בית משפט השלום בנתניה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר שהיכה את אשתו ואיים עליה במספר הזדמנויות שונות. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע שמעשיו החמורים של הבעל מחייבים להשית עליו עונש מרתיע ולפיכך גזר עליו עונש מאסר בפועל לתקופה של 10 חודשים בתוספת רכיבי ענישה נוספים.


בעל היכה את אשתו, ירק עליה ואיים עליה בהיותה בחודש התשיעי להריון


לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, במהלך חודש מאי בשנת 2020 כאשר אשתו הייתה בחודש התשיעי להריונה, גבר החל לריב עם אשתו על רקע חוסר שביעות רצונו מלבושה ומאחר שהתמהמהה לפתוח לו את הדלת. הגבר תפס את אשתו, השליך אותה לעבר המיטה ואיים לשחוט אותה.


כשנה לאחר מכן, בעת שנסעו יחדיו ברכב, הגבר העיר לאשתו שוב על אופן לבושה וכאשר הגיבה לדבריו הוא סטר לה. כחצי שנה לאחר מכן הבעל הגיע למסעדה שבה שהו אשתו וילדיהם המשותפים וביקש ממנה לעזוב את המקום. האישה התעלמה מדבריו של הבעל והוא בתגובה איים להרוג אותה.


התביעה טענה שמוטיב השליטה של הבעל באשתו חוזר על עצמו שוב ושוב


התביעה טענה שמוטיב השליטה של הבעל באשתו חוזר על עצמו פעם אחר פעם כאשר היחס המזלזל שלו כלפי אשתו בא לידי ביטוי בתוך ביתם ובמרחב הציבורי. עוד נטען כי הבעל לא היסס לפגוע באשתו גם כשהייתה בהריון מתקדם ולפני לידה. על כן, התביעה ביקשה לראות בכתב האישום מסכת של אלימות פיזית ומילולית שאותה נאלצה האישה לחווות במהלך חייה המשותפים עם בעלה.


התביעה טענה כי מדובר באישה מוכה קלאסית שממשיכה להגן על בעלה, מבקשת לחזור לחיים משותפים עימו, טוענת שאינה נתונה במערכת יחסים אלימה ובאותה נשימה מאשרת כי הבעל הוא המפרנס היחיד בבית. התביעה ביקשה מבית המשפט לקבוע כי במעשים שביצע, הבעל פגע פגיעה קשה בשלמות גופה של אשתו, בשלוות נפשה, בביטחונה, בעצמאותה וביכולת הבחירה שלה להתנהל כאדם חופשי. עוד נטען כי הבעל פגע בביטחון הציבור לנוכח האירועים שהתרחשו במסעדה ובביטחון ילדיו אשר היו עדים לחלק מההתנהגות האלימה שחוותה אימם.


התביעה ביקשה מבית המשפט להשית על הבעל עונש מאסר בפועל למשך 18 חודשים


על כן, התביעה ביקשה לקבוע מתחם ענישה אחד כולל בגין מעשי הבעל אשר נע בין שנת מאסר בפועל לבין שנתיים. התביעה ביקשה מבית המשפט להתחשב בהרשעותיו הקודמות של הבעל בהחזקת סמים לצריכה עצמית ובשתי הרשעות תעבורה עקב נהיגה תחת השפעת אלכוהול. התביעה ביקשה מבית המשפט להשית על האיש עונש של 18 חודשי מאסר בפועל, עונש מאסר על תנאי, התחייבות להימנע מביצוע עבירות אלימות וקנס.


מנגד, סנגורו של האיש הצטרף לבקשת התביעה לקבוע מתחם ענישה אחד. לגרסתו, הבעל לא גרם לאשתו לחבלות פיזיות וגם איומיו כלפיה לא היו קונקרטיים. עוד נטען כי מדובר באיש שגדל במשפחה מרובת ילדים בת 10 אחים ואחיות שחמישה מהם נפטרו, אשר שירת שירות צבאי מלא כלוחם. הסנגור הוסיף וטען כי בתקופה שבה האיש ביצע את העבירות הוא היה נתון בלחצים שונים עקב קריסת העסק שהקים.


הסנגור ביקש מבית המשפט להתחשב בנסיבות חייו של האיש ובכך שהודה במעשים


הסנגור ביקש להתחשב בנסיבות החיים של האיש, בהודייתו בביצוע העבירות, בהבעת חרטה מצידו ובחיסכון בזמן שיפוטי ובעדויות של אשתו ובני משפחתה. על כן, הסנגור ביקש מבית המשפט להסתפק בעונש בדמות תקופת מעצרו של האיש בתוספת של עונש מאסר על תנאי.


בדבריו לבית המשפט הבעל הביע צער וביקש סליחה על מעשיו. לדבריו, הוא אוהב את אשתו ואת ילדיו והוא יעשה הכל כדי להשתפר ולהיות בעל טוב. הבעל ביקש הזדמנות לתקן את הדברים שקלקל והביע נכונות להשתתף בהליך טיפולי לפי הצורך.


השופט ציין כי עבירות האלימות בכלל ועבירות אלימות של גברים כלפי בנות זוגם בפרט נחשבות לרעה חולה בחברה הישראלית, תופעה שראויה לגינוי ומחייבת השתת ענישה חמורה שתסייע למגרה. השופט הוסיף כי הקלות הבלתי נסבלת שבה גברים מפעילים את נחת זרועם כלפי בנות זוגם מחייבת נקיטת יד קשה נגד העבריינים, אשר תרתיע אותם ואת כלל הציבור מביצוע עבירות מסוג זה ותהלום את חומרת המעשים.


השופט ציין כי בקביעת העונש בתוך מתחם הענישה הוא זקף לזכות הבעל את נטילת האחריות על המעשים, את הבעת החרטה בבית המשפט ואת הודייתו בשלב מוקדם של ההליך השיפוטי אשר הובילה לחיסכון בעדויות האישה ובני משפחתה. כמו כן, השופט ציין שהבעל גדל במשפחת קשת יום, שירת שירות צבאי מלא ותרם לחברה כלוחם בשירות סדיר ובשירות מילואים. השופט התחשב גם בקשיים הכלכליים שנגרמו לבעל ולמשפחתו בעקבות המעצר הממושך.


האיש לא השתתף בטיפול להפחתת המסוכנות הנשקפת ממנו כלפי אשתו


השופט ציין שהבעל לא השתתף בטיפול שיכול ללמד על הפחתת המסוכנות הנשקפת ממנו כלפי אשתו. על כן, השופט קבע כי העונש שיושת על הבעל צריך לשקף את חומרת מעשיו, להלום אותם ולהרתיע אותו מלבצע אותם בעתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר השופט השית על האיש עונש של 10 חודשי מאסר בפועל, 6 חודשי מאסר על תנאי, חתימה על התחייבות בסך 3,000 שקלים להימנע במשך 3 שנים מביצוע עבירת אלימות מסוג עוון או פשע לרבות עבירת איומים.


ת"פ 29011-11-21