך קביעת זמני שהות (הסדרי ראיה) להורה השני.

 

ויהיו הורים שיעדיפו משמורת משותפת אשר יכולה לכלול חלוקת זמנים שווה בין ההורים בזמני השהות.

 

2. מקום מגורים

 

קיים הצורך להגדיר מראש את המרחק הגיאוגרפי בין ההורים ואת המרחק המקסימלי אליו מי מההורים יכול לעבור ולגור, עניין זה קריטי בעיקר במשמורת משותפת.

 

3. מזונות ילדים

 

זה המקום לקבוע את חלוקת ההוצאות בגין הילד, אוכל, קורת גג, ביגוד והנעלה, חינוך, חוגים וכיו"ב.

 

כיום במצב של משמורת משותפת בו ההורים חולקים את זמני השהות באופן שווה יכול שלא יהיה צורך בתשלום מזונות כלל מהורה אחד למשנהו וזאת הואיל וההורים חולקים באופן שווה את גידול הילד וכפועל יוצא גם את הוצאותיו.

 

כמו כן במצב בו אחד ההורים מקבל לידיו משמורת מלאה הרי שהוא יישא על כתפיו את עיקר העלויות בגין הילד, אז מתעורר הצורך בקביעת תשלום חודשי של דמי מזונות לילד וחשוב לזכור לקבוע גם את מועד ואופן התשלום למען מניעת אי הבנות בין ההורים.

 

4. חינוך

 

כאן ייקבע אופן חינוכו של הילד, חינוך חילוני או דתי, באיזה בי"ס יתחנך הילד רגיל או דמוקרטי, בגיל הרך האם יתחנך בגן פרטי, או בגן עירייה וכיו"ב.

 

 

 

5. מנגנון יישוב מחלוקות

 

מטרת ההסכם הינה להסדיר את יחסי ההורות באופן מפורט עד כמה שניתן, ואולם לא תמיד ניתן לצפות את כל המחלוקות העתידיות בין ההורים, לכן חשוב מאוד לכלול בהסכם מנגנון ליישוב מחלוקות שבמידה ותצוץ מחלוקת מהותית בין ההורים, הם יוכלו ליישב אותה ביעילות ובמהירות, אפשרות למנגנון שכזה הוא גישור לדוגמא.

 

לסיכום, חשוב לציין כי הסכם הורות משותפת אינו בהכרח רק למקרה של יניב ושני, ניתן לערוך הסכמי הורות משותפת לזוגות ידועים בציבור, זוגות חד מיניים, הורים שבוחרים להביא ילד ללא קשר זוגי.

 

הסכם הורות משותפת מייצר עוגן משפטי לכל אותם הורים שהקשר ביניהם אינו ממוסד מכל סיבה שהיא, חשוב מאוד ליתן להסכם עליו חתמו ההורים תוקף של פסק דין.

 

חשוב מאוד כי ההסכם ינוסח על ידי עו"ד המתמחה בדיני משפחה בלבד, אשר ייצר הסכם המותאם באופן אישי להורים ויבנה להם עוגן משפטי לו הם זקוקים.

 

 

במשרד עו"ד גיא שצברג עוסקים ביצירת הסכמים להורות משותפות ובמתן גישור בעת הצורך.

 

 


עודכן ב: 25/08/2019