לאורך כל החיים אנחנו עובדים קשה ומנסים לצבור נכסים למען בני המשפחה שלנו היקרים לנו מכל. אבל בעוד שאנחנו עמלים על צבירת נכסים כדי להשאיר משהו לדור הבא, אנחנו נוטים לחשוב מעט מדי מה יקרה ביום שבו נלך לעולמנו וכיצד יחולקו אותם נכסים בין בני המשפחה.

 

היעדר תכנון עלול לא רק לגרום לכסף שעליו עבדנו כל כך קשה לרדת לטמיון, אלא שהוא עלול ליצור סכסוכים פנימיים קשים בין בני המשפחה. למשל, ביחס לפעילות של עסק או נכסים אחרים שלא חולקו באופן ברור. הפתרון לכל אלה הוא עריכת צוואה ברורה ומפורטת מבעוד מועד.

 

בהיעדר צוואה, על פי חוק הירושה, ברירת המחדל היא שמחצית מהעיזבון תחולק לבן או לבת הזוג ואילו המחצית האחרת תחולק בין הילדים.

 

1. הסכנה של חלוקת העיזבון לפי חוק הירושה


הסכנה המרכזית הקיימת באי עריכת צוואה מבעוד מועד היא שעיזבונו של המוריש לא יחולק לפי רצונו, אלא לפי המנגנון הקבוע בחוק הירושה בהיעדר צוואה. על פי חוק הירושה, ברירת המחדל היא שמחצית מהעיזבון תחולק לבן או לבת הזוג ואילו המחצית האחרת תחולק בין הילדים. אופן חלוקה זה עלול ליצור קשיים משמעותיים ולסבך מאוד את היחסים בתוך המשפחה. הוא עלול למשל להוביל לכך שאם מבוגרת המתגוררת בביתה לאורך עשרות שנים תהיה תלויה – לאחר מות בעלה - ברצונם הטוב של ילדיה, שלא למכור עדיין את הבית, כדי שהיא תוכל להישאר לגור בו.

 

אמנם לפי חוק הירושה, בן הזוג הנותר בחיים יורש את כל המיטלטלין המשותפים לו ובת זוגו, כמו הרכב, הריהוט, מכשירי החשמל וכו' (להוציא חפצים לשימוש אישי כמו תכשיטים), אבל נכסים משמעותיים יותר, כמו נדל"ן, חשבונות בנק וכו' מחולקים לפי המנגנון השרירותי המופיע בחוק.

 

רק עריכת צוואה מאוזנת, שמתחשבת בכל בני המשפחה ובצרכים שלהם מבעוד מועד, יכולה למנוע את היווצרותם של אותם סכסוכים, ולא להותיר פתח למאבקים משפטיים במשפחה על הנכסים.

 

2. החשיבות של מניעת סכסוכים בתוך המשפחה


חשוב לערוך צוואה גם כדי להקנות למשפחה שקט לאחר מות המוריש. צוואה מאפשרת להעניק לבני המשפחה נכסים באופן מושכל ומתוכנן, גם לפי רצון המוריש וגם לפי צורכי היורשים. הדבר האחרון שהמוריש ירצה בו הוא ליצור סכסוכים פנימיים בתוך המשפחה לאחר מותו. רק עריכת צוואה מאוזנת, שמתחשבת בכל בני המשפחה ובצרכים שלהם מבעוד מועד, יכולה למנוע את היווצרותם של אותם סכסוכים, ולא להותיר פתח למאבקים משפטיים במשפחה על הנכסים.

 

כאשר קיים עסק משפחתי, כדאי להוריש את העסק לבן משפחה אחד או לכמה בני משפחה ולהתוות באופן ברור את חלוקת הסמכויות ביניהם ואת תחומי הפעילות השונים.

