נדירים המקרים שבהם בית המשפט ייעתר לבקשתו של נאשם לחזור בו מהודאתו בביצוע עבירה פלילית אחרי שהתנהל כנגדו הליך פלילי והוא הורשע בביצוע המעשים שיוחסו לו בכתב האישום. עם זאת, בנסיבות חריגות, סעיף 153 לחוק סדר הדין הפלילי מתיר לבית המשפט לאפשר לאדם לחזור מהודאה באשמה, גם במקרים שבהם ההודאה ניתנה במסגרת הסדר טיעון. במקרים חריגים אלה, הכרעת הדין תבוטל והדיון המשפטי יחל מחדש.


לאחרונה דן בית המשפט המחוזי בבאר שבע בערעורו של צעיר בשנות ה-20 לחייו, אשר ביקש לחזור בו מהודאתו בתקיפת בת זוגו, ולבטל את כל ההליך המשפטי שהתבצע לאחר שנתן את ההודאה, לרבות הרשעתו וגזר הדין שהוטל עליו אשר קבע כי עליו לרצות מאסר למשך עשרה חודשים.


האם הגבר היה מיוצג במקצועיות ובתקינות במהלך ההליך הפלילי?


הצעיר ביקש לנהל את המשפט מחדש, מאחר שלטענתו, עורכת הדין אשר ייצגה אותו במסגרת ההליך הפלילי הייתה בקשר עם בת זוגו שאותה הואשם כי תקף, וייצגה אותה בהליך אחר, כך שהייתה בכפל נאמנות ובניגוד אינטרסים ולא ייצגה אותו באופן המקצועי והטוב ביותר.


הרכב של שלושה שופטים דן בבקשתו של הצעיר, וקבע כי תחושתו באשר להתנהלותה של עורכת הדין מובנת ומוצדקת, ללא צורך בהכרעה האם באמת פעלה בניגוד אינטרסים. בשל אותה עמימות שגרמה למערער להטיל ספק בתקינותו של ההליך אשר התנהל כנגדו, הוחלט לקבל את בקשתו ולבטל את הכרעת הדין וגזר הדין. לאור תוצאה זו, כתב האישום יוגש כנגדו מחדש וההליך יחל מבראשית.


הצעיר הודה בעבירות אלימות ואיומים כלפי בת זוגו ובתה שניסתה להגן עליה, וכן בהשלכת החתול של בת הזוג מהחלון


לפני מספר חודשים ניתן גזר דינו של האיש, אשר הורשע בהתאם להודאתו באירוע אלימות כלפי בת זוגו ובתה. על פי כתב האישום שבו הודה במסגרת הסדר הטיעון, הוא הכה באגרופים את בת זוגו ואף זרק אותה על קיר. בתה של האישה ושכנתה שניסו להרגיעו הותקפו אף הן, וחתולה של בת הזוג הושלך מהקומה השנייה.


הסדר הטיעון השמיט אירועי אלימות נוספים שהתרחשו לכאורה באותו אירוע. מעבר לעונש המאסר שהוטל עליו, במסגרת גזר דינו הוא חויב לפצות את בת זוגו בסכום של 4,000 שקלים. לאחר מכן הגיש ערעור לבית המשפט בבקשה שיאפשרו לו לשוב בו מהודאתו באשמה ולנהל את המשפט מהתחלה.


אילו נסיבות לא שגרתיות הובילו למסקנה שבקשתו של הצעיר מוצדקת?


שלושת השופטים הזכירו כי רק במקרים נדירים יתיר בית המשפט לנאשם לחזור בו מהודאה והסכמה לפרטי כתב אישום במסגרת הסדר טיעון, בייחוד במקרים שבהם ההליך כבר הסתיים והענישה נקבעה. זאת בין היתר בשל החשש שהנאשם פשוט אינו מרוצה מהעונשים שהוטלו עליו ומבקש להשיב את הגלגל אחורנית.


עם זאת, המשיכו השופטים, במקרה הזה הצביע הנאשם על נסיבות מאוד לא שגרתיות. לטענתו, עורכת הדין שייצגה אותו בכל שלבי המשפט הייתה בניגוד אינטרסים גמור. זאת מכיוון שהייתה בקשר עם זוגתו - אותה אישה אשר הוא הואשם בכך שתקף אותה - וייצגה אותה במסגרת הליך פלילי אחר.


לדברי הצעיר, עורכת הדין העבירה לידי בת זוגו מסמכים שהוא עצמו העביר אליה. הוא הציג הודעה ששלחה אליו בטעות עורכת הדין, אשר הייתה מיועדת לבת הזוג, ובה המסמכים האמורים ואזהרה שאסור לה אפילו לרמוז כי ראתה את אותם מסמכים. הודעה זו נשלחה אליו בטעות לאחר שהושג עם הפרקליטות הסדר הטיעון בעניינו, אך לפני שההליך המשפטי הסתיים ועוד טרם שלב הטיעונים לעונש.


למעשה, טען הצעיר, בשלב שבו עורכת דינו הייתה צריכה לפעול אך ורק לטובתו אחרי שהודה כי תקף את בת זוגו, היא הייתה בקשר עם אותה בת זוג ואף החליטה להעביר לידיה מסמכים הקשורים אליו, שהוא עצמו העביר לה.


עורכת הדין שייצגה אותו טענה כי ייצגה אותו במסירות ובנאמנות, אך השופטים קבעו כי מדובר בנסיבות הגורמות לאי נוחות
עורכת הדין הכחישה כי פעלה באופן לא מקצועי או בניגוד אינטרסים, אף על פי שהודתה כי הייתה בקשר עם בת הזוג, אך טענה כי הצעיר היה מודע לקשר זה. בעניין הודעת הוואטסאפ טענה כי לא הייתה קשורה אליו בכלל, ונשלחה אליו בטעות.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


השופטים הבהירו כי אין מספיק ממצאים כדי לקבוע האם חשדותיו של הצעיר אכן נכונים, אולם הנסיבות מותירות הרגשת אי נוחות וניתן להבין את תחושתו המוצדקת לגבי ניגוד האינטרסים. לאור הנסיבות החריגות הללו, הוחלט לקבל את בקשתו ולאפשר לו לנהל את המשפט מהתחלה, תוך חזרה מהודאתו וביטול גזר הדין שכבר ניתן בעניינו.

 

עפ"ג 50497-07-21