לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בירושלים גזר דינו של גבר בשנות ה-30 לחייו, אשר הורשע בעבירות פרסום תצלום משפיל ומבזה, איומים והתחזות כעובד ציבור. על פי עובדות כתב האישום שבו הורשע, בשנת 2021 תיעד את עצמו מטריד ומשפיל שני אנשים שונים, אחד מהם צעיר בעל מוגבלויות, וזאת כדי להעלות את הסרטונים לחשבון הטיקטוק שלו. לאחר שמעשיו עוררו הד ציבורי וזעזוע נרחב, הוא מחק את חשבון הטיקטוק שלו.


בהכרעת הדין טען הגבר כי מדובר במעשה קונדס, אולם השופט הבהיר כי מדובר בסרטונים מבזים ומשפילים הפוגעים בפרטיותים של המצולמים. אמו של הצעיר על הרצף האוטיסטי תיארה בפני בית המשפט כיצד החוויה הזאת הותירה צלקות הנפשו שלך בנה וגרמה לו לרגרסיה משמעותית.


מאחר שמדובר באדם עם עבר פלילי, אשר לא לקח אחריות על מעשיו, עתרה הפרקליטות להטיל עליו מאסר בפועל לתקופה של חמישה חודשים. מנגד, הנאשם טען כי הוא מתחרט על מעשיו וכי מחק את חשבון הטיקטוק שלו בעקבות זאת, וביקש להסתפק בעונש אשר ירוצה בעבודות שירות. בהתחשב במכלול הנתונים, החליט השופט כי העונש ההולם יכלול שישה חודשי עבודות שירות, קנס בסך של 2,000 שקלים, וכן תשלום פיצויים לשני האנשים שהטריד בסך כולל של 12 אלף שקלים.


הסרטון שבו מתועד הצעיר המוגבל כשהוא מאוים ומפוחד עלה לחשבון הטיקטוק של הנאשם, נצפה על ידי עשרות אלפי אנשים ואף פורסם בכלי התקשורת


הנאשם, גבר בשנות ה-30 לחייו, נשוי ואב לילדים, החזיק בחשבון טיקטוק עם אלפי עוקבים, ונהג להעלות סרטונים מחייו מפעם לפעם. יום אחד תיעד כיצד נכנס לבית מרקחת, הבחין באדם עומד בתור וחטף ממנו את המרשם שהחזיר. לאחר מכן צחק הזמן שהוא כביכול קורע את המרשם, ואז צבט את אוזנו של האדם אשר עמד בתור. את הסרטון העלה באופן מידי לחשבון הטיקטוק שלו.


מיד לאחר מכן יצא הנאשם מבית המרקחת והבחין בצעיר שנמצא על הספקטרום האוטיסטי ממתין בתחנת אוטובוס. אף על פי שהנאשם הבין כי מדובר בצעיר עם מוגבלות, הוא ניגש אליו והזדהה כשוטר, דרש ממנו ללכת איתו לחקירה ואף איים לאזוק אותו, כל זאת כשהוא מתעד את הדברים בסרטון. את התיעוד העלה לחשבון הטיקטוק, ומחק אותו משם רק אחרי שהסרטון צבר 24 אלף צפיות ועורר הד תקשורתי.


החוק אוסר על מעשי קונדס שנועדו לבזות, ללעוג ולהשפיל אנשים אחרים


לפני שמיעת טענות הצדדים וקביעת העונש הראוי, חזר השופט והבהיר את מסקנותיו מהכרעת הדין שבסופה הורשע הגבר - גם אם מעשיו נעשו מתוך כוונת קונדס, אין בכך כדי להקל בחומרת המעשים. עוד הוסיף השופט כי העבירה שבה הורשע הנאשם, מטרתה למנוע ולאסור על הפצת סרטונים שנועדו להשפיל אנשים אחרים, ואילו הסרטונים שהעלה מזעזעים ומגלמים רוע. מעבר לכך, הוא איים על הצעיר המוגבל ואף התחזה לשוטר, ובכך יש חומרה יתרה.


מדובר בעבירות חמורות, ציין השופט, המשקפות התנהגות בריונית של הנאשם אל מול שני האנשים שאליהם נטפל לצורך הטרדתם. הוא לא בחל באמצעים כדי להקניט ולהפחיד צעיר חסר ישע, תוך שהוא מתעד את תגובותיו ומפיץ את הסרטונים בתפוצה רחבה.


השופט התייחס גם לנזק שגרם הנאשם במעשיו לשני נפגעי העבירה, הן מבחינה נפשית והן מבחינה כלכלית. נוכח כל זאת, קבע השופט כי רמת הפגיעה של הנאשם בערכים המוגנים היא גבוהה ביותר. מקרה זה מחייב לשקף ענישה המגנה על החלש, הוסיף השופט, ומוקיעה את מעשי הנאשם.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


השופט התחשב בכך שהגבר התנצל והתחרט על מעשיו, וכן מחק את חשבון הטיקטוק שלו. מנגד, השופט הביא בחשבון את העובדה שיש לו עבר פלילי. בשקלול כל הנתונים והנסיבות, הוחלט כי הנאשם ירצה עונש עבודות שירות לתקופה של שישה חודשים וייקנס ב-2,000 שקלים. כמו כן עליו לפצות את הצעיר עם המוגבלות בסכום של 8,000 שקלים ואת האדם השני שהטריד ב-4,000 שקלים.


ת"פ 51998-01-22
 


עודכן ב: 23/07/2023