בית משפט השלום ברמלה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לאישה שצילמה תעודות זהות וכרטיסי אשראי של לקוחות לצורך צירופם למועדון לקוחות והשתמשה בפרטים לרכישת טלפונים סלולריים וציוד יקר ערך בשווי כולל של עשרות אלפי שקלים. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי התנהגותה של האישה הייתה מתוכננת, שיטתית ונעשתה תוך פגיעה באמון מעסיקיה ובאמון הלקוחות שמסרו לידיה את כרטיסי האשראי שלהם. על כן, השופט גזר עליה עונש של שמונה חודשי מאסר, הפעיל עונש מאסר מותנה לתקופה של 6 חודשים והטיל עליה רכיבי ענישה נוספים.


עובדת בחנות כלי בית רכשה ציוד יקר ערך באמצעות פרטי אשראי של לקוחות


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, אישה שעבדה בחנות כלי בית נהגה לצרף לקוחות למועדון הלקוחות של החנות. לצורך צירוף הלקוחות היא צילמה את תעודות הזהות של המצטרפים כדי לסרוק אותם למערכת הממוחשבת של החנות. בזמנים הרלבנטיים האישה הוכרזה כפושטת רגל והוצא נגדה צו לעיכוב יציאה מהארץ.


לפי האישום הראשון, האישה הציעה ללקוחה להצטרף למועדון הלקוחות של החנות ולאחר שהלקוחה הסכימה, האישה צילמה את תעודת הזהות שלה ואת כרטיס האשראי שלה. עוד באותו היום האישה רכשה שני מכשירי טלפון ניידים בשווי של 9,711 שקלים תוך שימוש בכרטיס האשראי של הלקוחה ובתעודת הזהות. בהמשך האישה רכשה עוד שלושה טלפונים ניידים באמצעות כרטיסי אשראי של לקוחות החנות.


לפי האישום השני, האישה רכשה במרמה שירותים ומוצרים בסך כולל של 37,600 שקלים תוך שימוש בכרטיסי אשראי של לקוחות החנות. לפי האישום השלישי, האישה רכשה במרמה שלושה מכשירי טלפון ניידים נוספים בשווי כולל של 14,000 שקלים ואף ניסתה לרכוש מכשיר נוסף בשווי של 6,116 שקלים.


האישה ירקה לעבר פקח שנתן לה דו"ח בגין השלכת פסולת ברבים


בכתב אישום נפרד שהוגש נגד האישה היא הואשמה בכך שירקה לעבר פקח, צעקה עליו וסירבה לחתום על הדו"ח שנתן לה לאחר שנתפסה כשהיא משליכה פסולת ברשות הרבים.


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע שלנוכח הפגיעה בערכים המוגנים שכוללים את השמירה על רכוש הזולת, האמון והוודאות הנוגעים לתשלום בכרטיסי אשראי, מתחם הענישה ביחס לאירוע הראשון נע בין מספר חודשי מאסר בפועל ועד ל-15 חודשי מאסר בפועל, כאשר ביחס לכתב האישום השני נקבע כי העונש נע בין עונש מאסר מותנה ועד למספר חודשי מאסר בפועל.


התנהלות מתוכננת ושיטתית


השופט ציין כי מבלי להקל ראש בעובדות כתב האישום שעוסק ביריקה לעבר הפקח, רוב החומרה בגזר הדין מיוחסת לאישה עקב מעשי ההונאה, המרמה, ההתחזות והזיוף המתוארים בכתב האישום. השופט הוסיף שכתב האישום הראשון שהוגש נגד האישה מתאר התנהלות שיטתית ומתוכננת אשר במסגרתה האישה קיבלה מוצרים ושירותים בשווי כולל של כ-70 אלף שקלים וזאת תוך מעילה באמון המעסיקה והלקוחות שמסרו לה את כרטיסי האשראי שלהם.


השופט קבע שעבירות מהסוג שביצעה האישה מחייבות להשית עליה עונש חמור אשר ירתיע אותה ואת הרבים מביצוע עבירות כאלו. השופט ציין כי לא מדובר באישה שגנבה מוצרי צריכה בסיסיים ופעלה ממניעים של מחסור ומצוקה, אלא באישה שבחרה לרכוש מוצרים ושירותים שניתן למכור בנקל כדי לאפשר לה להמשיך ולהמר.


האישה לא השיבה לנפגעי העבירה את כספם


השופט הוסיף כי האישה לא השיבה לנפגעי העבירות את הכספים שגזלה מהם וקבע כי החרטה שהביעה היא מילולית ותו לא. עוד צוין כי האישה נשלחה לשירות המבחן ולבית המשפט הקהילתי כדי שתינתן לה הזדמנות לבחור בדרך שיקומית טיפולית, אך דרך זו לא צלחה. בתסקיר המבחן שנערך לאישה צוין כי היא לא הגיעה לפגישות בשירות המבחן ולכן לא נמסרה לבית המשפט כל המלצה בעניינה.


האישה נקלעה לחובות כבדים עקב הימורים ולהליך פשיטת רגל


בתסקיר משנת 2021 צוין כי האישה בגיל 46, גרושה, אם לשניים, סיימה 12 שנות לימוד, וגדלה בבית בעל דפוסי התמכרות להימורים ולאלכוהול. עוד צוין כי האישה החלה להתמכר להימורים ונקלעה לחובות כבדים ולהליך פשיטת רגל. השופט התרשם כי האישה היא בעלת דפוסי חשיבה והתנהלות אימפולסיביים ועברייניים אשר מובילים אותה להתנהגות פורצת גבולות ועבריינית.


בתסקיר שנערך לאישה בחודש אוקטובר בשנת 2021 צוין כי לא ניתן מענה טיפולי הולם לצרכיה ולכן לא ניתנה כל המלצה שיקומית לגביה. השופט ציין שלאישה יש עבר פלילי שכולל הרשעה קודמת בעבירה של מרמה, הונאה וגניבה בכרטיס חיוב. בדבריה האחרונים לבית המשפט האישה הביעה צער וחרטה על מעשיה אך השופט קבע שניכר שאין לה אפשרות להתבונן באופן ביקורתי על מעשיה.


האישה מימנה את התמכרותה להימורים מכיסו של הזולת


בסופו של דבר, השופט קבע שהאישה ביצעה מעשי מרמה חמורים ומתוכננים תוך שימוש בכרטיסי אשראי של אחרים וקיבלה סכומי כסף גדולים שלא השיבה. לקביעתו, האישה לא עלתה על דרך שיקומית והמשיכה לממן את התמכרותה להימורים באמצעות כספים מכיסו של הזולת.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


על כן, השופט הטיל על האישה עונש של 8 חודשי מאסר בפועל, הפעיל עונש מאסר מותנה לתקופה של 6 חודשים שירוצה במצטבר לעונש המאסר בפועל, וכן השית עליה עונש מאסר על תנאי לתקופה של 6 חודשים שלא יופעל אלא אם היא תבצע עבירה בעלת יסוד של מרמה, הונאה, זיוף או כל עבירה אחרת שבה היא הורשעה.


ת"פ 49342-04-19