לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בכפר סבא עונשו של גבר אשר הודה כי תקף נהג אוטובוס במהלך נסיעה, והורשע בתקיפת עובד ציבור. הגבר, אשר ביקש מהנהג לעצור באמצע הדרך במקום שאין בו תחנה מוסדרת וסורב, ניגש אל הנהג, תפס אותו בחולצתו והכה את מכונת הכרטיסים, עד שהנהג נאלץ לעצור. הוא אף לקח את ארנקו של הנהג ושפך את תכולתו, וכן נטל את הטלפון הנייד שלו.


במהלך גזר הדין הוזכר שלגבר יש 19 הרשעות פליליות קודמות, לרבות מאסר על תנאי שניתן לו בגין עבירה זהה. סנגורו ביקש להתחשב בכך שהאלימות במקרה התקיפה הייתה ברף נמוך, ולנהג לא נגרמה פגיעה פיזית של ממש.


השופטת הזכירה כי עבירות אלימות אשר מופנות כנגד עובדי ציבור הן חמורות באופן מיוחד. במקרה הזה, אחיזת חולצתו של הנהג באופן מאיים בזמן הנסיעה סיכנה את שלומם של כל נוסעי האוטובוס. בשקלול כל הנסיבות החליטה השופטת להטיל על הגבר עונש מאסר קצר של חודשיים, אך הורתה גם על הפעלת עונש המאסר המותנה, כך שסך הכול הוא ירצה שמונה חודשי מאסר. כמו כן הוא יפצה את נהג האוטובוס ב-1,000 שקלים.


בין שלל עבירות האלימות והרכוש שצבר הנאשם במשך השנים, הוא כבר הורשע בעבר בתקיפת עובד ציבור


במסגרת הטיעונים לעונש, תיארה הפרקליטות את חומרת מעשיו של הנאשם, אשר תקף את הנהג בזמן תפקידו ובמהלך הנסיעה, כך שפוטנציאל הנזק של מעשיו היה גבוה וחמור. הפרקליטות אף ביקשה להתחשב בהרשעותיו הפליליות הרבות, וביקשה להטיל עליו עשרה חודשי מאסר בפועל, וכן להפעיל את המאסר המותנה של ששת החודשים, כך שירצה בפועל 16 חודשים מאחורי סורג ובריח.


מנגד, ההגנה ביקשה להדגיש כי אף על פי שתקיפת עובד ציבור נחשבת לעבירה חמורה, הגבר לא התנהג באלימות חמורה ולא גרם לנזקים פיזיים של ממש. כמו כן הצביעה ההגנה על כך שהנאשם הודה באופן מלא בביצוע העבירה, וביקשה להתחשב בנסיבותיו האישיות הכוללות בעיות רפואיות מורכבות.


תקיפת עובדי ציבור בזמן שהם מבצעים את תפקידם פוגעת גם בביטחונם האישי וגם בסדר החברתי ובאפשרותם של עובדי הציבור לבצע את עבודתם


בבואה לקבוע את מתחם הענישה הראוי, הזכירה השופטת את החומרה והמסוכנות שבתקיפת נהג אוטובוס בזמן הנהיגה, ואת התנהגותו המאיימת של הנאשם אשר ניגש אל הנהג מירכתי האוטובוס לאחר שסירב לבקשתו לעצור, והכה את מכונת הכרטיסים.


השופטת בחנה את העונשים המקובלים שניתנו במקרים דומים של תקיפת עובד ציבור, וציינה כי מדובר במנעד רחב של ענישה. למשל, במקרה שבו אדם איים וקילל פקח מכיוון שרשם לו דוח חניה, ואף הכה אותו בצווארו, נגזרו עליו שמונה חודשי מאסר.


במקרה אחר, נהג משאית התבקש על ידי שוטרים למסור להם את מפתחות הרכב לצורך חקירה, ובתגובה לכך הוא התפרע, איים שישחט אותם והכה אותם באגרופיו. במקרה זה הוטל עליו עונש קל יחסית, הכולל תשלום פיצויים וקנס וכן ריצוי שירות לתועלת הציבור.


במקרה נוסף שהציגה השופטת, גבר שזרק עציץ פלסטיק על ראשה של עובדת בלשכת התעסוקה אשר טיפלה בעניינו, נדון לרצות ארבעה חודשי עבודות שירות. במקרה אחר, אדם שסטר ובעט פעמים רבות בעובד מאפיה שלא הסכים לקבל ממנו שטר כסף קרוע, נשלח לרצות 11 חודשי מאסר בפועל.


בחינת נסיבות המקרה הזה הביאה את השופטת למסקנה כי מתחם הענישה ההולם נע בין מאסר מותנה ועד שמונה חודשי מאסר בפועל.


הגבר הודה בביצוע העבירה ולקח עליה אחריות, אך עם זאת, עברו הפלילי העשיר עמד לחובתו


השופטת בחנה את נסיבותיו האישיות של הגבר לצורך קביעת העונש בתוך המתחם שנקבע. היא שקלה לטובה את העובדה שהודה במעשיו בשלב מוקדם בהליך הפלילי ואף לקח עליהם אחריות, וכן ציינה כי נהג האוטובוס קיבל בחזרה את הכסף שנלקח מארנקו.


עם זאת, לחובתו עמדו 19 הרשעות קודמות הקשורות לעבירות אלימות, רכוש וסמים, וכן עמד לחובתו המאסר המותנה אשר נגזר עליו בגין תקיפת עובד ציבור. בסופו של דבר הוחלט להפעיל את תקופת המאסר המותנה למשך חצי שנה, ולהוסיף על כך חודשיים, כך שסך הכול ירצה מאסר בפועל לתקופה של שמונה חודשים.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


מעבר לכך הוטלו עליו מאסרים מותנים למשך שישה חודשים, אשר יופעלו אם יבצע עבירות דומות בשלוש השנים שלאחר שחרורו. כמו כן הוא נדרש לפצות את נהג האוטובוס בסכום של 1,000 שקלים.

 

ת"פ 33352-03-21