סחר בסמים נחשבת לאחת מעבירות הסמים החמורות ביותר, ובתי המשפט מקפידים על ענישה מחמירה כנגד אנשים שמורשעים בעבירה זו. לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בבאר שבע עונשו של צעיר בן 24 אשר הורשע בניסיון לסחר בקנאביס, לאחר שניסה למכור לסוכן משטרתי כמות גדולה של 850 גרם תמורת מזומן בסכום של 7,500 שקלים. את הסמים החזיק הצעיר ברכבו.


לבקשתו של הצעיר, בטרם גזר הדין הוא נשלח להערכת שירות המבחן, אשר שילב אותו במסגרת טיפולית, התרשם מהליך שיקומו והמליץ לבית המשפט להטיל עליו ענישה קלה הכוללת שירות לתועלת הציבור בלבד בהיקף של 300 שעות וכן צו מבחן לתקופה של שנה, כדי שיוכל להמשיך בשיקום.


מחלקת תביעות נגב אשר הגישה את כתב האישום כנגדו מטעם המדינה, טענה כי לאור חומרת העבירה ומדיניות הענישה במקרי סחר בסמים, יש להטיל עליו עונש שלא יפחת מעשרה חודשי מאסר בפועל. מנגד, ההגנה ביקשה להתחשב בכך שמדובר בצעיר ללא עבר פלילי, אשר לקח אחריות והודה בביצוע העבירות.


השופט הבהיר כי העבירה שביצע הצעיר חמורה מאוד, ומעידה על מעורבות עמוקה שלו בעולם הסמים. השופט לא התרשם כי ההליך הטיפולי שהצעיר עובר משמעותי דיו כדי לקבל את המלצת שירות המבחן, והוסיף כי המלצה זו חורגת ממתחם הענישה באופן קיצוני. בסופו של דבר הוחלט כי העונש יכלול מאסר בפועל לתקופה של עשרה חודשים, קנס בסך של עשרת אלפים שקלים, התחייבות כספית, פסילת רישיון למשך שנה וכן חילוט רכבו של הצעיר.


מדוע המליץ שירות המבחן על ענישה שיקומית וקלה באופן חריג יחסית לעבירה שבה הורשע הצעיר?


בתחילת ההליך אל מול שירות המבחן, טען הצעיר כי הוא אינו משתמש בסמים או צורף אלכוהול, אך בשתי בדיקות שביצע התגלו שרידי סמים. באשר לעבירה עצמה, הוא אמנם הודה בביצועה אך טען כי אין לו מעורבות בעולם הסמים, והוא נקלע לסיטואציה בגלל חברו שמעורב בעולם זה.


לאחר מכן הוא השתלב בקבוצה טיפולית, ובבדיקות נוספות שביצע לא נמצאו שרידי סמים. לאור כל זאת, התרשם קצין המבחן כי יש מקום להמשיך בהליך השיקומי המיטיב עם הצעיר, והמליץ לבית המשפט הסתפק בענישה מקלה הכולל שירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות וכן להמשיך בקבוצה הטיפולית תחת פיקוחו של שירות המבחן למשך שנה.


האם ניתן להימנע ממאסר לפועל כאשר מדובר בעבירה חמורה של ניסיון לסחר בסמים?


לטענת התביעה, לאור כמות הסמים וסכום הכסף המעורבים במקרה זה, הצעיר ביצע עבירה הפוגעת באופן משמעותי בערכים מוגנים כגון שמירה על בריאות הציבור ושלומו, והוסיפה כי מבחינת החוק, אין הבדל בין עבירת סחר בסמים ובין עבירת ניסיון סחר בסמים, כאשר העונש המקסימלי בגין העבירות הללו עומד על מאסר בפועל לתקופה של 20 שנים.


מכיוון שהצעיר מעולם לא הורשע בעבר וכן הודה באשמה, עתרה התביעה לעונש הכולל עשרה חודשי מאסר בפועל, לצד חילוט מכוניתו, קנס כספי ופסילת רישיון הנהיגה.


מצדו השני של המתרס, ההגנה טענה כי מדובר באדם נורמטיבי ללא עבר פלילי, אשר הודה במעשים ולקח עליהם אחריות. ההגנה הצביעה על התסקירים שנערכו על ידי שירות המבחן והדגישה כי הצעיר משתף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים ומביעה מוטיבציה גדולה להמשיך בהליך השיקומי, וביקשה לקבל את המלצת שירות המבחן ולהסתפק בענישה שיקומית ומקלה.


בית המשפט: יש לנקוט בענישה חמורה בעבירות סחר בסמים, כדי להילחם בתופעה הפוגעת בחברה באופן משמעותי


עבירות הסמים הן תופעה המתפשטת במהירות ופוגעת באופן מהותי בחברה, הבהיר השופט בתחילת דבריו, והדגיש כי בתי המשפט נלחמים בתופעה זו ומקפידים על ענישה מחמירה בהתאם.


במקרה זה, המשיך השופט, לאור כמות הסמים וסכום הכסף המדובר, ראוי היה לקבוע מתחם ענישה שהרף התחתון שלו מתחיל ב-14 חודשי מאסר בפועל, אך מכיוון שהתביעה עתרה לעונש מופחת מזה, נקבע מתחם הענישה על עשרה חודשי מאסר ועד 20 חודשי מאסר בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים

 

המלצת שירות המבחן חרגה באופן קיצוני ממתחם הענישה הראוי, המשיך השופט, ולכן החליט לדחות אותה. לאחר שקלול מלוא הנסיבות, לקולא ולחומרא, נקבע כי הצעיר ירצה מאסר בפועל לתקופה של עשרה חודשים, רישיונו ייפסל לתקופה של שנה ורכבו יחולט.


ת"פ 64772-05-22
 


עודכן ב: 23/07/2023