לאחרונה נקבע עונשו של גבר אשר הורשע בעבירות איומים, התנהגות פרועה במקום ציבורי ותקיפת עובדי ציבור. זאת בעקבות ביקורו במרפאת קופת חולים לפני כשנה, שבמסגרתו התפרע, איים על הרופאה שהייתה אמורה לבדוק אותו וקילל אותה. כמו כן תקף הגבר רופא ואח שהגיעו לסייע לרופאה וניסו להרגיע אותו.


הפרקליטות הציגה בפני בית המשפט את עברו הפלילי של הגבר הכולל מספר הרשעות בגין עבירות אלימות, וביקשה להטיל עליו מאסר בפועל למשך 12 חודשים, וכן להפעיל את המאסר המותנה אשר קיים לחובתו מהרשעה קודמת, שנקבע על ארבעה חודשי מאסר. מנגד, סנגורו של הגבר טען כי מדובר במעשים מינוריים שלא היו מבשילים כלל לכדי כתב אישום לולא עברו הפלילי.


השופט חידד את הצורך בענישה מחמירה ומרתיעה כאשר מדובר בעבירות אלימות המבוצעות כלפי צוותים רפואיים, לאור הישנות תופעת האלימות המופנית כלפיהם. כמו כן ציין השופט כי אלימות המתרחשת בתוך קופת חולים פוגעת באופן חמור הן במטופלים והן בצוות הרפואי, והדגיש את האימה שחשה הרופאה בעקבות מעשיו של הנאשם.


לאור זאת הוחלט כי העונש יכלול עשרה חודשי מאסר בפועל, קנס בסך של 1,000 שקלים וכן תשלום פיצויים לרופאה ולשני חברי הצוות הרפואי בסכום כולל של 3,500 שקלים.


הגבר כעס על כך שחלף מועד התור הרפואי שקבע - והחל להתפרע במרפאה, לקלל, לתקוף ולאיים


באמצע שנת 2021 הגיע הגבר למרפאת קופת החולים בהתאם לתור רפואי שקבע אצל הרופאה. הוא התרעם על זמן ההמתנה, על כך שמועד התור כבר חלף וכן על כך שהרופאה מטפלת במטופלים אחרים, והחל להתפרע ולנופף בידיו. הוא קילל את הרופאה ואיים כי יפגע בה ובבני משפחתה, תוך שהבהיר כי הוא יודע היכן היא מתגוררת, ולאחר מכן נכנס אל חדרה וסירב לצאת עד שהרופאה תסכים לטפל בו.


רופא ואח שהגיעו לעזרת הרופאה הותקפו על ידי הגבר, אשר דחף את הרופא בשתי ידיו והסיט את זרועו של האח. בהכרעת הדין שבה הורשע בביצוע העבירות נקבע כי התנהגותו במרפאה הייתה מאיימת, אימפולסיבית ובריונית, והוא הילך אימים על הרופאה, אשר התקשרה לבעלה כדי שייקח אותה הביתה.


לאור נסיבותיו המחמירות של המקרה, תוקפנותו של הגבר והעובדה שתקף עובדי ציבור, וכן בשל עברו הפלילי המכביד הכולל שש הרשעות קודמות, חלקן בגין עבירות אלימות, עתרה הפרקליטות להטיל עליו עונש מאסר לתקופה של שנה. מצדו השני של המתרס, הסניגור טען כי לא מדובר בתקיפה חמורה אלא במעשים מינוריים אשר גובלים בזוטי דברים, ולא היו נדונים כלל בבית המשפט לולא עברו הפלילי של הנאשם.


בתי המשפט מחמירים בקביעת עונשים בגין תקיפת צוותים רפואיים


תופעת האלימות המופנית כלפי צוותים רפואיים במרפאות ובבתי חולים הפכה לנפוצה מאוד, והשופט הבהיר את הצורך בענישה מחמירה ומרתיעה כלפי אלו שמורשעים בעבירות אלימות כנגד צוותים רפואיים.


השופט הביא בחשבון את העובדה שהתקיפה אירעה בתוך מרפאת קופת חולים, ולכן פגעה באופן קשה הן בפציינטים והן ברופאים שהיו במקום. כמו כן הדגיש השופט את הפחד שהוטל על הרופאה בעקבות איומיו של הגבר, ואת העובדה שדחף את הרופא בעוצמה כזאת עד שהוטח על משקוף הדלת. עובדות אלו מעידות על מידת הבריונות במעשיו של הנאשם, הבהיר השופט.


עובדות אלו לצד בחינת מדיניות הענישה במקרים דומים הביאה את השופט למסקנה כי מתחם הענישה נעם בין חמישה חודשי עבודות שירות ועד מאסר בפועל למשך שנה וחצי, לצד עונשים נוספים כגון פיצויים וקנס.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

לצורך קביעת העונש הראוי בתוך מתחם הענישה שנקבע, ציין השופט כי לא מצא כל שיקול לזכותו של הגבר, אך שקל לחומרא את עברו הפלילי והתעבורתי המכביד. לבסוף קבע השופט כי העונש יכלול מאסר בפועל לתקופה של עשרה חודשים, חמישה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסכום של 1,000 שקלים, פיצוי לרופאה ולרופא בסך של 1,500 שקלים לכל אחד, וכן תשלום פיצוי לאח שהותקף בסך של 500 שקלים.


ת"פ 40179-05-21
 


עודכן ב: 24/07/2023