לאחרונה נדרש בית משפט השלום בנצרת להכריע מה העונש ההולם לגבר אשר הורשע במספר מקרים של תקיפת בת זוגו, בין היתר בזמן שנשאה ברחמה את ילדם המשותף וגם לאחר הלידה. אירועי האלימות התרחשו בשנים 2015-2017, גם לאחר שבני הזוג נפרדו.


האלימות כלפי בת הזוג לא הייתה חמורה, אולם גרמה לה להתנהל בפחד מתמיד מפני ההתפרצות הבאה


שירות המבחן אשר התבקש על ידי סניגורו של הגבר לבחון האם ניתן לבטל ההרשעה, התרשם כי הוא כלל לא לקח אחריות על מעשיו וכי רמת המסוכנות הנשקפת ממנו כלפי בת זוגו לשעבר ושני ילדיו גבוהה. על כן המליץ שירות המבחן להותיר את ההרשעה על כנה ואף להטיל עליו ענישה הרתעתית הכוללת מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.


השופטת החליטה שאין הצדקה לבטל את ההרשעה במקרה זה, וציינה כי אף שרף האלימות לא היה חמור, מעשיו המתמשכים של הנאשם גרמו לבת זוגו להיות במצב של אימה וחשש מתמיד מהתפרצויות הזעם שלו. עם זאת, מעשיו לא תוכננו מראש ולא מדובר באלימות קיצונית.


בסופו של דבר החליטה השופטת כי ניתן לבוא לקראתו ולהימנע מהטלת מאסר ממשי בין כותלי הכלא. העונש שהוטל על הנאשם כלל שבעה חודשי עבודות שירות, תשלום פיצויים בסך של 4,000 שקלים לבת הזוג לשעבר, והתחייבות כספית להימנע ממעשי אלימות בעתיד.


האישה הותקפה פעמיים במהלך ההיריון, ועברה תקיפה נוספת גם לאחר הפרידה


מערכת היחסים בין בני הזוג לשעבר הייתה רצופה מהמורות וקשיים. על פי כתב האישום שבו הודה והורשע הנאשם, בשנת 2015, כאשר האישה הייתה בחודש השלישי להריון, החל ביניהם ויכוח שבמהלכו הוא אחז את האישה בכתפיה בעוצמה. כחודשיים לאחר מכן, אחרי בדיקת מי שפיר שעברה האישה, תקף אותה הגבר שוב, השליך עליה חפצים וקילל אתה.


מספר חודשים חלפו ובין השניים התפתח ויכוח, שבעקבותיו השליך הגבר קופסת אוכל מלאה במזון קפוא על בת זוגו, אחז אותה בכתפיה וגרר אותה ברחבי הדירה. בעקבות תקיפה זו, האישה נפרדה מהגבר ועזבה את דירתם. לאחר שכבר היו פרודים, הותקפה האישה שוב בכך שהגבר אחז בכוח בכף ידה.


הנאשם לא שיתף פעולה עם שירות המבחן, ואובחן כי נשקפת ממנו מסוכנות כלפי בת זוגו לשעבר וילדיהם


שירות המבחן התבקש להכין תסקיר בעניינו של הנאשם, וכן לבחון את האפשרות לבטל את הרשעתו. ואולם, הנאשם לא שיתף פעולה עם התהליך, ולאור שיחה עם האישה, וקבלת מסמכים מאגף הרווחה והערכת מסוכנותו, המליץ קצין המבחן שלא לבטל את ההרשעה, וכן להטיל עליו עונש משמעותי הכולל מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.


האישה תיארה מגוון סוגי אלימות שאותם חוותה במהלך הקשר הזוגי, ותסקירי אגף הרווחה העריכו כי רמת המסוכנות של הגבר גבוהה - הן כלפיה והן כלפי שני ילדיהם המשותפים.


הפרקליטות ביקשה להטיל עליו מאסר בפועל, לצד תשלום פיצויים משמעותיים לאישה וענישה נלווית. זאת לאור האלימות הבוטה שבה נקט כלפי בת הזוג ומדיניות הענישה המחמירה עם מקרי אלימות במשפחה.


הנאשם, אשר ייצג את עצמו בשלב הטיעונים לעונש, טען אמנם כי הוא לוקח אחריות על מעשיו, אך הוסיף כי חלק מהאירועים סולפו או הוגזמו כדי להרחיקו מילדיו.


כיצד נקבע העונש ההולם ומהן הנסיבות המקלות אשר הביאו את בית המשפט למסקנה כי ניתן להסתפק בעבודות שירות?


בבחינת הנסיבות הקשורות בביצוע העבירות, תיארה השופטת כי מערכת היחסים הזוגית בין הגבר והאישה הייתה סוערת, וכללה התנהגות של זעם וחוסר שליטה עצמית מצדו של הנאשם. אמנם האישה לא ספגה חבלות קשות או הותקפה באופן חמור, המשיכה השופטת, אולם חיה בתחושת פחד תמידית מפני התפרצויותיו של בן זוגה. השופטת קבעה כי מתחם הענישה הראוי במקרה זה נע בין כמה חודשי עבודות שירות ועד שנת מאסר בפועל.


מדובר בהסתבכותו הראשונה והיחידה של הגבר במעשים פליליים. הוא לא הביע צער וחרטה של ממש על מעשיו, והשופטת ציינה כי תסקיר שירות המבחן בעניינו חריג בהמלצותיו ומסקנותיו השליליות.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית

 

עם זאת, מאז ביצוע העבירות חלפו חמש שנים, והוא הודה בהן. על כן בסופו של דבר קבעה השופטת כי יוכל לרצות את עונשו במסגרת עבודות שירות בלבד, לתקופה של שבעה חודשים. מעבר לכך הוא חויב לפצות את האישה בסכום של 4,000 שקלים, ולחתום על התחייבות כספית שלא להיות מעורב בעבירות אלימות בעתיד.


ת"פ 48601-10-18