בית משפט השלום בנתניה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לצעיר בגיל 24 שהעביר לאביו האסיר סם מסוכן מסוג חשיש במהלך ביקור שערך בבית הסוהר. לאחר שבחן את מכלול העדויות והראיות השופט החליט להתחשב בכך שלצעיר אין עבר פלילי ובכך שהודה במעשים המיוחסים לו והביע צער וחרטה עליהם, וגזר עליו עונש של שישה חודשי מאסר בעבודות שירות, עונש מאסר מותנה וחתימה על התחייבות להימנע מביצוע עבירת סמים מסוג פשע למשך שלוש שנים.


בעת ביקור בבית הסוהר הבן העביר סמים לאביו האסיר


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, לאחר הודאתו, הצעיר הורשע בביצוע עבירות של אספקת סמים מסוכנים והחזקת סמים לצריכה עצמית. בעת ביקור שערך הצעיר בבית הסוהר בתאריך 26.2.20, כדי לראות את אביו שמרצה עונש מאסר ממושך, הבן החביא במכנסיו סם מסוכן מסוג חשיש במשקל של 11.45 גרם ובמהלך המפגש בין השניים, הבן העביר לאביו את הסמים באמצעות אשנב בחלון ההפרדה. באותן הנסיבות נמצא בחפציו האישיים של הצעיר גם סם מסוכן מסוג חשיש במשקל של 0.24 גרם.


הצעיר הופנה לשירות המבחן ולממונה על עבודות השירות לצורך קבלת תסקירים. בתסקיר שירות המבחן צוין כי מדובר בצעיר בגיל 24, רווק שאין לו עבר פלילי, המתגורר בבית אימו. כמו כן צוין כי אביו מרצה עונש מאסר ממושך בגין רצח מאז שהבן היה בגיל שמונה ואימו עובדת בעבודות ניקיון. בתסקיר צוין כי בהיותו של הבן בגיל 10 שירותי הרווחה הוציאו אותו ואת אחיו למסגרת חוץ ביתית בעקבות מצוקה כלכלית של המשפחה כאשר בחלוף שלוש שנים הבן שב למשפחתו עקב קשיי הסתגלות וגעגועים.


האב הפעיל לחץ על בנו כדי שיעביר לו את הסמים בבית הסוהר


כמו כן צוין כי הצעיר נשר מבית הספר לאחר תשע שנות לימוד בלבד על רקע צורך לסייע בפרנסת משפחתו ועבד במפעל, בבניין וכמתקין דלתות. הצעיר הודה במעשים המיוחסים לו, סיפר שאביו הפעיל עליו לחץ כדי שיבריח לו את הסמים לבית הסוהר וכי רצה לסייע לאביו שהיה במצוקה. עם זאת הצעיר הביע כעס כלפי אביו שאינו נוכח בחיי המשפחה ואף סיבך אותו בביצוע העבירה.


הצעיר הביע חרטה על מעשיו, הבין כי הפעיל שיקול דעת לקוי וציין כי בעקבות האירוע הפחית את תדירות הביקורים אצל אביו, וכי לפני שלוש שנים ניתק את קשריו עם גורמים שוליים כדי להימנע מהדרדרות במצבו. מאחר שהצעיר התקשה לשתף פעולה עם שירות המבחן, השירות נמנע ממתן המלצה טיפולית בעניינו, אך הממונה על עבודות שירות מצא כי הוא מתאים לבצע עבודות שירות.


התביעה טענה שהצעיר פעל באופן מתוכנן והפעיל תעוזה כאשר נכנס לבית הסוהר כשהוא נושא סמים, הבין את משמעות מעשיו והיה יכול להפסיקם בכל עת. התביעה ציינה כי מעשיו חמורים וכי היה יכול להיגרם נזק משמעותי בעקבותיהם. על כן, התביעה ביקשה לקבוע לצעיר מתחם ענישה שנע בין שישה לבין 18 חודשי מאסר בפועל. לנוכח נתוניו האישיים של הצעיר התביעה ביקשה מבית המשפט להטיל עליו עונש של 10 חודשי מאסר בפועל, מאסר מותנה וקנס.


מנגד, הסנגורית של הצעיר ציינה את גילו הצעיר ואת נסיבותיו האישיות כאשר ביצע את המעשה לבקשת אביו שהנחה אותו באשר למיקומם של הסמים. נטען כי במקרה זה האב הוא העבריין העיקרי ואילו לבן יש חלק משני בלבד בביצוע העבירות. עוד נטען כי הבן לא ביצע את העבירות בשל בצע כסף או על רקע קשרים עם גורמים עבריינים. על כן, הסנגורית ביקשה לקבוע מתחם ענישה שנע בין שלושה לבין שמונה חודשי מאסר ובהינתן עברו הנקי של הצעיר והודאתו במעשים ביקשה לקבוע את עונשו בחלק התחתון של מתחם הענישה.


הצעיר הביע חרטה על מעשיו וטען כי הוא היחיד שמפרנס את משפחתו


בדבריו האחרונים לבית המשפט הצעיר הביע חרטה וצער על מעשיו, ציין כי אימו סובלת מנכות וכי הוא היחיד שדואג לפרנס את משפחתו.


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע שלצד השיקולים להחמרה עם הצעיר ישנם מספר שיקולים להקלה בעונשו שכוללים בין היתר את העובדה שאין לו עבר פלילי, את העובדה שאביו ביקש ממנו להעביר לו את הסמים לתוך בית הסוהר, את פערי הכוחות בין האב לבין בנו ואת רצונו של הבן להשביע את רצון אביו ולזכות באהבתו, כאשר העבירה שביצע לא בוצעה עקב בצע כסף. על כן, השופט החליט לקבוע לצעיר מתחם ענישה שנע בין חמישה לבין 15 חודשי מאסר בפועל.


הצעיר נטל אחריות על מעשיו וחסך בזמנם של בית המשפט, התביעה והעדים


השופט קיבל את עמדת הסנגורית של הצעיר שלפיה יש לגזור את עונשו קרוב לתחתית מתחם הענישה מכיוון שמדובר בצעיר נעדר הרשעות קודמות אשר הודה במעשים המיוחסים לו והביע חרטה על מעשיו. השופט הוסיף כי הצעיר חסך בזמנם של בית המשפט, התביעה והעדים, נטל אחריות מלאה על מעשיו והביע חרטה אמיתית וכנה. כמו כן צוין כי הצעיר גדל בתנאי מצוקה ללא נוכחות פעילה של אביו בחייו, הוצא מבית משפחתו למספר שנים, נשר מבית ספר אך למרות זאת הצליח להימנע מפעילות עבריינית פרט לעבירה הנוכחית.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


לפיכך, השופט החליט להטיל על הצעיר עונש של שישה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, עונש של ארבעה חודשי מאסר אשר לא יופעל אלא אם הצעיר יעבור תוך שלוש שנים עבירת סמים מסוג פשע והתחייבות בסך 3,000 שקלים להימנע במשך שלוש שנים מביצוע עבירת סמים מסוג פשע.


ת"פ (נת') 18145-11-20


עודכן ב: 23/01/2023