היטלי פיתוח הם תשלומים חד פעמיים הנגבים על ידי הרשות המקומית (עירייה / מועצה אזורית / מועצה אזורית) במסגרת תשלומי החובה העירוניים, המכונים: "מיסוי מוניציפאלי" או "מיסוי עירוני".


היטלי הפיתוח נועדו לממן את עלויות הקמתן של התשתיות העירוניות, כגון: תשתית סלילת רחובות כבישים ומדרכות, הנחת תשתיות מים וביוב, התקנת תשתית הניקוז העירונית של מי גשם (מי נגר עילי), והקמת פארקים גנים ציבוריים וכיכרות לטובת ציבור התושבים – המכונים: "שצ"פ" (שטח ציבורי פתוח).

 

כל רשות מקומית מחויבת לנהל קופה נפרדת לכל סוג של היטל פיתוח, בפיקוח משרד הפנים, ומתקציב זה צריכה הרשות להתקין את התשתיות העירוניות הללו.

 

ישנם מספר היטלי פיתוח אותם מוסמכת רשות מקומית להטיל, וכל סוג היטל נועד לממן את התשתית לשמה הוא נגבה:


• היטל סלילה – נועד למימון סלילת כבישים ומדרכות חדשים.
• היטל תיעול – הקמת תשתיות לצורכי ניקוז מי גשם.
• היטל שצ"פ – שצ"פ פירושו שטח ציבורי פתוח, ומטרת היטל זה היא לממן את הקמתם של גנים, גינות ציבוריות ופארקים, כיכרות ואזורים ציבוריים.
• היטלי מים ו/או אגרת הנחת צנרת מים – נועד להנחת צנרת המים העירונית המובילה לשעון המים בנכס.
• היטל ביוב – נועד להקמת צנרת הביוב העירונית והולכתו לטיהור שופכין.

 

כיצד מחושב סכום היטל הפיתוח?


תעריפי היטל הסלילה עשוי להיות שונה מאוד בין רשות מקומית אחת לאחרת. זאת, היות ותחשיב תעריפי ההיטל מבוססים על נתונים הייחודיים לכל רשות מקומית, כמו למשל: התב"עות החלות על שטח העיר, תכניות הפיתוח העירוניות, ועלויות ביצוען.

 

בכלליות, חישוב סכום ההיטל מורכב משטח הקרקע / המגרש במכפלת תעריף ההיטל למ"ר קרקע. לכך, מצטרף שטח הבניה על הקרקע / מגרש במכפלת תעריף ההיטל למ"ר בנוי. כאשר מחברים את תוצאת מכפלות אלה מתקבל סכום ההיטל בגין הנכס.

 

מתי יידרש בעל נכס לשלם היטלי פיתוח?


ישנם מספר מצבים שבהם מוסמכת הרשות לחייב בהיטלי פיתוח. מצבים אלה מכונים: "אירועי מס", אשר בהתקיימותם רוכשת הרשות המקומית סמכות להטיל היטלי פיתוח על בעלי הנכסים בתחומה:

 

כאשר העירייה / המועצה המקומית /המועצה האזורית התקינה וביצעה את התשתית העירונית לראשונה.


כאשר מגישים בקשה להיתר בניה בכדי לבנות בניה חדשה / להוסיף בניה למבנה קיים.


כאשר בעל נכס מבקש אישור לטאבו לצורך העברת בעלות בנכס עקב מכירת הנכס.


כאשר הרשות המקומית מצאה כי קיימות בנכס חריגות בניה (כתוצאה מפיקוח עירוני או תלונת שכן).


כאשר הרשות מבצעת סקר נכסים בעיר בכדי לאתר נכסים שטרם הסדירו, לשיטתה, אץ תשלום היטלי הפיתוח בגין הנכס.

 

מה עושים אם קיבלתי דרישת תשלום היטל סלילה / היטל תיעול / היטל ביוב / היטל הנחת צינורות מים /היטל שצ"פ?


ראשית, עלינו לדעת כי דרישת תשלום היטלי פיתוח יש לשלם בתוך 30 ימים מיום קבלתה, אם לא יוסדר התשלום בתוך מועד זה, יתווספו לסכום התשלום הפרשי הצמדה וריבית, כאשר עפ" דין – הריביות אשר גובות הרשויות המקומיות הן גבוהות בהרבה מאלו הקיימות בשוק נכון להיום.

 

לכן, חשוב לפנות לייעוץ משפטי בתחום המיסוי המוניציפאלי בהקדם, בכדי להתנגד לדרישת התשלום במועד. כך, בחלק לא מבוטל מהמקרים, טיפול משפטי נכון מקצועי ויעיל – עשוי להביא לביטול דרישת התשלום ו/או להפחתת דרישת התשלום באופן משמעותי.

 

לעו"ד מיה זיסמן שנצר ניסיון רב מאוד בהפחתת חיובי היטלי פיתוח בטרם הוצאת היתר בניה וכן בהשבת כספים שנגבו ביתר לאחר הוצאת היתר הבניה ו/או סיום הפרויקט. נזכיר, כי ניתן להתמודד עם ביטול ו/או הפחתה של היטלי פיתוח עירוניים לא רק לאחר קבלת דרישת התשלום, אלא ניתן גם לבדוק את סכום היטלי הפיתוח שנדרש לשלם לפני ביצוע עסקת מקרקעין ו/או לפני הגשת בקשה להיתר בניה ו/או במסגרת פרוייקט נדל"ן והתחדשות עירונית בכדי לבדוק מה גובה ההיטל הצפוי. גם אם שילמנו היטלי פיתוח, חשוב לדעת כי ניתן לבקש החזר כספי על תשלומי יתר עד 7 שנים לאחר מועד ביצוע התשלום בפועל לרשות המקומית.