לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב יפו בבקשה שהגיש גבר אשר בת זוגו נפטרה לפני כשנתיים, יחד עם הוריה של זוגתו המנוחה, לקבל צו שיאפשר לו להשתמש בביציותיה המוקפאות של המנוחה במטרה להביא איתה ילדים משותפים לעולם, וזאת באמצעות פונדקאית.


במסגרת העתירה תיאר הגבר כי הוא וזוגתו הספיקו להתגורר יחד ולתכנן את עתידם המשותף, הכולל חתונה וילדים, אך למרבה הצער בת זוגו אובחנה עם סרטן, ומצבה הלך והדרדר במהירות. במסגרת ניתוח שעברה, הצוות הרפואי הצליח להוציא ולהקפיא שתי ביציות מרחמה, כך שניתן יהיה להשתמש בהן בעתיד. כעת מבקש בן הזוג להשתמש בביציות כדי למלא את משאלתה ולהביא באמצעותן ילדים.


בהחלטה תקדימית, ניתן אישור להשתמש בביציות המוקפאות של המנוחה כדי להביא ילדים לעולם


היועץ המשפטי לממשלה ציין כי מדובר במקרה מורכב אשר עדיין אינו מוסדר בחקיקה. מכיוון שקיים תצהיר של רופא אשר שוחח עם המנוחה וציין כי מדובר ברצונה, היועץ המשפטי החליט שלא להתנגד לבקשה, אולם הבהיר כי מדובר במקרה הספציפי הזה, וכי הכרה בהורותה של המנוחה תתבצע באמצעות הליך משפטי נוסף, לאחר לידת הילד.


השופטת לא מצאה כל סיבה שלא לאשר את בקשת בן הזוג והורי המנוחה, והבהירה כי לאחר שיקבל צו הורות פסיקתי לאחר לידת הילד, בן הזוג יוכל להגיש בקשה להכרה בהורותה של זוגתו המנוחה, ואז בית המשפט יידרש לקבוע כיצד לכונן את אותה הורות, אך זאת בבוא העת.


כיצד השפיע תצהירו של הרופא אשר טיפל באישה והיה נוכח בחדר כאשר ביקשה מאביה להשתמש בביציותיה במקרה שתלך לעולמה, על החלטת השופטת לקבל את העתירה?


בשנת 2020 הכירו בני הזוג ועברו להתגורר יחד. הם החלו לתכנן את עתידם המשותף, אך זמן קצר לאחר שהכירו אובחנה מחלתה הקשה של האישה. כחצי שנה לאחר מכן עברה הצעירה ניתוח לכריתת שחלה, ובמהלכו הצליחו הרופאים לחלץ שתי ביציות מרחמה, אשר הוקפאו.


כעבור מספר חודשים, שהתה הצעירה בבית החולים לפני ניתוח השתלת מח עצם, וביקשה מאביה בנוכחותו של הרופא המטפל בה כי אם תלך לעולמה - ישתמשו בביציות הללו כדי שבן זוגה יוכל להביא באמצעותן ילדים. הצעירה אף ביקשה זאת מבן זוגה, והוא הבטיח לה כי ימלא את משאלתה. ארבעה חודשים לאחר מכן נפטרה הצעירה.


השיקול המכריע הוא רצונה של המנוחה כי ייעשה שימוש בביציותיה המוקפאות


במסגרת העתירה טען בן הזוג כי יש להחיל במקרה זה את הנהוג בכל הנוגע לשימוש בזרע של אדם שהלך לעולמו, בהתאם לעקרון השוויון, ובייחוד לאור העובדה שאין כל ספק כי מדובר ברצונה של בת זוגו המנוחה.


היועץ המשפטי ציין כמה סוגיות מורכבות שהמקרה הזה מעלה, כגון השאלה האם הפיצול בין האם הפונדקאית לבין בעלת הביצית עלול ליצור מצב של שתי אימהות פוטנציאליות - סוגיה שעדיין לא הוסדרה בחקיקה. מבחינת היועץ המשפטי, השיקול המכריע הוא כיבוד רצונה של הנפטרת, בדומה למקרים של שימוש בזרע. עם זאת, במקרה זה יש צורך באישה נוספת כדי שתישא את ההריון, ולכן יש הבדל בין שתי הסיטואציות. היועץ המשפטי הדגיש כי אינו מתנגד לעתירה במקרה הספציפי הזה, אולם אין בכך כדי לקבוע כללים לגבי מקרים אחרים. עוד הובהר כי בנוגע לקביעת הורותה של המנוחה, יש לברר סוגיה זו רק לאחר השלמת הליך הבאת הילד לעולם.


גם השופטת התייחסה לסוגיה והבהירה כי שאלת השימוש בביציותיה של אישה שנפטרה טרם הוסדרה בחקיקה או בפסיקה. עם זאת, הפסיקה כבר דנה במקרים רבים בסוגיית השימוש בזרעו של מנוח על ידי בת זוגו או הוריו, במטרה להעמיד לו צאצאים. בהתאם לפסיקה ולנוהל היועץ המשפטי, אפשר להשתמש בזרע במקרים שבהם ברור כי מדובר ברצונו המפורש של המנוח ולצורך הפריית בת זוגו.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה

 

במקרה זה מדובר בבני זוג אשר התכוונו להביא ביחד ילדים לעולם, ואין ספק כי המנוחה הביעה את רצונה המפורש לשימוש בביציותיה כדי לאפשר לבן זוגה להביא ילדים לאחר מותה. בנסיבות אלה, השופטת קיבלה את העתירה ואישרה לבן זוגה של המנוחה להשתמש בביציותיה של בת זוגו המנוחה.


תמ"ש 15949-11-22
 


עודכן ב: 23/07/2023