בית המשפט המחוזי מרכז-לוד עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לעובד בתפקידי תחזוקה ומכירות במפעל מנועים בתעשייה האווירית אשר ניצל לרעה את תפקידו, הפר את אמון מעסיקו והחליט לגנוב חלקי מטוסים יקרי ערך, למכור אותם ולשלשל לכיסו את הרווחים מהמכירות. לאחר שהעובד הודה במעשים הוא הורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים וגניבה בידי עובד ציבור. לאחר שבחנה את מכלול העדויות והראיות, השופטת החליטה לגזור על האיש עונש מאסר בפועל לתקופה של 18 חודשים, 10 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 30 אלף שקלים.


לפי העובדות שמופיעות בגזר הדין, האיש עבד במפעל מנועים החל מחודש אוגוסט בשנת 2016 ועד לחודש אוקטובר בשנת 2020 בתפקידי מכירות ותחזוקה. במשך תקופת העסקתו במפעל הייתה לאיש גישה למחסנים שבהם אוחסנו חלקי חילוף חדשים של מנועי מטוסי סילון אזרחיים. נוסף על כך, במסגרת תפקידו הזמני ביחידת מנהל סחר של המעסיק הייתה לאיש גישה למידע אודות סוחרים של חלקי מטוסים ולקוחות פוטנציאליים של המעסיק.


העובד ניצל את אמון המעסיק כדי למכור חלקי מטוסים יקרי ערך


לצורך הפקת רווח אישי העובד החליט לנצל את האמון שניתן בו על ידי המעסיק, את המידע על מלאי שמצוי במחסני המעסיק, מידע על סוחרי חלקי חילוף של מטוסים ואת גישתו למחסנים אלו כדי לגנוב חלקי מטוסים יקרי ערך, למכור אותם ולהפיק רווח אישי ללא ידיעת המעסיק.


לצורך מימוש תוכניתו, האיש פנה לסוחר חלקי תעופה שהיה בקשר עם יחידת המכירות אצל המעסיק אשר אליו הוא נחשף במהלך עבודתו, כדי להציע לו לרכוש ממנו חלקי חילוף למטוסים. עקב דיווח על מעשיו של הנאשם, נפתחה חקירת משטרה אשר במהלכה פנה אל העובד שוטר סמוי אשר הציג את עצמו כסוחר בחלקי מטוסים. השניים נפגשו מספר פעמים ואף שוחחו מספר פעמים בטלפון כאשר בסיום הפגישות ביניהם סיכמו על עסקת מכר. לצורך הוצאת העסקה לפועל העובד גנב ממעסיקו חלקי מטוסים בשווי כספי רב.


העובד עזב את המפעל כשברשותו סחורה בסך מיליון שקלים


השוטר הסמוי סיכם עם העובד כי ימכור לו 20 יחידות להבי טורבינה של מנוע סילון עבור סך של 7,250 דולר לכל להב. העובד נטל ממחסן המעסיק 24 להבים ועזב את המפעל כאשר ברשותו סחורה בשווי מיליון שקלים. העובד נפגש עם השוטר הסמוי לצורך הוצאת העסקה לפועל, מסר לו להב אחד וקיבל תמורתו סך של 24,900 שקלים.


התביעה טענה כי במסגרת תפקידיו של העובד הוא היה חשוף למלאי וללהבים חדשים כאשר מדובר בחלק רגיש ויקר ביותר. עוד נטען כי במסגרת תפקידו הזמני האיש היה חשוף למידע אודות סוחרי חלקי תעופה שסחרו עם המעסיק. התביעה טענה כי העובד ניצל את גישתו החופשית לסחורה כדי לגנוב 24 להבים ובכך פגע בערך אמון הציבור, טוהר המידות והאמון ההדדי. התביעה הוסיפה וטענה כי במקרה זה מדובר בפגיעה ברמה גבוהה מאחר שהעובד השתמש בידע, ביכולות, בהרשאות ובאמון שניתנו בו כעובד ציבור כדי לגרוף הון אישי וזאת תוך התעלמות מהנזק שייגרם לחברה הממשלתית שבה עבד.


נוסף על כך, התביעה טענה כי העבירות שביצע האיש מחייבות תכנון כאשר העובד לבדו רקם תכנית לגניבת חלקי המנועים ומכירתם לסוחרים בתחום התעופה. התביעה הדגישה את שווי המוצרים אשר מקורם בחברת תעופה זרה, את הסיכון הבטיחותי לחיי אדם כתוצאה מסחר בחלקי תעופה רגישים ואת הניצול לרעה של הנגישות והידע שהופקדו בידי העובד. עוד נטען כי העובד לא הצביע על הליכי שיקום ועל כן בית המשפט התבקש להשית עליו עונש של 27 חודשי מאסר בפועל, קנס בסך של 100,000 שקלים ופיצוי למעסיק.


מנגד, הסנגור טען כי במקרה זה מדובר בסוכן משטרתי מדיח ובפעילות חקירתית מיותרת שכן היה ניתן לזמן את העובד לבירור ולעמת אותו עם הראיות שלפיהן ניסה למכור את הרכוש ולפטרו מהעבודה ללא פיצויים. כך היה ניתן להרחיק את הסכנה הפוטנציאלית ולא לערב את הנאשם בביצוע עבירה. הסנגור הוסיף וטען כי אין מקום לקבוע שבמקרה זה העונש ההולם מחייב השתת עונש מאסר בפועל לנוכח נסיבותיו הייחודיות של המקרה.


עוד נטען כי במקרה זה אין מקום להחמיר עם העובד לצורך התרעת הרבים מאחר שלא מדובר במכת מדינה. בדבריו האחרונים לבית המשפט העובד הביע צער על מעשיו.


העובד ניצל לרעה נגישות לידע ולרכוש


לאחר שבחנה את מכלול העדויות והראיות השופטת קבעה כי בגניבת הרכוש יקר הערך העובד ניצל נגישות לידע ולרכוש כאשר הפגיעה בערכים המוגנים נחשבת לגבוהה. השופטת הוסיפה כי במקרה זה מדובר בעבירות מתוכננות של העובד שהתחזה לאחר והציע למכור חלקים יקרי ערך תמורות מאות אלפי דולרים. השופטת ציינה כי העובד גיבש בעצמו את אופן ביצוע העסקה והתנהל כמי שהוביל את המהלכים ללא צורך בדחיפה כלשהי מצד הסוכן המשטרתי.


לאחר שבחנה את הפסיקה הרלבנטית השופטת קבעה כי מתחם העונש ההולם נע בין 18 ועד ל-36 חודשי מאסר בפועל, בתוספת רכיבי ענישה נלווים. השופטת ציינה כי העובד נעדר עבר פלילי קודם, הודה במעשים ונטל עליהם אחריות בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר השופטת הטילה על האיש עונש של 18 חודשי מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על תנאי שלא יופעלו אם העובד לא יבצע את העבירות שבהן הורשע וקנס בסך 30 אלף שקלים.


ת"פ (מרכז) 23024-11-21


עודכן ב: 25/12/2022