אימוץ הדדי הוא הליך נפוץ בקרב משפחות חד מיניות, ובמסגרתו ההורים מאמצים זה את ילדיו הביולוגיים של זה באופן רשמי, וכך הופכים לשותפים שווי משקל בהורות, גם מבחינת החוק והמדינה. האם יש מקום לבטל את האימוץ במקרה שההורים מחליטים להתגרש?


לאחרונה נדונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב בקשתו של גבר, אשר אימץ את בתו הביולוגית של בן זוגו, ואשר שני ילדיו הביולוגיים אומצו על ידי בן הזוג - לבטל את האימוץ ההדדי. במסגרת הבקשה טען כי לאחר שנפרד מבן זוגו, חל ניתוק בין הילדים הביולוגיים לאבותיהם המאמצים באופן שאינו ניתן לתיקון. בן הזוג לשעבר התנגד לבקשה וטען כי הנתק נוצר בגלל ניכור הורי שהמבקש עצמו אחראי לו, ומכל מקום הדבר אינו מצדיק את ביטול האימוץ.


היועץ המשפטי לממשלה אשר צורף לתביעה זו התנגד אף הוא לביטול האימוץ, והדגיש כי כל הגורמים המקצועיים המליצו על חידוש הקשר ועל קיום זמני הורות שווים עם שני האבות. בחינת מכלול הטענות והוראות חוק האימוץ הביאה את השופטת למסקנה כי יש לדחות את התביעה על הסף. התנאים לביטול אימוץ אינם מתקיימים במקרה זה, הבהירה השופטת, ומעבר לכך, אין הצדקה לזעזע את עולמם של הילדים ולתת משקל למטען הגנטי, שמעולם לא היה חשוב לפני כן, רק בשל פרידת הוריהם.


בני הזוג נפרדו לאחר עשר שנות זוגיות, שבמהלכן נולדו שלושת הילדים בהליכי פונדקאות


מאז הפרידה בין בני הזוג שאירעה לפני כארבע שנים, הם מנהלים הליכים רבים בבית המשפט לענייני משפחה, המעידים על עוצמת הסכסוך שבו הם מצויים. התאומים שהביאו לעולם בהליך פונדקאות הם בני שבע היום, כאשר המבקש הוא אביהם הגנטי ובן זוגו לשעבר הוא האב המאמץ. שנה לאחר שנולדו, הביאו בני הזוג לעולם ילדה נוספת, אשר אביה הביולוגי הוא המשיב בהליך זה ואשר אומצה על ידי המבקש.


בחוות הדעת המקצועית שהוגשה אל בית המשפט לאחר אבחון הילדים, המליצו הגורמים הרלוונטיים על משמורת משותפת, הסדרי ראייה שווים והליך טיפולי הכולל את כל בני המשפחה. למרות זאת, הגיש אביהם הביולוגי של התאומים בקשה לביטול האימוץ ההדדי. זאת מכיוון שלדבריו, הילדים גם כך אינם מכירים בהורה הלא ביולוגי כאביהם, וכל הניסיונות לשפר את הקשר נכשלו.


לעומתו טען בן הזוג כי הנתק שנגרם נובע מהתנהגותו הקיצונית של המבקש אשר הוביל לניכור הורי, וכי הבקשה עומדת בניגוד מוחלט לכל ההמלצות המקצועיות אשר לפיהן טובתם של הילדים היא לחדש את הקשר עם שני האבות ועם אחיהם.


היועץ המשפטי לממשלה הוסיף כי הבקשה הוגשה לאור הפרידה וניתוק הקשר - אולם סיבה זו אינה מצדיקה את ביטול האימוץ בהתאם לחוק. עוד טען כי קיימות החלטות שיפוטיות אשר סותרות את הבקשה לביטול האימוץ, ולפיהן יש לפעול כדי לחדש את הקשר ולא לפצל את המשפחה.


בית המשפט יורה על ביטול אימוץ רק במקרים חריגים במיוחד ובהתאם לטובת הילדים


השופטת בחנה תחילה את הוראות חוק האימוץ, שלפיהן צו אימוץ יבוטל רק אם התגלו נסיבות חדשות שלא היו ידועות בזמן שצו האימוץ ניתן, וכן אם בית המשפט ימצא לנכון לבטל את האימוץ ואם ביטולו יהיה לטובת הילד המאומץ.


במשך השנים הוגשו בקשות בודדות לביטול אימוץ, המשיכה השופטת, ורק מעטות מהן התקבלו. מדובר בהחלטה שניתנת רק במקרים חריגים ביותר. במקרה זה, שלושת הילדים נולדו לאחר תכנון משותף של הוריהם, ומאז שהגיעו אל העולם גודלו וחונכו על ידי שניהם ללא קשר למטען הגנטי שהם נושאים. גם אם ההורים נפרדו והפרידה מלווה בסכסוכים קשים ביניהם, הדבר אינו מצדיק את ביטול האימוץ.


התנאים שמציין החוק לביטול האימוץ כלל אינם מתקיימים במקרה זה, סיכמה השופטת, ולכן יש הצדקה לדחות את הבקשה על הסף. מעבר לכך, ביטול האימוץ יפגע בזכותם של הילדים לקיים קשרים עם אחיהם, והדבר עומד בניגוד גמור לטובתם.

 

יש לך שאלה?

פורום זוגות חד מיניים


השופטת הדגישה כי אין מקום לייצר הבחנה בין סוגי ההורות השונים, וכי אין להניח כי צו האימוץ במקרה זה יהיה קל יותר לביטול מאשר מקרים אחרים בגלל הנסיבות הספציפיות של התא המשפחתי הזה. היא הורתה על מחיקת ההליך.


אמ"צ 35945-10-20