לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בתל אביב יפו עונשו של גבר בשנות ה-50 לחייו, אשר הטריד ופגע בפרטיותו של גבר אחר שאותו הכיר באתר היכרויות לגברים הומוסקסואליים, קיים איתו מספר מפגשים מיניים ולאחר מכן התכתב איתו תחת זהות אחרת, הפיץ תמונות אינטימיות שלו ואיים שיספר לאביו על נטייתו המינית.


במסגרת הטיעונים לעונש ביקשה הפרקליטות להטיל עליו עונש עבודות שירות לכל הפחות, לצד תשלום קנס ופיצויים למתלונן, והבהירה כי מדובר במקרה של פגיעה קשה בפרטיות. עורכת דינו של הגבר הדגישה כי מדובר באדם נורמטיבי ללא עבר פלילי, אשר לקח אחריות על מעשיו והביע עליהם חרטה.


השופט התחשב בכך שאין לגבר הרשעות קודמות, וכן בעבודה שהודה והבין את חומרת מעשיו. עם זאת, הוא לא הביע אמפתיה לגבר שאותו הטריד, ולנוכח מידת הפגיעה בו הבהיר השופט כי יהיה עליו לשלם פיצויים משמעותיים. על כן גזר הדין כלל ריצוי עבודות שירות במשך חמישה חודשים, ארבעה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך של 1,000 שקלים ותשלום פיצויים למתלונן בסכום של 5,000 שקלים.


הנפגע סיפר לנאשם כי קרובי משפחתו אינם מודעים לזהותו המינית - הנאשם איים כי יספר על נטייתו לאביו והפיץ לחבריו תמונות אינטימיות


בכתב האישום שהוגש כנגד הגבר פורטו נסיבות המקרה, אשר אירע בשנת 2015: לאחר שהתכתבו באתר ההיכרויות והנפגע סיפר לנאשם כי הוא מסתיר את נטייתו המינית מבני משפחתו, הם נפגשו מספר פעמים ואז הקשר ביניהם נפסק.


לאחר מכן הגבר פתח פרופיל פייסבוק תחת זהות אחרת ופנה לנפגע כשהוא מציג עצמו כאדם אחר. הם התכתבו ביניהם ובמהלך קשר זה הנפגע שיתף את הנאשם בפרטים אישיים רבים, ואף שלח לו תמונות אינטימיות.


בשלב מסוים ובמשך תקופה של כחמישה חודשים, שלח הנאשם לנפגע הודעות רבות ובהן איים כי יחשוף את האמת עליו בפני חבריו ואביו, ואף שלח הודעות לחמישה מחבריו ובהן צריף תמונות אינטימיות שלו. בהודעות אלו פגע הנאשם בפרטיותו של הנפגע, הכפיש אותו, וכן חשף את ההתכתבויות ביניהם ואת זהותו המינית.


במשך פרק זמן ארוך פגע הנאשם בפרטיותו ובשלוות נפשו של הנפגע


הפרקליטות הציגה את מעשיו של הנאשם כמסע נקמה ממושך ומתוכנן שביצע כנגד הנפגע, תוך פגיעה מהותית בו. על כן ביקשה הפרקליטות מהשופט לקבוע מתחם ענישה שינוע בין שישה חודשי עבודות שירות ועד 14 חודשי מאסר בפועל, ונוסף על כך קביעת פיצויים וקנס כספי.


הסניגורית ביקשה להדגיש כי הגבר הוא אדם שומר חוק, אשר הביע צער על מה שעשה כבר בשלב החקירה במשטרה ובכך לקח אחריות על המעשים. עוד טענה כי התמונות שהפיץ לא צולמו במסגרת ההתכתבות הפרטית בין שני הגברים, אלא נלקחו מהרשתות החברתיות. לאור זאת ומכיוון שהנאשם סועד את אימו המבוגרת, ביקשה הסניגורית להסתפק בקביעת עונש מאסר על תנאי ותשלום פיצויים.


מהו העונש ההולם בגין פגיעה פרטיות, הפצת תמונות אינטימיות ואיומים בחשיפת זהות מינית?


הזכות לפרטיות מעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ועל כן יש לה מעמד חוקתי. עבירות הפוגעות בפרטיותו של אדם פוגעות בערכים מהותיים, והעונש בגינן יכול להגיע על לחמש שנות מאסר בפועל.


בשנים האחרונות ישנה תופעה הולכת וגדלה של ניצול הרשתות החברתיות לצורך ביצוע עבירות פגיעה בפרטיות, לאור הקלות והחשאיות שהמרחב האינטרנטי מאפשר. בחינת פסקי דין שניתנו במקרים דומים אך נסיבות אחרות, הראתה כי מנעד הענישה נע בין מספר חודשי עבודות שירות ועד תקופת מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


במקרה זה, הבהיר השופט, מדובר בפגיעה קשה בפרטיות, תוך ניצול הקשר שנבנה בין שני הגברים והפרטים האינטימיים שנחשפו במהלכו. הנאשם פעל בצורה מתוכננת ומחושבת, וגרם לנפגע נזק ממשי. על פי קביעת השופט, מתחם הענישה ההולם במקרה זה נע בין כמה חודשי שירות ועד שנת מאסר בפועל.


מכיוון שמדובר באדם נורמטיבי ללא הרשעות קודמות, וחלפו כבר יותר משש שנים מאז ביצוע העבירות, קבע השופט לבסוף כי הנאשם ירצה שישה חודשי עבודות שירות, וישלם קנס כספי בסך 1,000 שקלים וכן פיצוי לנפגע בסכום של 5,000 שקלים.

 

ת"פ 25116-12-18