 

3. הבעיה של עסק משפחתי מתפקד שעלול לקרוס


היעדר צוואה וחלוקה ברורה של הרכוש בין היורשים השונים עלול לגרום קשיים, במיוחד כאשר קיימים עסק משפחתי או חברה פעילה. בסיטואציה שבה הופעל העסק על ידי האדם שהלך לעולמו והפעילות לא הועברה באופן מסודר לאחד היורשים, עלול העסק המשפחתי לקרוס. הדרך הנכונה להתמודד עם סיטואציה כזו היא להוריש את העסק לבן משפחה אחד או לכמה בני משפחה, להתוות באופן ברור את חלוקת הסמכויות ביניהם ואת תחומי הפעילות השונים, ולהוריש לבני המשפחה האחרים שעלולים להרגיש מקופחים נכסים אחרים מחוץ לעסק.

 

במסגרת הצוואה יכול המצווה לדאוג גם להוריו המבוגרים הזקוקים לסיוע או לחברים היקרים לליבו, שלא יקבלו חלק מן הירושה ללא קביעה ברורה של המצווה בעניין.

 

4. הצורך לדאוג לבני משפחה עם צרכים מיוחדים


אדם שהולך לעולמו ולא משאיר אחריו צוואה עלול לפגוע ביורשים שלו שאין להם יכולת לדאוג לעצמם. למשל, לבני משפחה בעלי צרכים מיוחדים, שחייבים לחשוב מבעוד מועד כיצד להגן עליהם ולהבטיח את עתידם. באמצעות הצוואה, ניתן למשל להוריש לאלה חלק גדול יותר. בנוסף, במסגרת הצוואה יכול המצווה לדאוג גם להוריו המבוגרים הזקוקים לסיוע או לחברים היקרים לליבו, שלא יקבלו חלק מן הירושה ללא קביעה ברורה של המצווה בעניין.

 

חיוני להתייעץ עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון, שיוכל לסייע לכם לערוך צוואה שיהיה קשה להתנגד לה מאוחר יותר בבית המשפט. על הצוואה להיות ברורה ומפורטת, והיא חייבת להביא בחשבון שינויים עתידיים.

 

5. החשש מכך שהרכוש לא יעבור לילדים בפרק ב'


בעיה קשה קיימת למי שעומדים בפני גירושין והולכים לעולמם ללא עריכת צוואה או למי שנמצאים בפרק ב' ונפטרים בהיעדר צוואה. בסיטואציות כאלו עלול הרכוש לעבור לבני משפחה שהמוריש לא היה מעוניין להעביר את רכושו אליהם. למשל, לגרושה שהמנוח ביקש להיפרד ממנה.

 

אפשרות אחרת היא למשל שרכושו של אדם, שנמצא בזוגיות בפרק ב', יעבור לבת הזוג שלו על חשבון ילדיו מנישואיו הראשונים, וזאת בניגוד לרצונו, ואף שאותה בת זוג צברה כבר רכוש משמעותי בחייה, לעומת ילדיו של אותו אדם, שמשוועים לסיוע כלכלי ממנו ועלולים להיפגע.

 

 

לסיכום, לאי עריכת צוואה מצד אותו אדם שהולך לעולמו עלולות להיות השלכות קשות. בין היתר, עלול רכושו להיות מחולק כפי שלא העלה על דעתו, על פי חוק הירושה. בנוסף, עלולים להיווצר סכסוכים פנימיים בתוך המשפחה, בהיעדר קביעות ברורות כיצד מחולקים הנכסים השונים.

 

כדי למנוע את כל אלה, חיוני להתייעץ עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון, שיוכל לסייע לכם לערוך צוואה שיהיה קשה להתנגד לה מאוחר יותר בבית המשפט. על הצוואה להיות ברורה ומפורטת, והיא חייבת להביא בחשבון שינויים עתידיים. כמו כן, כדאי למנות במסגרתה מנהל עיזבון.

 

עריכת הצוואה חייבת להביא בחשבון מצד אחד את רצונו של המוריש, ומצד אחר את צורכי היורשים. זאת, כדי שתהיה מאוזנת ותקנה למצווה שקט נפשי בכל הנוגע לעתיד משפחתו.