בית משפט השלום בירושלים עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לצעיר בגיל 20 שהורשע על פי הודאתו בעבירה של סחר בסמים מסוכנים לאחר שביום 7.5.19 נתפס כשהוא מוכר לסוכן משטרתי 11 גרם של סם מסוכן מסוג MDMA.


בתסקיר הראשון שערך שירות המבחן לצעיר צוין כי מדובר בבחור בגיל 20, רווק שאין לו עבר פלילי. הצעיר גדל במשפחה חרדית וסבל מאלימות נפשית ופיזית, היעדר דמות אב מיטיבה וחוסר ביטחון. עוד צוין כי הבחור אמנם למד במסגרות לימודיות שונות, אך לא סיים 12 שנות לימוד.


הצעיר לא התגייס לצבא עקב חוסר התאמה


עוד צוין בתסקיר כי לאחר שהבחור סיים את לימודיו הוא לא התגייס לשירות צבאי עקב חוסר התאמה והחל לעבוד בעבודות זמניות כדי לסייע בפרנסתם של אחיו ואימו. לפי גרסת הצעיר, הוא החל לצרוך סמים קנבינואידים כשהיה בגיל 16 והשימוש הלך וגבר לאחר שעזב את בית אימו ועבר לגור לבדו בירושלים. לפי דברי הצעיר, הוא ניסה להפסיק להשתמש בסמים בעצמו וכיום הוא נמנע לגמרי משימוש בהם. עם זאת צוין בתסקיר כי בדיקת סמים שנערכה לו נמצאה חיובית לשימוש בקנאביס.


שירות המבחן הוסיף כי הצעיר נמצא בקשר טיפולי ארוך טווח עם היחידה להתמכרויות ולפי דו"ח מהיחידה עולה כי הוא פנה אליה לפני כארבע שנים וכי נוצר עימו קשר טיפולי משמעותי ואינטנסיבי. לפי שירות המבחן, הצעיר לקח אחריות מלאה על מעשיו ואף הביע חרטה.


הבחור הוסיף כי במהלך השנים נמנע מביצוע עבירות של סחר למרות השימוש שלו בסמי רחוב. לגרסתו הרקע לעבירת הסחר בסמים היה בקשות חוזרות ונשנות של שותפו לדירה שביקש ממנו סיוע, כאשר הבחור ציין שלא ידע כיצד להתמודד עמו ולכן הסכים לעזור לו.


הבחור שמר על קשר רציף עם שירות המבחן והביע רצון לבצע שינוי בחייו


בתסקיר נוסף שהוגש בעניינו של הצעיר תואר כי שירות המבחן הפנה את הצעיר להשתתף בתוכנית "יתד" לצעירים וצעירות במצבי סיכון לנוכח המוטיבציה שלו לבצע שינוי חיובי בחייו. עוד צוין כי הצעיר שומר על קשר רציף עם שירות המבחן תוך הבעת רצון עקבית לבצע שינוי בחייו. מאחר שלא נפתחו לצעיר תיקים פליליים נוספים ממועד ביצוע עבירת הסחר בסמים, שירות המבחן המליץ להטיל על הבחור צו מבחן למשך שנה ו-180 שעות לתועלת הציבור.


במסגרת תסקיר שלישי בעניינו של הבחור שנערך בחודש ינואר בשנת 2021 צוין כי הוא המשיך לנסות להשתלב בתוכנית "יתד" ושמר על רצף תעסוקתי. עוד צוין כי שילובו בטיפול אופיין בצורה חיובית מבחינת רצינותו ושיתוף הפעולה שלו. נוסף על כך, צוין בתסקיר כי הבחור מסר בדיקות שתן שנמצאו נקיות מסמים ולכן שירות המבחן שב על המלצתו הקודמת ביחס לעונש הראוי לצעיר.


עורך הדין מטעם המדינה הפנה לחומרת המעשים ולסוג הסם וסבר כי מתחם הענישה צריך לנוע בין 8 ועד ל-18 חודשי מאסר. עם זאת, עורך הדין ביקש מבית המשפט להטיל על הצעיר עונש שממוקם בתחתית מתחם הענישה שיכול וירוצה בעבודות שירות בתוספת רכיבי ענישה נלווים.


מנגד, הסנגור של הצעיר טען שניתן להסתפק בהמלצת שירות המבחן ביחס לעונש לנוכח המהלך הטיפולי שעשה הבחור לאחר ביצוע העבירה.


השופט ציין כי מתחם הענישה במקרה זה צריך להתייחס לעקרון ההלימה שמתייחס לערך החברתי המוגן שנפגע, למידת הפגיעה בו, למדיניות הענישה הנוהגת ולנסיבות של ביצוע העבירה.


השופט הוסיף כי לפי אתר הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, השימוש באקסטזי גורם נזק למוח שעלול להיות בלתי הפיך נוסף על נזקים למערכת הכליות, לשרירים ולכבד. השופט ציין כי העבירה בוצעה תוך תכנון מוקדם ויצירת קשר עם אדם שאינו מוכר לצעיר.


הבחור לקח אחריות מלאה על מעשיו והביע חרטה כנה


לפי קביעת השופט, הבחור שביצע את העבירה אחראי למעשיו באופן מלא מכיוון שהוא אדם בוגר ולכן חזקה עליו שידע על הפסול שבהם. על כן, השופט קבע כ מתחם הענישה ינוע בין חודש ועד ל-12 חודשי מאסר שייתכן וירוצו באמצעות עבודות שירות. בכל הקשור לנסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה צוין כי הבחור לקח אחריות מלאה על מעשיו, הביע ביחס אליהם חרטה כנה ואף עשה מאמצים לשקם את חייו ולצאת לדרך חדשה. נוסף על כך צוין כי הבחור עובד לפרנסתו ומגלה מוטיבציה לבצע בחייו שינוי חיובי.


השופט קבע כי גילו הצעיר של הבחור ונסיבות חייו השפיעו על שיקול דעתו בביצוע העבירה ויש להתחשב בכך ולהקל בעונשו. עוד נקבע כי שליחתו של הצעיר למעצר מאחורי סורג ובריח תפגע במוטיבציה של הבחור לשנות את דרכיו ובטיפול שבו הוא לוקח חלק.


הצעיר הוכיח במעשיו כי בחר בדרך של שיקום


נוסף על כך, השופט ציין שהצעיר הוכיח במעשיו לאורך פרק זמן ממושך כי הוא בחר בדרך של שיקום בפועל והוא מתכנן להמשיך בדרך זו גם בעתיד. לפיכך, השופט נמנע מהשתת עונש מאסר בפועל באמצעות עבודות שירות על הבחור מאחר שעונש כזה עלול להוביל לכך שהבחור יאבד את מקור פרנסתו שמהווה עבורו בסיס לתפקוד חיובי ויצרני.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בסופו של דבר, השופט החליט להטיל על הצעיר 6 חודשי מאסר על תנאי, תשלום קנס בסך 1,500 שקלים, 400 שעות שירות לתועלת הציבור, צו מבחן לתקופה של שנה וחצי והתחייבות בסך 5,000 שקלים שלא לעבור כל עבירה לפי פקודת הסמים במשך שנתיים.


תפ (י-ם) 63434-06-19