בית משפט השלום בפתח תקווה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי עבור אדם שהורשע בעבירת ייצור הכנה והפקת סם וכן בשימוש לא חוקי בחשמל.


הבחור הקים מעבדת קנאביס בביתו, שכללה אדניות, שנאי חשמל, מנורות חימום, פילטרים, מאיידים, משאבות מים, תאורה רבת עוצמה וכן 258 צמחי קנאביס במשקל כולל של 33.1 ק"ג בארבעה חדרי גידול שונים.


בכדי להפעיל את המעבדה השתמש הבחור בחשמל שלא כחוק, כאשר חיבר את ביתו לרשת החשמל בעזרת כבל מאולתר והשתמש בחשמל בשווי 17,691 שקלים.


הבחור הודה במעשים שיוחסו לו בכתב האישום, אומנם לא הסכים ביחס לשווי הסם שנקבע.


שירותי המבחן המליצו להשית על הבחור עונש של שירות לטובת הציבור בלבד


מתסקיר שערך שירות המבחן עלה כי הבחור בן 21, רווק, גר יחד עם הוריו בבני ברק ועובד בתחום המיזוג. כמו כן, עלה מן התסקיר שבגיל 17 הצעיר עזב את מסגרת הלימודים, לאחר שעבר תאונת דרכים שבה בן דודו ואחותו נהרגו וכן אחות נוספת נפצעה באופן קשה. עוד צוין כי כיום הצעיר מסייע לאחות שנפצעה בתאונה.


נוסף על כך, מהתסקיר עלה כי לצעיר אין עבר פלילי, וכי הוא השתלב בטיפול השיקומי בצורה טובה ואף מסר בדיקות שתן נקיות.


שירות המבחן התרשם לטובה מהיחס החם של הצעיר כלפי משפחתו ולטיפול המסור והתמיכה שהוא מעניק להם, ועל כן המליץ להשית על הצעיר עונש של 300 שעות לטובת הציבור וצו מבחן בלבד.


המאשימה הדגישה את התכנון הקפדני שנדרש עבור הקמת המעבדה


המאשימה הדגישה בטיעוניה את הערכים המוגנים שנפגעו כתוצאה ממעשיו של הצעיר, וכן טענה כי עשיית רווח מהיר היה המניע של הבחור לביצוע העבירות וכן הדגישה כי הוא האשם היחידי בביצוע המעשים.


נוסף על כך, ציינה המאשימה את העובדה שנדרש תכנון קפדני לפרטים בכדי להקים את המעבדה וכן הדגישה את משך הזמן הארוך שבמהלכו ביצע את העבירה.


עם זאת, התייחסה המאשימה לכך שהצעיר הודה באשמה ובכך חסך בזמן שיפוטי ולבסוף המליצה להשית עליו עונש שנע בין 15-30 חודשי מאסר בפועל, תוך דחיית ההמלצה של שירות המבחן.


סנגורו של הצעיר הדגיש בטיעוניו את נסיבות חייו שעלו מן התסקיר, את גילו הצעיר, את החשיבות שיעבור הליך טיפולי ושיקומי ואת הפגיעה הצפויה במשפחתו אם ישלח למאסר.


יתרה מזאת הדגיש הסנגור כי משום שמדובר בסמים מסוג קנאביס אין סכנה או סיבה כי הצעיר יתדרדר מאוחר יותר לבצע עבירות אלימות ורכוש.


כמו כן הסנגור התייחס לתקופת גידול הסמים וציין כי היא לא ארוכה במיוחד, ועל כן המליץ להשית על הצעיר עבודות שירות בלבד.


הצעיר הביע חרטה על מעשיו בפני בית המשפט והדגיש כי הוא מתמיד בטיפול השיקומי וכי הוא התחיל לימודים אקדמיים.


כמו כן, הוגשה חוות דעת מטעם הממונה על עבודות שירות שבה נטען כי הצעיר כשיר ומתאים לבצע עבודות שירות.


השופט ייחס חשיבות לנסיבות האישיות של הצעיר ולתאונה שעבר עם משפחתו


בהכרעתו, הדגיש השופט את הערכים החברתיים שנפגעו כתוצאה ממעשיו של הצעיר, ביניהם שמירה על בריאות הציבור וכן החשיבות במלחמה נגד השימוש בסמים וגידולם כמו גם ערך שמירה על קניין, שנפגע כאשר הצעיר נטל חשמל באמצעות כבל מאולתר.


כמו כן, הדגיש השופט את העובדה שתופעת גידול הסמים נפוצה מאוד ועל כן יש לקבוע עונש מרתיע בכדי למגרה.


יתר על כן, השופט קיבל את טענתו של הסנגור לגבי אבחון בין עבירות סמים קשים ובין סמים מסוג קנאביס, אך הדגיש כי במקרה זה מדובר בגידול ובסחר ולא בשימוש עצמי.


נוסף על כך, התייחס השופט לנסיבות ביצוע העבירה, ביניהן העובדה שהצעיר תכנן בקפידה את ביצוע העבירה וכן את הכמות הגדולה של הסמים שגידל ואת המשאבים הרבים בהם עשה שימוש. כמו כן, התייחס לנזק שנגרם לחברת חשמל כתוצאה מנטילת החשמל.


עם זאת, השופט התייחס בהכרעתו גם לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה שעלו מן התסקיר שביצע שירות המבחן, ביניהן גילו הצעיר של הנאשם, וכן לטראומה שנותרה לו לאחר תאונת הדרכים בהם נפגעו רבים מבני משפחתו.


כמו כן התייחס השופט למאמצו של הצעיר להשתלב בהליך שיקומי ולעובדה שמסר בדיקות שתן נקיות.


על כן, השופט התרשם שלא מדובר באדם עם דפוסים עבריינים וכי הסיכוי שיבצע עבירות דומות בשנית נמוך, ולכן בחר להשית עליו עונש מאסר בפועל לתקופה של 9 חודשים שירוצה בדרך של עבודות שירות, כמו כן 11 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של 3 שנים, קנס בסך 20,000 שקלים, פסילת רישיון נהיגה למשך 6 חודשים, צו מבחן לתקופה של שנה וכן הורה על חילוט הרכוש שנמצא במעבדתו.


ת"פ 34706-09-19