על פי ההלכה היהודית, קיימות מספר עילות גירושין אשר אם אחת מהן מתקיימת, ניתן להגיש תביעה לגירושין בבית הדין הרבני ולהסדיר את הגט בהקדם. במקרים רבים, לגירושין בעקבות קיומה של עילה לגירושין קיימות השלכות מרחיבות בנוגע להליך הגירושין, החל מחיוב בגט ועד שלילת כתובה ומזונות ועוד.


הוכחת "מעשה כיעור" היא אחת מעילות הגירושין האמורות. מדובר במקרים שבהם ישנו חשד מבוסס לכך שאישה נשואה אינה מתנהגת ככזאת, כאשר ההגדרות לאותה התנהגות מגוונות ונרחבות, ויכולות לכלול התרועעות עם גבר אחר, יציאה בשעות לילה וכדומה.


על פי ההלכה, בגידה מוגדרת כקיום יחסי אישות עם גבר אחר, וכדי להוכיח בגידה יש להביא שני עדים שיכולים להעיד על הבגידה. פעמים רבות, כאשר גבר מאשים את אשתו בבגידה אך אין לו הוכחות חד משמעיות לכך, הוא יכול לדרוש גירושין בעילה של מעשה כיעור.


כיצד בית הדין הרבני קובע כי התקיים מעשה כיעור, ומהן השלכותיה של קביעה זו?


כאשר מוגשת תביעה לגירושין בעילה של מעשה כיעור, בית הדין הרבני מכריע האם אכן האישה התנהגה באופן שנחשב לבגידה או שמדובר בטענה ללא שחר. כדי להוכיח מעשה כיעור יש להציג ראיות נסיבתיות אשר יכולות להצביע על חוסר נאמנותה של האישה, כגון עדות של חוקר פרטי שראה כי האישה בילתה בלילה בביתו של גבר זר וכדומה.


כאשר מתקבלת הטענה על מעשה כיעור, ההחלטה יכולה לחייב את האישה בגירושין, ולשלול ממנה את מזונותיה וכן את כספי הכתובה.


האישה הכחישה את שהותה אצל גבר אחר, אך סירבה לעבור בדיקת פוליגרף


לאחרונה דן בית הדין הרבני האזורי בתל אביב יפו בתביעת גירושין של גבר, אשר חי בפירוד מאשתו בשנה האחרונה. לטענתו, האישה ניהלה רומן שעדיין נמשך עם גבר אחר, מבלה בחברתו פעמים רבות ואף לנה בביתו. הוא אף שלח חוקר פרטי שעקב אחריה ותיעד אותה נכנסת לביתו של אותו גבר בשעות הערב יחד איתו, ויוצאת ממנו רק בבוקר למחרת.


מנגד הכחישה האישה את טענתו, והסבירה כי אספה בבוקר עמית לעבודה, אולם דבריה נסתרו מאחר שבבוקר היא נסעה לבד מהמקום, ואף רכבה תועד חונה בקרבת ביתו של הגבר האחר במשך כל הלילה.


כמו כן טענה האישה כי בעלה הוא זה שמבלה עם נשים אחרות, בעודו מאשים אותה בהאשמות שווא. למרות זאת היא ביקשה לשקם את יחסיהם ולהפנות אותם לשלום בית.


בית הדין שלח את השניים לבצע בדיקת פוליגרף, והם הסכימו, אולם לבסוף האישה התחרטה וסירבה לבצע את הבדיקה, לאחר שנדחתה דרישתה שבעלה ייחקר על יחסיו עם נשים אחרות.


דוח החקירה של החוקר הפרטי הוכיח כי רכבה של האישה חנה כל הלילה ליד ביתו של הגבר האחר


שלושת דייני בית הדין התייחסו לדוח החקירה שהציג בפניהם התובע, אשר הראה כי האישה שהתה במשך לילה שלם בדירתו של הגבר השני. הדיינים הבהירו כי לצורך הוכחת בגידה, יש צורך בשני עדים, ואילו במקרה זה החוקר לא העיד בפני בית הדין והאישה עצמה הכחישה כי שהתה בביתו של אותו גבר.


עם זאת, במהלך הדיון הציג הגבר את סרטון הווידאו המראה את רכבה של האישה ליד ביתו של הגבר האחר, בעוד האישה טענה שאינה יודעת במה מדובר. הדיינים הבהירו כי הווידאו מציג באופן חד משמעי את האישה נכנסת לביתו של הגבר יחד עמו בחצות הליל, ויוצאת משם רק בבוקר. למרות זאת, האישה לא סיפקה הסבר של ממש לדברים, ואף סירבה לעבור בדיקת פוליגרף שבה ניתן היה לברר את טענותיה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני


הדברים מדברים בעד עצמם, קבעו הדיינים, וברור שמדובר במקרה זה במעשה כיעור. מעבר לכך, הוסיפו הדיינים, ההלכה מחייבת את הצדדים להליך המשפטי להשיב לכל שאלה שמפנה אליהם בית הדין, ואין להם אפשרות שלא להשיב. במקרה של סירוב, הדבר נחשב להודאה מוחלטת לדברים שאליהם התייחסה שאלת בית הדין. במקרה זה, האישה סירבה לענות על שאלות בית הדין, ובכך למעשה הודתה שבילתה לילות שלמים אצל הגבר האחר.


לאור כל זאת, החליטו הדיינים לקבל את תביעתו של הגבר ולחייב את האישה בגט ובגירושין, וזאת עקב מעשה כיעור ועבירה על הדת. סידור הגט נקבע מספר ימים לאחר קבלת התביעה.


תיק 315058/4