בית משפט העליון נדרש בחודש שעבר, להחלטה קשה מנשוא בעניין השאלה האם לקחת ילד מהוריו הלוקים בנפשם, למרות מסירותו ורצונו של האב לגדלו.

 

יש לך שאלה? 

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות
פורום בית משפט לענייני משפחה


מדובר בערעור של אב לבית המשפט העליון, לאחר שנדחה פעמיים. האב, הסובל מהפרעת אישיות קשה, ביקש להשאיר בחזקתו את ילדו בן השלוש אשר הוכרז ע"י עובדים סוציאליים כקטין נזקק.


המומחים ממליצים להוציא את הילד מחזקת ההורים


למבקש ולאשתו, אף היא סובלת ממחלה נפשית, שני ילדים בגילאי 5 ו-3 שנים. הילד הגדול יצא מחזקתם זה מכבר והועבר בהסכמתם לחזקת הוריה של האם. הילד בין השלוש הוכרז כאמור כקטין נזקק, והובא לדיון בבית משפט לנוער בחיפה בעניין המשך הטיפול בילד.


לבית המשפט הובאו עדויות מומחים, ביניהן זו של ד"ר בשרי, אשר מסר בעדותו, כי מדובר בשני הורים שאוהבים מאוד את בנם, אך לפי דבריו " סובלים מבשלות רגשית נמוכה ומקשיים פסיכיאטריים חמורים". לפיכך המליץ שלא לאפשר להם להחזיק בילד. יחד עם זאת, המליץ לבית המשפט על אימוץ פתוח, בו יוכל האב, המעוניין מאוד בשמירה על יחסים עם בנו, להמשיך ולבקר את הילד.


לאחר החלטת בית המשפט לנוער בחיפה להעביר את הילד למשפחת אומנה, פנה היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה להכריז על הילד כבר אימוץ ולהעבירו לאימוץ סגור תוך ניתוק מוחלט מהוריו.


האב מעוניין לגדל את הילד לבדו


האב הביע את רצונו בפני בית המשפט, לגדל את הילד לבדו, בנפרד מאם הילד ובעזרת שירותי הרווחה. בעקבות בקשה זו, נערכה בדיקת מסוגלות הורית נוספת לאב, אשר בה נקבע בשנית, כי למרות רצונו האמיתי להיות אב פעיל לבנו, הוא אינו מסוגל לכך, וטובת הילד להישלח לאימוץ. אולם בקשר לאופי האימוץ, סברו כי ישנה עדיפות לאימוץ פתוח ולהמשך קשר כלשהו עם האב.


בעקבות עדות זו, ובעקבות תסקיר סוציאלי נוסף, קיבל בית המשפט לענייני משפחה את המלצת המומחים מטעם המשיב, והכריז על הילד כבר אימוץ. האב בתגובה ערער לבית המשפט המחוזי ומשלא התקבל ערעורו, פנה לבית המשפט העליון.


טענתו העיקרית של האב, בבואו לערער, היא שדעת המומחים ניתנה שלא באופן הוגן, לפי אמות מידה של "הורה אידיאלי" שהוא לעולם לא יוכל להם. עוד הוא טוען כי טענות המומחים הוסטו באופן טבעי לטובת אלה המבקשות אותן, קרי המשיבה.


שופט בית המשפט העליון: החלטה קשה מנשוא


בבואו לדיון בעניין, מציין השופט אליקים רובינשטיין מבית המשפט העליון, את הקושי הרב בקבלת החלטה שכזאת.


השאלה האם להכריז על הקטין כבר אימוץ הינה שאלה הרת גורל, לפי השופט, וכן באם יוכרז כבר אימוץ נותרת השאלה האם לנתק אותו לחלוטין מאביו ואמו או שמא לאפשר לו להיות בקשר סדיר עמם.


השופט התייחס לשאלות הרות גורל אלו בחומרה רבה. בהחלטתו הוא אף ציין את תחושותיו הקשות בעת הדיון ואף תיאר זאת בציטוט מן המקרא שהחלטה זו "קשה עלי כקריעת ים סוף".


לאחר דיון ארוך, השופט החליט לדחות את טענותיו של האב, ולמרות רצונו העז של האב לגדל את בנו, החליט השופט בלב כבד לקבל את המלצת המומחים בעניין אי מסוגלותו של האב ולהכריז על הילד כבר אימוץ סגור. למרות זאת, השופט פתח צוהר של תקווה לאב בהחלטתו לאפשר לו לפנות שוב לבית המשפט, כשיגיע הילד לגיל חמש, ולבדוק אפשרות בעניין הרחבת אופי האימוץ.